Aké doklady si zohnať pri žiadosti o hypotéku

Autor: Andrej Dorič
06.10.2014 (07:00)

Pri vybavovaní úveru na bývanie vás neminie niekoľko nepríjemných papierovačiek.  
 
Ak sa rozhodnete zobrať si hypotéku, pripravte sa, že bez hromady papierov a potvrdení sa proces vybavovania neobíde. Banky sa v prvom rade budú zaujímať o váš príjem, prípadne aj príjem vášho spoludlžníka či ručiteľa.

Ak ste zamestnanec, situáciu máte ľahšiu, pretože banky si overia váš príjem v Sociálnej poisťovni alebo budú od vás chcieť potvrdenia o príjme od vášho zamestnávateľa. Zvyčajne bankám stačí trojmesačný výpis z účtu o tom, že vám tam nabieha pravidelne výplata. Ak ste klient banky, ani tento výpis nebude treba, lebo banka o vás má záznamy.

TV Tipsport - najširšia ponuka športových priamych prenosov

Keď podnikáte, ste živnostník či pracujete na autorskú zmluvu, banka od vás bude vyžadovať daňové priznanie za posledný rok potvrdené daňovým úradom. Zaujíma ich najmä daňový základ za minulý rok. Pred požiadaním o hypotéku si preto radšej neznižujete umelo príjem, aby ste neboli prekvapení, že vaša bonita nebude dostatočná na poskytnutie úveru.

V mBank budete potrebovať doloženie príjmu stále, ale ak si beriete hypotéku len do 50% hodnoty nehnuteľnosti, stačí čestné prehlásenie a výpis z bežného účtu,“ informuje Tomáš Palovský, hovorca mBank.

Tiež si preverte svoju, ale aj spoludlžníkovu úverovú minulosť v úverovom registri, aby vás neprekvapilo, že ste neplatič a banky vám úver zamietnu.

Neprehliadnite

Nevyhnutné papierovačky


Okrem potvrdenia banku bude zaujímať minulosť kupovaného bytu či domu. Preto si zistite, či na nej nie je starý úver alebo iná úverová ťarcha, pre ktorú by vám banka mohla úver zamietnuť alebo aspoň jeho poskytnutie pribrzdiť.

Pre banku si budete musieť dať urobiť aj znalecký posudok o nehnuteľnosti. Ten vám môže urobiť odborník doporučený bankou. Niektoré banky vám túto službu ponúknu bez poplatku. Inak sa pripravte na poplatok vo výške 100 eur a viac.

Ak máte k bytu znalecký posudok, ktorý nie je veľmi starý zvyčajne do 3 alebo 5 rokov, niektoré banky nový posudok vyžadovať nebudú. To však platí zvyčajne pri prenášaní hypotéky. Ak si beriete novú hypotéku, tak sa platbe za posudok nevyhnete, pokiaľ ho banky v rámci akcie neodpúšťajú.

mBank akceptuje 6 mesiacov starý posudok, pre účel refinancovania až 6 rokov starý posudok, ak bol na jeho základe poskytnutý refinancovaný úver.

Banka pri úvere bude chcieť aj doklad o poistení kupovanej nehnuteľnosti a niektoré aj poistenie úveru. Ak si nehnuteľnosť poistíte v poisťovni s ktorou spolupracuje banka, môžete ušetriť a dostať výhodnejší úrok.

Samozrejme banky budú od vás žiadať aj dva doklady totožnosti.

K úveru na bývanie je potrebné predložiť:

  • doklady totožnosti
  • doklady o príjme 
  • výpis z úverového registra (nie vždy)
  • žiadosť o úver
  • znalecký posudok (nie vždy)
  • kúpnu zmluvu alebo zmluvu o budúcej kúpnej zmluve
  • poistnú zmluvu k zakladanej nehnuteľnosti

Postup po žiadosti


Podanie žiadosti o úver nasleduje až potom, ako si záujemca zozbiera všetky potrebné podklady - osobné, príjmové, o zabezpečení a aj doklady k plánovanej investícii. Konkrétne doklady potom závisia od špecifík daného úverového prípadu,“ vysvetľuje Ľubomíra Chmelová, hovorkyňa Sberbank.

Po podaní žiadosti o úver sa začína proces schvaľovania žiadosti a nasleduje podpis dokumentácie. S bankou musíte podpísať úverovú zmluvu, záložnú zmluvu, návrh na vklad záložného práva do katastra.

Banky schvaľujú štandardne hypotéku, ak máte všetky doklady v poriadku do týždňa, prípadne aj skôr.

"Úvery schvaľujeme štandardne do  troch dní od predlženia kompletnej žiadosti," tvrdí Renáta Holecová, špecialista na hypotéky VÚB banky v našej poradni. 

Potom zanesiete podpísaný návrh na vklad na kataster, takisto záložné zmluvy, prípadne iné dokumenty ako kúpnu zmluvu, stavebné povolenie, geometrický plán, znalecký posudok. Kataster má zákonnú lehotu do 30 dní kedy vám musí nehnuteľnosť zapísať a vystaviť list vlastníctva.

Niekde na katastroch sú reálne dlhšie čakacie lehoty kvôli nakopeným žiadostiam, a preto zvážte či si nepriplatíte za zrýchlený zápis, ktorý stojí až 265,50 eur pričom bežné konanie vás vyjde len na 66 eur.

V prípade, že záujemca dáva na kataster dva návrhy, napríklad vklad záložného práva a vklad vlastníckeho práva, mal by si ustriehnuť, aby bol vklad záložného práva zaevidovaný ako prvý v poradí,“ radí Chmelová.

Po splnení všetkých podmienok nemusíte čakať mesiac na zapísanie záložného práva na katastri, aby ste mohli čerpať úver.

Bezprostredne po schválení žiadosti je možné pristúpiť k podpisu úverovej zmluvy a zmluvy o zriadení záložného práva. Záložnú zmluvu je potrebné doručiť na kataster. Na druhý deň si klient môže na katastri vyzdvihnúť list vlastníctva s plombou vyznačujúcou podanie návrhu na vklad záložného práva a ten doručiť do banky. Následne už môže úver čerpať. Celý úver sa tak dá vybaviť do piatich dní,” tvrdí Renáta Holecová.

Kedy netreba doklad o príjme


Banky zvyčajne nevyžadujú dokladovanie príjmu pri prefinancovaní hypotéky, ale aj vtedy musíte splniť nejaké podmienky.

Napríklad, že vaša nová splátka bude nižšia ako pôvodná a nezaobídete sa aj bez bezproblémovej histórie splácania starého úveru.

V mBank musíte dokladovať príjem aj pri hypotéke aj pri jej refinancovaní.

V prípade refinancovania a úverov s iným účelom (kúpa, rekonštrukcia) s hodnotou nehnuteľnosti  do 50% stačí preukázať príjem z pracovného pomeru, alebo SZČO cez čestné prehlásenia o výške príjmu,“ dodáva Palovský.
 
Foto: Ivan Sedlák