Banky.sk

Ako riešiť stratenú, „zhltnutú“ a ukradnutú kartu na dovolenke

Autor: Mário Skyba
24.07.2017 (09:00)

Ak vám bankomat zhltne kartu na dovolenke v cudzine, alebo vám kartu ukradnú, čakajú vás starosti s vybavovaním novej - a navyše vysoké poplatky.




Ak platobnú kartu stratíte na dovolenke alebo vám ju ukradnú, mali by ste ihneď kontaktovali svoju bankukartu zablokovať. Predídete tak jej zneužitiu. Číslo na blokáciu karty by ste mali mať poruke teda vo vašom mobile alebo na inom mieste, nie však v peňaženke, ktorá môže zmiznúť spolu s vašou kartou. Telefónne číslo na blokáciu karty vám povedia aj na bankovej infolinke a zároveň ho nájdete aj na webe banky.
 
Ak máte pochybnosti, či ste kartu stratili, alebo vám bola odcudzená, pomôže vám SMS notifikácia platieb. Cez ňu zistíte veľmi ľahko, či daná platobná karta bola zneužitá. Zároveň je potrebné nahlásiť stratu alebo krádež karty na polícii, aby ste mali dôkazy pre poisťovňu.
 
Kartu môžete zablokovať vo väčšine bánk tiež cez mobilné aplikácie. „Výhodou je, že kartu môže prostredníctvom aplikácie aj následne odblokovať. Napríklad v prípade, ak klient zistí, že kartu nestratil, iba ju mal niekde odloženú a má istotu, že sa k nej medzičasom nikto nedostal,“ vysvetľuje Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB.

Neprehliadnite

Náhradná karta je drahá

Blokovanie platobnej karty je bezplatné, ale za vydanie novej karty si zaplatíte podľa jej typu a rýchlosti vydania od niekoľkých eur až do 50 eur. Napríklad v ČSOB je vydanie novej platobnej karty v prípade straty alebo krádeže spoplatnené 10 eur, pričom je jedno, či ide o debetnú alebo kreditnú kartu. V prípade expresného vydania je to však už 30 eur. Rovnaký poplatok má aj Tatra banka, ale napríklad v Poštovej banke zaplatíte za túto operáciu až 50 eur. „Na žiadosť klienta môže banka poslať do zahraničia aj núdzovú platobnú kartu, avšak táto služba je vzhľadom na náklady s tým spojené spoplatnená sumou 230 eur,“ dodáva Jamborová.

Klientom finančné domy odporúčajú, aby si so sebou vzali na dovolenku aspoň dve rôzne platobné karty. A to práve pre prípad straty alebo krádeže jednej z nich. Ďalším dôvodom je to, že obchodníci v niektorých destináciách môžu preferovať vo väčšej miere len karty jednej kartovej spoločnosti.
 
Vo väčšine bánk si môžete o novú kartu požiadať aj cez internet alebo telefonicky, no nie každá vám ju doručí do zahraničia na dovolenku. Banky argumentujú bezpečnosťou. Kartu zvyčajne doručia na vašu pobočku, kde si ju musíte osobne vyzdvihnúť.
 
Niektoré banky vám novú kartu pošlú aj za hranicu kuriérom, ale náklady si budete musieť hradiť sami. Tie sa môžu vyšplhať až na niekoľko desiatok eur, v závisia od rýchlosti a destinácie.
 
O novú platobnú kartu môžete požiadať aj kartovú spoločnosť, ktorá vašu kartu vydala, ale iba pri niektorých druhoch kariet, zvyčajne drahších a embosovaných. Poplatok za vydanie takejto núdzovej karty alebo hotovosti je dosť vysoký - až cez sto eur.
 

Zhltnutá karta

V zahraničí si dávajte výnimočný pozor tiež na chyby pri zadávaní PIN kódu, pretože zhltnutú kartu nemusíte dostať späť tak rýchlo ako na Slovensku. Pravidlá vydania karty, ktorú vám v zahraničí zadrží bankomat, určujú kartové spoločnosti a nie vaša banka.
 
Zahraničná banka vám buď zadržanú kartu odmietne vydať alebo vám ju dá, ale znehodnotenú z bezpečnostných dôvodov. Práve v tomto prípade vám pomôže mať dve karty alebo finančnú hotovosť.
 
V prípade, že vám bankomat zhltne kartu na pobočke banky, skúste požiadať o jej vrátenie priamo v tejto pobočke. V niektorých bankách máte šancu, že kartu zadržanú v bankomate vám vrátia na základe overenia vašej totožnosti po predložení cestovného pasu. V prípade, že je bankomat mimo pobočky, máte smolu, pretože karta bude bankou, ktorá bankomat vlastní, zničená.
 

Núdzová hotovosť

Keďže vydanie novej karty zvyčajne trvá okolo 5 dní a doručenie zaberie tiež niekoľko dní, môžete medzičasom využiť možnosti núdzovej hotovosti, ktorú ponúkajú niektoré banky. V ČSOB stojí výplata núdzovej hotovosti 165 eur.
 
V krízových situáciách môžete využiť tiež služby firiem ako Eurogiro či Western Union. Eurogiro funguje tak, že vám príbuzní či známi pošlú potrebnú sumu peňazí na dohodnutú adresu. Služba Western Union je medzinárodná peňažná transferová služba, ktorá umožňuje rýchly peňažný prevod do a zo zahraničia. Dajte si pozor na stropy, ktoré môžu mať tieto firmy na presuny peňazí.
Poplatky za tieto služby sa odvíjajú primárne od výšky posielanej sumy a od destinácie, pričom služba Western Union je drahšia ako Eurogiro. Ak posielate cez Western Union 1.000 eur napríklad do Chorvátska, Egypta, Maďarska, Anglicka či Spojených Štátov, zaplatíte 4.90 eur. Ak rovnakú sumu posielate v rámci Slovenska, do Talianska, Španielska, Grécka či do Turecka, poplatok bude vo výške 14.90 eur.
Foto: redakcia