Ako funguje privátne bankovníctvo

Autor: Jozef Ryník
05.06.2015 (13:30)

Ak ste zdedili veľký obnos peňazí alebo ste si zarobili ako športovec, IT špecialista či vysoký manažér, môžete využiť služby privátnych bankárov. Čo od nich dostanete?

Služby privátneho bankovníctva dnes na Slovensku ponúkajú skoro všetky komerčné banky - na trhu sú však aj banky, ktoré sa na bohatšiu klientelu vyslovene špecializujú, ako Privatbanka, J&T Banka či pobočky známych zahraničných privátnych bánk ako Banque Privée Edmond de Rothschild. Takže je z čoho vyberať.

ZADAJTE OTÁZKU DO PORADNE O SPORENÍ A INVESTOVANÍ


Na to, aby ste sa stali klientom takejto banky, potrebujete slušný majetok v sume niekoľko stoviek tisíc eur a tiež ochotu zveriť ich odborníkom. Na zhodnocovaní Vašich peňazí pracuje v banke celý tím finančných špecialistov, pretože banky považujú privátne bankovníctvo za čerešničku na torte v službách.

Nadštandardné služby

Bežné retailové banky vám v rámci privátneho bankovníctva ponúkajú rozsiahle služby od asset managementu, cez kompletný právny servis, poradenstvo v oblasti investovania či daňovej optimalizácie.

Špecializované privátne banky vám dokážu ponúknuť aj servis v oblasti finančného inžinieringu, čo znamená zakladanie spoločností kdekoľvek na svete, či organizovanie existujúcich spoločností klienta napríklad do holdingu.

Rozdiel medzi špecializovanými privátnymi bankami a privátnymi oddeleniami v retailových bankách je aj v tom, že tie špecializované ponúkajú klientovi otvorenú architektúru investovania. Umožnia mu investovať nielen so svojich produktov, ale aj do produktov iných významných svetových spoločností. Retailové banky zväčša ponúkajú zákazníkom iba produkty vlastnej či skupiny.

Neprehliadnite
 

Diskrétnosť a osobný prístup

Podstata tohto biznisu je starostlivosť o klientove peniaze a aj o iný majetok. Majetok vám banky vedia spravovať a snažia sa ho zveľaďovať. Navyše banky sa snažia klientovi namodelovať investičné portfólio šité na mieru priamo jemu.

Niektoré banky dokonca investujú spolu so zákazníkmi a podieľajú sa na ich ziskoch aj stratách. Iné súkromné banky lákajú klientov aj na nepeňažné benefity, napríklad v podobe pobytov v netradičných hoteloch či destináciách. Banky tvrdia, že svojim bohatým klientom sa musia venovať individuálne a dlhodobo si s nimi budovať vzťah a dôveru.

Minimálny vklad pre vstup do privátnej klientely je individuálny v každej banke. Kým niektorým bankám stačí niekoľko stotisíc eur, v Rothschildovej banke musíte mať niekoľko miliónov eur.

Aj privátne banky žijú najmä z poplatkov, ktoré sú pri veľkom objeme majetku a veľkých obchodoch celkom zaujímavé. Samozrejme poplatky banky nechcú zverejňovať, pretože diskrétnosť je u nich na prvom mieste. Dokonca aj ich klienti niekedy figurujú nie pod skutočným, ale pod krycím menom.

Banky v rámci privátneho bankovníctva ponúkajú aj takzvaný „wealth management“. Jedná sa o špecializovanú činnosť, pri ktorej „wealth manager“ riadi klientovi celý jeho majetok - firmy, nehnuteľnosti či nadácie. Manažér bohatstva sa vie postarať aj o klientovo zdravie, nehnuteľnosti, ale rovnako mu vie naplánovať dovolenku, zabezpečiť opatrovateľku pre dieťa, či objednať opravára práčky.


Foto: redakcia