Kvôli nesplatenému spotrebnému úveru môžete prísť o dom, ale trvá to dlho

Autor: Andrej Dorič
11.12.2013 (07:00)

Banky sú pri vymáhaní dlhov prísne, ale trpezlivé. Dom za nesplatený spotrebák vám zoberú až po mesiacoch či rokoch rokovaní.  
 
Proces rokovaní medzi bankou a neplatičom je postupný a trvá celé mesiace. Banky zvyčajne prvé tri mesiace kontaktujú klienta telefonicky, SMS správami, písomnými upomienkami, prípadne e-mailom, aby ho upozornili na omeškanie splátok úveru. 

Prvú upomienku zasielame klientovi po 10 dňoch od termínu neuhradenej splátky,“ informuje Alena Walterová, hovorkyňa VÚB banky

V prípade že nereagujete ani po troch mesiacoch upomínania, VÚB banka zasiela výzvu na predčasné splatenie celého úveru. To zvyčajne neplatiča vystraší a začne dlh riešiť. 

„Väčšina dlžníkov, ktorí dovtedy nereagovali, na túto výzvu už reaguje z dôvodu, že sú v nej upozornení na možné riziká ako je aj dražba nehnuteľnosti pri hypotékach,“ dodáva hovorkyňa.

V prípade, že klient ani potom nereaguje, VÚB banka má ďalšie možnosti:
  • podanie žaloby na súd
  • exekúciu
  • dobrovoľnú dražbu
  • odpredaj pohľadávky
Ak máte meškajúce splátky na spotrebnom úvere, banka čaká aj niekoľko mesiacov až rokov, dokým ju predá vymáhačom pohľadávok. 

„K odpredaju pohľadávok dochádza v priemere v lehote dvoch až troch rokov,“ informuje Alena Walterová, hovorkyňa VÚB banky.

Tatra banka po návrhoch na riešenie dlhu formu reštrukturalizácie, prípadne zmeny splátkového kalendára, pristupuje k realizácii zrážok zo mzdy. 

„V prípade neúspešného vymáhania máme na výber buď odpredaj takejto pohľadávky tretej strane, alebo súdne a následne exekučné konanie,“ dodáva Marína Masárová, hovorkyňa Tatra banky. 

V rámci exekučného konania banka predá majetok dlžníka, ale berie ohľad na priemernú výšku spotrebného úveru. najskôr speňaží iný majetok až neskôr nehnuteľnosť. 

Odporucame

Ako postupovať ak nemôžete splácať úver


Banky radia pri problémoch so splácaním komunikovať čím skôr. Ale ani to nemusí vždy pomôcť.
„Čím skôr to urobí, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa podarí nájsť riešenie vzniknutej situácie,“ tvrdí Walterová. 

Banky zvyčajne ponúkajú na riešenie omeškaných splátok tieto možnosti:
  • Predĺženie splatnosti úveru a zníženie mesačnej splátky. Tu platí, že čím dlhšia je doba splatnosti, tým viac peňazí človek zaplatí na úrokoch. Preto by ste si nemali nastavovať príliš dlhú splatnosť, ak ste schopný splácať viac.
  • Odklad splátky istiny kde platíte len úroky. Je to dočasná možnosť, ale istinu budete musieť splatiť v budúcnosti.
  • Refinancovanie – táto možnosť je vhodná najmä pre tých, ktorí majú viacero úverov a chcú si znížiť náklady na ne.
Napokon banky radia mať vytvorenú finančnú rezervu, pre núdzové prípady vo výške aspoň troch, ideálne až šiestich mesačných splátok. Zároveň je vhodné zvážiť možnosť poistenia úveru. To dlžníka a jeho rodinu môže ochrániť v prípadoch dlhodobej práceneschopnosti, straty zamestnania, trvalej invalidity, smrti či kritických chorôb.
Foto: Ivan Sedlák