Aké doklady budete potrebovať pri hypotéke

Autor: Andrej Dorič
09.02.2015 (14:30)

Pri vybavovaní úveru na bývanie musíte zdokladovať príjem, účel úveru a dodať banke papiere k nehnuteľnosti.  

Ak sa rozhodnete zobrať si hypotéku, pripravte sa na trocha byrokracie. Banky sa v prvom rade budú zaujímať o váš príjem, prípadne aj príjem vášho spoludlžníka či ručiteľa.

Ak ste zamestnanec, situáciu máte ľahšiu, pretože banky si overia váš príjem u Sociálnej poisťovne alebo budú od vás chcieť potvrdenia o príjme od vášho zamestnávateľa. Zvyčajne bankám stačí trojmesačný výpis z účtu o tom, že vám tam nabieha pravidelne výplata. Ak ste klient banky, kde o hypotéku žiadate ani tento výpis nebude treba, lebo banka o vás má záznamy.

Zadajte otázku do poradne o hypotékach

Potvrdenie o výške príjmu od zamestnávateľa žiadateľ predkladá len v prípade, ak je zamestnaný u existujúceho zamestnávateľa kratšie ako 1 rok a príjem nie je poukazovaný na účet v tej banke, od ktorej žiada klient o úver,“ informuje Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank v našej poradni.

Keď podnikáte, ste živnostník či pracujete na autorskú zmluvu banka od vás bude vyžadovať daňové priznanie za posledný rok potvrdené daňovým úradom. Zaujíma ich najmä daňový základ za minulý rok. Pred požiadaním o hypotéku si preto radšej neznižujete umelo príjem, aby ste neboli prekvapení, že vaša bonita nebude dostatočná na poskytnutie úveru.

V UniCredit Bank podnikatelia predkladajú aj potvrdenie z daňového úradu o vyrovnaných záväzkoch a tiež výpisy z podnikateľského účtu  za obdobie 3 mesiace.

Pri žiadosti o hypotéku si pre istotu preverte svoju, ale aj spoludlžníkovu úverovú minulosť v úverovom registri, aby vás neprekvapilo, že niekomu ručíte za úver a banka vám úver zamietne. Vašu úverovú históriu môžete dokázať výpisom z bankového registra. Za ten zaplatíte v skrátenom konaní do 5 dní 14 eur a v bežnom termíne do mesiaca iba 4 eura.

Banky budú od vás žiadať aj doklad totožnosti teda občiansky preukaz.

Neprehliadnite

Kedy netreba doklad o príjme


Banky zvyčajne nevyžadujú dokladovanie príjmu pri refinancovaní hypotéky, ale musíte mať bezproblémovu históriu splácania starého úveru alebo byť v banke stály klient.

V UniCredit Bank nepredkladáte doklad o príjme v prípade refinancovania hypotéky, ak ju bez omeškania splácate aspoň 2 roky.

Starosti s dokladovaním príjmu odpadajú aj existujúcemu klientovi banky, ktorý dostáva príjem aspoň 6 mesiacov na účet v banke, kde aj o hypotéku žiada,“ dodáva  Ďuďáková.

Napokon v UniCredit Bank nemusíte dokladovať príjem ak máte príjem aspoň 13 mesiacov od toho istého zamestnávateľa zasielaný priamo na účet. Jeho výšku si môže banka overiť v registri Sociálnej poisťovne.

Doklady o nehnuteľnosti


Keďže hypotéka je účelový úver musíte banke doložiť aj doklady o tom ako ho chcete použiť. Zvyčajne na to potrebujete doklady o kupovanej nehnuteľnosti- kúpnu zmluvu alebo jej návrh. Ak si požičiavate na výstavbu domu, musíte banke doložiť stavebné povolenie a rozpočet stavby.

K nehnuteľnosti, ktorú budete zakladať v banke, musíte dodať aj výpis z listu vlastníctva, kópiu katastrálnej mapy a doklad preukazujúci vek stavby.

Na základe týchto dokumentov je možné vypracovať znalecký posudok  na nehnuteľnosť. Banka totiž potrebuje vedieť aká je terajšia hodnota nehnuteľnosti, aby vedela na akú časť jej hodnoty vám požičiava. Ten vám môže urobiť aj banka alebo si ho dáte urobiť nezávislému znalcovi. Niektoré finančné domy vám túto službu ponúknu bez poplatku. Inak sa pripravte na poplatok aj nad 100 eur.

Ak máte k bytu posudok, ktorý nie je veľmi starý zvyčajne do 3 alebo 5 rokov, niektoré banky nový vyžadovať nebudú. To platí zvyčajne pri prenášaní hypotéky.

Okrem znaleckého posudku banku bude zaujímať o minulosť kupovaného bytu či domu. Preto si zistite či na nej nie je starý úver alebo iná úverová ťarcha, pre ktorú by vám banka mohla úver zamietnuť alebo aspoň jeho poskytnutie pribrzdiť.

Banka pri úvere bude chcieť aj doklad o poistení kupovanej nehnuteľnosti a niektoré aj poistenie úveru. Ak si nehnuteľnosť poistíte v poisťovni, s ktorou spolupracuje banka môžete ušetriť a dostať výhodnejší úrok.

K úveru na bývanie je potrebné predložiť:

 
  • doklady totožnosti
  • doklady o príjme 
  • výpis z úverového registra 
  • žiadosť o úver
  • znalecký posudok 
  • kópia katastrálnej mapy
  • doklad preukazujúci vek stavby
  • kúpnu zmluvu alebo zmluvu o budúcej kúpnej zmluve
  • poistnú zmluvu k zakladanej nehnuteľnosti

Postup po žiadosti a lehoty


Keď si zozbierate všetky potrebné doklady môžete v banke podať žiadosť o hypotéku a čakať na schválenie. Po schválení úveru nasleduje podpis dokumentácie.  S bankou musíte podpísať úverovú zmluvu, záložnú zmluvu, návrh na vklad záložného práva do katastra.
 
Potom zanesiete podpísaný návrh na vklad na kataster, takisto záložné zmluvy, prípadne iné dokumenty ako kúpnu zmluvu, stavebné povolenie, geometrický plán, znalecký posudok. Kataster má zákonnú lehotu do 30 dní kedy vám musí nehnuteľnosť zapísať a vystaviť List vlastníctva. Poplatok za vklad do katastra je 66 eur v kolkoch a 33 eur ak podávate žiadosť elektronicky. Za zrýchlený zápis zaplatíte až 265,50 eur.

Po splnení všetkých podmienok a zapísania záložného práva na katastri môžete čerpať úver.

Banky tvrdia, že ak máte všetky doklady v poriadku celý úver sa tak dá vybaviť do niekoľkých dní. V realite sa pripravte skôr na niekoľko týždňov.
Foto: Ivan Sedlák