Chyba pri posielaní platby vás môže vyjsť draho

Autor: Andrej Dorič
14.05.2012 (07:00)

Keď pošlete peniaye cez internetbanking na nesprávny, ale existujúci účet môžete sa pri ich vrátení spoliehať iba na dobrú vôľu príjemcu prípadne od neho vymáhať peniaze súdnou cestou.  
 
Kto je pri posielaní peňazí cez internet roztržitý a pomýli sa v čísle účtu môže o peniaze prísť úplne alebo aj nie. Záleží na tom či pošlete omylom peniaze na exitujúci účet alebo na neexistujúci. „Ak klient zadá platbu prostredníctvom internetbankingu (neplatí kartou na internete) ide, žiaľ, o chybu klienta,“ informuje Zuzuana Eliášová, hovorkyňa ČSOB. 

Pri vrátení platby vám môže pomôcť aj vaša banka. Tá vyzve banku príjemcu, aby platbu vrátila. Banka príjemcu kontaktuje klienta a žiada súhlas príjemcu s vrátením platby. „Pokiaľ súhlas získa, finančné prostriedky vráti. Pokiaľ nie, náš klient má možnosť požiadať o zaslanie identifikačných údajov príjemcu a prostriedky vymáhať súdne,“ dodáva Eliášová. 

O sprostredkovanie vrátenia klient musíte požiadať banku písomne s uvedením dôvodu. V žiadosti uvediete detailné informácie o platbe, ktorú požaduje vrátiť. Žiadosť musí byť podaná oprávnenou osobou, banka overuje jej totožnosť i oprávnenie. 

Dobrá správa je, že pri bezhotovostných platbách na Slovensku cez internetbanking je prakticky nemožné zadať platbu v prospech nesprávneho čísla účtu. Banka príkazcu kontroluje správnosť čísla účtu príjemcu. Ak napíšete nesprávne číslo účtu príjemcu v UniCredit Bank, takýto prevodný príkaz bude pozastavený pri priamo v procese jeho spracovania, lebo číslo účtu príjemcu nemusí byť akceptované systémom banky
Vrátenie zle poslanej platby na základe nesprávnych údajov zadaných klientom banka nevie garantovať.

„Ak je to neexistujúce číslo účtu, banka platbu vráti obvykle najneskôr do týždňa,“ dodáva Marína Smolková, hovorkyňa Tatra banky. V UniCredit Bank sa vám platba na neexistujúci účet vráti približne do 2 dní. 

Aj po krachu príjemcu dostanete peniaze späť

Trocha iný postup je vtedy keď zaplatíte z karty cez internet firme, ktorá potom skrachuje. Aj vtedy môžete od banky žiadať vrátenie peňazí. 

Postup v ČSOB je taký, že písomne podáte reklamáciu na pobočke a lehota na vrátenie peňazí je do 45 dní od podania reklamácie. „Reklamácie riešime podľa pravidiel kartovej spoločnosti VISA/MasterCard. Nedávno sme riešili napríklad reklamácie, keď skrachovala letecká spoločnosť MALEV. Všetky reklamácie boli úspešne vyriešené a klienti ich mali vrátené,“ dodáva Eliášová.

Doba vybavenia žiadosti je v Tatra banke individuálna pri každom podnete a závisí hlavne od reakcie banky obchodníka, ktorý ukončil svoju činnosť. Pri platbe kartou pritom nezáleží či platíte kreditkou či debetkou. 

V UniCredit Bank môžete trvať vrátenie vašich peňazí na účet najviac do 13 mesiacov odo dňa odpísania finančných prostriedkov. Pri kreditných kartách je to do 15 dní od vystavenia výpisu z kartového účtu, do 45 dní od zúčtovania platby v prípade debetných kariet. „Celkové vybavenie netrvá dlhšie ako 30 kalendárnych dní pre domáce platby, v zložitejších prípadoch a pri zahraničných platbách nie dlhšie ako 6 mesiacov,“ vysvetľuje Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank. Banka by vás mala informovať o aktuálnom riešení vašej reklamácie do 30 dní od jej podania. 

Ale pozor, pri reklamácií musíte doložil aj potvrdenie o platbe a výpis z kartového účtu alebo výpis z bežného účtu, odkiaľ bola platba odúčtovaná. Pri nákupe letenky je potrebné doložiť potvrdenie o platbe s konfirmačným číslom a spísanie reklamačného protokolu na pobočke, ktorý obsahuje aj mená cestujúcich, číslo letu, dátum, kedy sa let mal uskutočniť a sumu za letenku.

Pozrite si tiež:
Falošné účty nie je ľahké založiť
Internet banking využíva zhruba tretina Slovákov
mBank opäť zjednodušila prístup do internet bankingu
Banky investujú do ochrany platieb kartou
Foto: Ivan Sedlák