Lojalita klientov k bankám

Štefan Panenka
Logo Slovenskej sporiteľne

Pýtajte sa Štefana Panenku vedúceho oddelenia depozitných produktov Slovenskej sporiteľne. Vaše otázky prijímame od 1.4.2010 do 30.4.2010
  • 26.04.2010 - Aké sú najčastejšie dôvody odchodu klienta z banky?  
    28.04.2010 - Žiadna banka sa nevyhne občasnému odchodu klientov. Dôvodov môže byť niekoľko: rozhodnutie využiť konkurenčnú ponuku, nespokojnosť a iné.  
  • 19.04.2010 - Ako si vaša banka zachováva lojalitu klienta?  
    21.04.2010 - Lojalitu klientov si udržiavame budovaním dlhodobo udržateľných vzťahov, postavených na jednoduchých, transparentných a dôveryhodných produktoch a službách. 
  • 19.04.2010 - Ako presvedčíte klienta, ktorý príde na pobočku a chce zrušiť účet z dôvodu vysokých poplatkov, aby ostal u vás? 
    21.04.2010 - O výhodnosti našich produktov vieme presvedčiť rozsahom poskytovaných služieb za primeraný poplatok. Pre klientov je veľmi atraktívne odmeňovanie za každú platbu kartou pri využívaní Osobného účtu, kedy sa finančná odmena pripisuje na účet klienta koncom mesiaca. Touto na Slovensku jedinečnou službou si každý majiteľ Osobného účtu môže znížiť poplatok za vedenie účtu vrátane služieb k nemu aj na nulu, prípadne získať ďalšie peniaze. Klienti tiež oceňujú našu dostupnosť, pretože máme najväčšiu bankovú obchodnú sieť na Slovensku. Tvorí ju až 280 obchodných miest a 682 bankomatov, čo oceňujú najmä obyvatelia malých miest a obcí. K tomu môžeme pripočítať ďalších takmer 5 000 bankomatov skupiny ERSTE v zahraničí: v Rakúsku, Česku, Maďarsku, Chorvátsku, Srbsku, Rumunsku a na Ukrajine, v ktorých je pre majiteľov Osobného účtu a študentských účtov výber takisto bez poplatku. Klienti, ktorí majú základný sporožírový účet, platia za výber z bankomatov Slovenskej sporiteľne a bankomatov celej skupiny ERSTE Bank, iba 0,13 €. 
  • 14.04.2010 - Zaznamenali ste v poslednom čase prechod klientov k inej banke, ktorá ponúka výhodnejšie hypotéky? 
    16.04.2010 - Vzhľadom k celkovému počtu otváraných a rušených účtov klientmi priamo v obchodných miestach banky je záujem o službu presun účtu zanedbateľný. Pri presune účtov nepoznáme dôvody, ktoré k tomu klientov vedú, lebo ich v žiadosti neuvádzajú. Nepredpokladáme, že motívom na presun účtu by mohli byť výhodnejšie podmienky poskytovania hypotekárnych úverov v iných bankách, keďže Slovenská sporiteľňa je jednotkou poskytovaní úverov pre retailových klientov a náš trhový podiel neustále rastie. V roku 2009 bol takmer každý druhý spotrebný úver a každý tretí nový hypotekárny úver poskytnutý Slovenskou sporiteľňou. 
  • 12.04.2010 - Ako je to s platobnými kartami pri presune účtu?
    14.04.2010 - Čo sa stane s debetnými platobnými kartami závisí od toho, či klient v žiadosti o presun účtu požiadal aj o zrušenie pôvodného účtu alebo nie. Ak klient nepožiadal o zrušenie pôvodného účtu, platobné karty vydané k uvedenému účtu mu zostanú. Ak však klient požiadal aj o zrušenie účtu, banka ukončí platnosť platobných kariet bezodkladne po prijatí žiadosti o presun účtu.
  • 12.04.2010 - Aké sú poplatky pri prenose?
    14.04.2010 - Za samotný presun účtu z banky do inej banky ani za zrušenie účtu, platobných kariet a elektronického bankovníctva sa neplatí. Banky si však môžu účtovať poplatky za určité úkony súvisiace s presunom platobných príkazov, napríklad za zrušenie trvalých príkazov na úhradu alebo súhlasov s inkasom.
  • 07.04.2010 - Za akých podmienok si môžem presunúť účet? 
    09.04.2010 - Spôsob presunu účtu je nastavený v dohode so Slovenskou bankovou asociáciou „Záväzný postup bánk pri presune bežného účtu“. Nová a stará banka spolupracujú tak, aby bol presun čo najplynulejší, bez neodôvodnených prieťahov. Ako dlho trvá, závisí od množstva, typu a parametrov platobných príkazov a od toho, či má klient záujem aj o zrušenie starého účtu.

    V praxi to funguje tak, že klient vypíše Žiadosť o presun účtu, v ktorej definuje, čo chce „presunúť. Má dve možnosti: presunúť z pôvodného účtu iba všetky platobné príkazy alebo presunúť všetky platobné príkazy aj zrušiť účet. Žiadosť o presun účtu potom odovzdá buď v novej alebo v starej banke. Ak žiadosť odovzdá v novej banke, žiadosť musí byť notársky overená. Nová banka potom zašle žiadosť pôvodnej (starej) banke. Ak ide o bežný prípad, klient nemusí navštíviť starú banku.

    V ojedinelých prípadoch sa však môže stať, že stará banka nemusí povoliť zrušenie bežného účtu, a to ak napríklad klient nemá voči nej vysporiadané záväzky, ak nemá správne vyplnenú žiadosť, alebo ak ide o účet s viacerými majiteľmi a nie všetci podpísali žiadosť o presun.
     
  • 06.04.2010 - Ovplyvnil lojalitu zákazníkov k vašej banke aj zákon o platobných službách, ktorý umožnil klientom ľahšie prenos účtov medzi bankami? '
    09.04.2010 - Klienti slovenských bánk nikdy nemali prekážky zmeniť banku a ani nový zákon o platobných službách v tomto smere významne neovplyvnil lojalitu klientov. Doteraz žiadna z bánk na Slovensku neavizovala hromadný presun účtov svojich klientov. Prechod klientov do iných bánk v porovnaní s počtom otváraných a rušených účtov je spravidla veľmi nízky.  '
  • 05.04.2010 - Aké máte skúsenosti s prechodom klientov k iným bankám po zavedení nového balíka služieb? 
    08.04.2010 - Slovenská sporiteľňa nechala na slobodnom rozhodnutí klientov, či budú využívať nový Osobný účet alebo zostanú pri dovtedy používaných účtoch či balíkoch služieb. V súvislosti so zavedením nového Osobného účtu preto nebol žiadny dôvod na odchod klientov do iných bánk. Práve naopak, počet klientov, ktorí ho využívajú, stále rastie a v súčasnosti sa blíži k číslu 100 000.  
  • 27.01.1970 - Obávate sa odlivu klientov po príchode troch internetových bánk? 
    29.04.2010 - Kroky konkurencie sledujeme, no neobávame sa príchodu internetových bánk. Ukazuje sa, že klienti na Slovensku najmä pri potrebe financovania bývania, či rozhodovaní sa kam investovať svoje voľné peniaze stále preferujú možnosť využiť profesionálne poradenstvo v pobočkách bánk. Robíme všetko pre to, aby kvalita poskytovaných služieb a náš obchodný model obstál aj v prostredí zvýšenej konkurencie.  
Ďalšie témy v poradenstve