Ako banky postupujú voči neplatičom

Autor: Ľudovít Petržala
04.11.2011 (15:30)

Neplatičom sa človek môže stať celkom jednoducho - stačí, aby pozabudol na splátky. Ako banky postupujú a čo neplatičom hrozí?

V dobe, keď si môžeme požičať na takmer čokoľvek, či je to už hypotéka na bývanie, úver na rekonštrukciu alebo len nákup na splátky, je celkom jednoduché pozabudnúť na splátku alebo sa stať neplatičom v dôsledku „administratívnych“ zmien. Ak sa klient ocitne vo finančnej tiesni, tak sa všetky banky zhodujú, že rozhodne nie je dobrým riešením hrať „mŕtveho chrobáka“, ale prísť do banky a povedať v akej situácii sa nachádza. Najlepšie je tak urobiť ešte pred samotnou splátkou, aby sa nedostal do omeškania, lebo práve tie zvyšujú náklady (úroky z omeškania, poplatky za upomienky).

Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank zdôrazňuje, že každý prípad je osobitý, a preto aj spôsoby riešenia môžu byť rôzne. Na preklenutie krátkodobých a odôvodnených finančných problémov je najvhodnejšie dočasne odložiť niekoľko splátok. Pri zachovaní pôvodnej splatnosti úveru, tzn. po odklade sa zvyšné splátky navýšia. V prípade vážnych, dlhodobých problémov je možné požiadať o predĺženie celkovej splatnosti úveru, čím sa znížia mesačné splátky.

Klienti Slovenskej sporiteľne podľa hovorcu Štefana Frimmera preferujú dočasné zníženie splátky úveru na obdobie do šesť mesiacov. Novú výšku splátky vtedy banka prispôsobuje aktuálnym možnostiam klienta a jeho konkrétnej životnej situácii. Je však dobré, aby splátka neklesla pod 30 % pôvodnej splátky. Frimmer dodáva, že mnohí klienti, ktorí mali dočasne zníženú splátku na šesť mesiacov, boli po tomto období opäť schopní riadne splácať svoje úvery.

Pokiaľ sa klient dostane do ťažkej životnej situácie (napríklad strata zamestnania, dlhodobá práceneschopnosť), má možnosť vo výnimočných prípadoch požiadať o odklad splácania. Podmienkou je predloženie dokladu o ťažkej životnej situácii, čiže napríklad potvrdenie od lekára alebo z úradu práce. Štandardná doba odkladu je tri mesiace, vo výnimočných situáciách banka odloží klientovi splátku vo väčšine prípadov maximálne o šesť mesiacov.

Banky tiež majú vlastný systém kontaktovania klienta. Najprv to môže byť SMS, telefonát a neskôr aj listy. Ak klient stále nereaguje, tak nasleduje ako posledná možnosť súdne vymáhanie a exekúcia. Väčšinou sa ale do finálneho štádia dostane len niekoľko ojedinelých prípadov. Najlepšie splácané sú úvery zabezpečené nehnuteľnosťou. Omeškanie je pravdepodobnejšie skôr pri nezabezpečených produktoch ako kreditná karta alebo spotrebný úver. Ale ak nastane v rodine nejaký problém, napr. strata zamestnania, resp. dlhodobá práceneschopnosť, viac kritické sú úvery na bývanie, pri ktorých je mesačná splátka oproti spotrebným úverom oveľa vyššia.

Pozrite si ďalšie články od toho istého autora:
Slováci si rýchlo zvykajú na bezkontaktné karty
Na stole je nová reforma britského bankovníctva
J&T Banka zvýšila úroky na vkladoch
Zabezpečená internetová platba už aj na Slovensku
Slováci využívajú internetbanking viac ako Česi
Foto: © Ivan Sedlák