Bazény v zime, práčky cez prázdniny, bicykle na jar

Autor: Home Credit
16.02.2017 (09:00)

Na spotrebiteľské správanie sa Slovákov výrazne vplýva sezónnosť využívania vecí, no zároveň aj ich predajná cena. Nakupovanie ľudí pritom značne ovplyvňujú výpredaje a akcie obchodníkov. Svedčí o tom aj najviac predaných bazénov v januári, kedy boli pri tento sortimente citeľné zľavy.




Klimatizácie sa zasa bez ohľadu na ceny predávali najčastejšie v čase letných horúčav, teda keď ich zákazníci akútne potrebovali. Mobilné telefóny sa pre zmenu najviac v predajniach míňali pred Vianocami ako žiadaný darček pre niekoho blízkeho. Bicykle zase na jar, keď prišla po zime možnosť naplno ich využívať. Vyplýva to z interných štatistík predaja tovaru na splátky spoločnosti Home Credit počas roka 2016.
 

„No nekúp to, keď je to také lacné“  

Množstvo Slovákov nakupuje tovar klasicky, čiže vtedy, keď ho jednoducho potrebujú používať. Je však aj veľa takých, ktorí kupujú veci absolútne „mimo sezóny“. V tejto súvislosti je zaujímavé, že najviac bazénov sa na splátky predalo v období, keď bola najväčšia zima, teda v januári. „Významnú rolu tu hrá fakt, že pri tomto sortimente išlo o vyslovene mimosezónny predaj a k priaznivým cenám evidentne prispeli výpredaje. Nie je ničím výnimočným, že obchodníci lákajú zákazníkov aj na viac ako 50 percentné zľavy. Možnosť kúpiť si bazén v hodnote 500 eur za 250 je pre mnohých ľudí naozaj veľmi silným argumentom“, hovorí Jan Holoch, manažér zákazníckej skúsenosti zo spoločnosti Home Credit. Podobne to bolo aj s nakupovaním nábytku, teda sedačiek, postelí, skríň či šatníkov, ktoré sa predávali najčastejšie v mesiacoch január a február.
 

Mobily a televízory pod stromčekom

Štatistiky minuloročného predaja ukázali, že pod vianočným stromčekom sa ako darček veľmi často objavili mobilné telefóny, keďže najviac sa ich predalo v decembri. Rovnako predvianočný trend predaja fungoval aj v prípade darčekových poukážok, teda s „vouchermi“ na víkendové pobyty alebo kúpu oblečenia, ktorých predaj bol v decembri v porovnaní s celoročným priemerom vyšší približne o 150 percent. No a v období tesne pred Vianocami Slováci výraznejšie viac nakupovali aj televízory. „Napríklad spomenutý nový televízor bol zrejme v mnohých domácnostiach vhodným darčekom pre celú rodinu aj s určitou pridanou hodnotou – pozerať sviatočný televízny program v lepšej kvalite“, vysvetľuje Holoch.
 

Práčky a umývačky „letia“ cez prázdniny

Na druhej strane pre nakupovanie Slovákov v určitom segmente evidentne platí okrídlené - „keď musíš, tak musíš“. Čísla predajnosti totiž jasne ukázali, že klimatizácie a chladiace zariadenia „išli na dračku" predovšetkým v letných mesiacoch. V júni, júli a auguste ich predaj v porovnaní so zimnými mesiacmi stúpol viac ako dvojnásobne.
 

A čo hobby?

Vybavenie na šport a voľný čas Slováci najčastejšie nakupovali vtedy, keď sa tomu mohli začať aj aktívne venovať. Napríklad bicykle na splátky sa obchodníkom míňali najviac v apríli a máji. „S teplejším počasím reálne prišla aj možnosť začať sa po zime viac hýbať a aktívne športovať. Mnohí siahli, pravdepodobne aj pri túžbe zhodiť nadbytočné kilá, po novom bicykli“, dopĺňa Jan Holoch.
Predaj niektorého sortimentu je však nárazový, vyslovene bez hlbšej logiky. Je zaujímavé, že napríklad práčky a umývačky išli obchodníkom najviac na odbyt v júli a auguste, teda v čase dovoleniek, počas letných prázdnin.
 
No a samozrejme je tu aj tovar, ktorý sa na splátky predáva kontinuálne, približne rovnako počas celého roka. Typickým príkladom sú domáce doplnky, teda kuchynské potreby ako napr. kávovary, ale aj koberce či svietidlá.
Foto: redakcia