Za pár rokov nebudeme iba banka, ale aj e-shop

Autor: Jozef Ryník
26.02.2014 (07:00)

Pawel Kucharski, výkonný riaditeľ obchodného oddelenia mBank pre Česko a Slovensko, hovorí, že internetové bankovníctvo sa postupne presúva na mobily a bude ľuďom radiť aj pri nákupoch.  
 
Máte nové internetové bankovníctvo, čo prináša? 
Oproti pôvodnej verzii nájdu zákazníci mBank v novom systéme niekoľko desiatok vylepšení, ktoré im zjednodušia využívanie bankových služieb. Dôležité boli pre nás pri tvorbe najmä bezpečnosť, jednoduchosť, prehľadnosť a funkčnosť. 

Ako často si môže online banka dovoliť meniť internet banking, aby nezmiatla užívateľov?
Zmeny treba robiť vtedy, keď si je banka istá, že posunie užívateľský komfort na novú úroveň. Inak to nedáva zmysel. Zákazník sa musí s novým prostredím nejaký čas zoznamovať a zmena je prijatá pozitívne iba vtedy, keď ide o zmenu k lepšiemu.

V rámci nového webu ponúkate platby cez Facebook. Nezľaknú sa klienti bezpečnostných rizík?
Platby cez Facebook sú doplnková, nie povinná funkcia. To znamená, že zákazník ju môže a nemusí používať. Platby cez Facebooku aj SMS spĺňajú prísne bezpečnostné štandardy. Sociálna sieť sa reálne využíva iba na posielanie správy o odoslanej platbe a príjemca ju môže prijať iba v zabezpečenom prostredí banky. Podľa prvých reakcii našich zákazníkov môžeme povedať, že je to jedna z nových funkcii, ktorá zaujala najviac a nie je dôvod, aby sa jej niekto obával. 

Veríte, že platby môžu fungovať aj cez sociálne siete?
Neverím, viem. Ide o rýchly a jednoduchý spôsob posielania peňazí. Platíte konkrétnej osobe, nie na číslo účtu, čím sa zvyšuje komfort odosielateľa, aj prijímateľa platby. 

Nový internet banking používa namiesto tabuliek animácie, ktoré sú v intuitívnom formáte. Čo tým sledujete?
Pôvodné tabuľkové prehľady sa v podstate bez zmeny používajú od vzniku internetového bankovníctva a majú svoje obmedzenia. Pohyby na účte sa zoraďujú chronologicky, bez ďalších súvislostí. Naše nové internetové bankovníctvo automaticky zaraďuje platby do jednotlivých kategórii a zákazníkom ukáže, na čo svoje peniaze používajú. Na základe historických údajov nastaví rozpočty do budúcnosti a sleduje ich plnenie. Zákazníci tak majú v rukách nástroj, ktorý im pomáha s vlastným finančným plánovaním. Napríklad v ňom uvidíte, koľko peňazí vám pri vašej spotrebe vychádza do konca mesiaca, či si môžete časť peňazí usporiť, alebo naopak. 

Neprehliadnite Prečo ste zmenili aj firemný dizajn a logo?
Nová mBank nie je jedinou zmenou, ktorou sme si v posledných mesiacoch prešli. Celá finančná skupina BRE prebrala meno svojej najúspešnejšej značky – mBank. Naše internetové služby sme posunuli na novú úroveň a to bola príležitosť na osvieženie značky. Nové logo a dizajn vyjadruje našu odlišnosť od trhu. Je mladistvé, farebné, povoľuje nespočetné množstvo kombinácií, ktoré vyjadrujú flexibilitu mBank. Zmena firemného dizajnu je spôsob, ktorým chceme zdôrazniť že sa meníme, vyvíjame. 

S novým webom chcete získať aj viac klientov. Aké akvizičné ciele máte v tomto roku?
Už teraz máme na Slovensku a v Českej republike viac, ako 670 tisíc zákazníkov. V minulom roku si cestu k nám našlo približne 70 tisíc nových zákazníkov. Predpokladám, že v tomto roku budeme ešte úspešnejší. Dnes nám vďaka novému internetovému bankovníctvu a marketingovým aktivitám pribúda denne niekoľko stoviek zákazníkov. 

V mBank ste začali pracovať od jej začiatku v roku 2000. Ako sa za skoro 15 rokov zmenilo online bankovníctvo?
V roku 2000 sme iba tušili, aké možnosti nám nové technológie prinesú a dnešok nám potvrdzuje, že sme sa nemýlili. Dnes má prístup k širokopásmovému internetu veľké množstvo domácností a ovládanie vlastného účtu na diaľku sa stalo samozrejmosťou. Pred 15–timi rokmi bola internetová banka skôr služba pre ľudí s nadštandardným záujmom o technológie, kým v súčasnosti ide o službu pre každého. Nutnosť fyzického kontaktu s bankou je už minimálna a to si uvedomuje čoraz viac zákazníkov. Internet sa stal bežnou súčasťou každodenného života. Na sieti pracujeme, hľadáme informácie, nakupujeme. Online komunikujeme s priateľmi a spravujeme svoje účty. 

Je na tomto poli ešte priestor pre inovácie? Kde vidíte online a mobil banking o päť rokov?
Priestor pre inovácie je veľmi veľký najmä na poli samoobslužnosti zákazníka. Po technologickej stránke sa internetové bankovníctvo z domácich počítačov postupne presúva na smartfóny a tablety. Mobilnosť našich služieb je našou hlavnou výhodou. Za pár rokov sa vidíme nie iba ako banka, ale ako akýsi e-shop, kde si môžete nielen spravovať svoje peniaze. Systém ľuďom poradí, kde môžu lacnejšie kúpiť obľúbené značky, alebo kde aktuálne natankujú lacnejšie.

Aký veľký rastový potenciál mBank vidíte na malom a preplnenom slovenskom trhu?
Slovenský bankový trh je síce preplnený, ale nie v oblasti online bankovníctva. Všade vo svete sa zákazník presúva smerom k internetovým bankám a Slovensko nie je výnimkou. Budúcnosť je v informačných technológiách a dnes už čoraz menej ľudí je ochotných cestovať za svojou bankou, keď banka môže prísť ku nim domov, do ich obývačky. Technológie sú však pre nás len komoditou, cez ktorú všetkým ľuďom prinášame finančnú asistenciu do ich životov. 

Minulý rok odišli zo slovenského trhu dve online banky. Očakávate, že trh sa bude ďalej prečisťovať?
Nie je pravdepodobné, že by v najbližšom roku niektorá z bánk z trhu úplne odišla. Bude skôr pokračovať presun zákazníkov k novým, modernejším bankovým službám. My na tomto trhu plánujeme ostať a naše aktivity rozširovať. 

Nové online banky sú na Slovensku zvyčajne niekoľko rokov v červených číslach, čo sa stalo aj vám. Je táto začiatočná fáza nutná?
Bez úvodnej investície nie je možné vstúpiť na nový trh. Bankovníctvo je beh na dlhé trate a v počiatočných rokoch sa so stratou musí počítať. Máme však za sebou silnú materskú spoločnosť a finančné ukazovatele plníme podľa plánu. Za nie veľmi dlhú dobu predpokladáme, že sa dostaneme do zisku.

Je rozdiel medzi vašimi zákazníkmi v Poľsku a na Slovensku. Vidíte aj nejaké prieniky?
Priamo v zákazníkoch rozdiel nie je. Rozdiel je vo veľkosti trhu. V Poľsku existuje veľké množstvo internetových bánk, ktoré si dokážu vzájomne konkurovať a zákazník tak má väčšiu možnosť výberu. To znamená aj väčšiu možnosť testovať konkurenčné prostredie a požiadavky zákazníkov. V konečnom dôsledku z toho získava slovenský zákazník, lebo dostáva produkt, ktorý už prešiel „záťažovými testami“.

Môže online banka uspieť na trhu iba s limitovaným počtom produktov alebo musí mať celé portfólio?
Ak má banka iba jeden druh produktov, môže byť úspešná krátkodobo, v istých trhových podmienkach. Banka, ktorá chce uspieť a rozvíjať svoje aktivity musí mať širokú ponuku produktov. Stávka na jednu kartu sa nevypláca. 

Ako musí podľa vás vyzerať reklama na bankové produkty, aby nebola po čase otravná?
My v mBank máme výhodu oproti iným bankám v tom, že môžeme byť kreatívni a vtipní. Reklama, a nielen na bankové produkty, musí osloviť správneho zákazníka v správny čas. Otravná môže byť iba reklama, ktorá nie je správne zacielená. 

Aký potenciál vidíte v komunikácii s klientmi cez sociálne siete?
Cez sociálne siete dnes dokážete dostať správu k veľkému počtu ľudí, pre ktorých je užitočná alebo zaujímavá. Čo je ale dôležitejšie, nejde o jednostrannú komunikáciu. Rýchla spätná väzba, ktorú cez ne viete dostať je k nezaplateniu. Počúvame názor zákazníka a to nás posúva ďalej. 

Prečo by si mal potenciálny klient z bohatej ponuky bánk na trhu vybrať práve vašu?
mBank je dnes najlepšie riešenie na trhu pre riadenie osobných financií a to za rozumnú cenu. Pokročilé možnosti, ktoré u nás zákazník nájde, sú jedinečné nielen na Slovensku, ale v celom regióne. mBank zákazníkom ponúka komplexný pohľad na ich finančné správanie a dokáže pomôcť s plánovaním domácich rozpočtov do budúcnosti tak, aby zo svojich peňazí dokázali získať maximum.

Kto je Paweł Kucharski 

Svoju profesionálnu kariéru začal v mBank kde patril medzi jej prvých 15 zamestnancov. Počas nasledujúcich trinástich rokov prešiel ako manažér všetkými oddeleniami obchodnej divízie tejto online banky. Počas jeho pôsobenia sa poľská mBank, s viac ako 3 miliónmi zákazníkov, stala jednou z najúspešnejších bánk v oblasti akvizície zákazníkov a značka mBank najsilnejším brandom na poľskom trhu. Je ženatý a má dve dcéry.
Foto: mBank