Na Valentína sa najviac utráca na poslednú chvíľu

Autor: PR správa
14.02.2017 (15:00)

Väčšina valentínskych nákupov sa odohráva na poslednú chvíľu, a to 13. februára. V tento deň sa v posledných troch rokoch po celom svete uskutočnilo v súčte 47,4 miliónov transakcií, z toho na Slovensku je to vyše 24-tisíc transakcií.





Mastercard Love Index, zostavovaný na základe analýz transakcií uskutočnených prostredníctvom platobných kariet za trojročné obdobie ukazuje, že výdavky v kategórii tých sentimentálnych vzrástli na Slovensku od roku 2014 o 79% a celkový počet transakcií dokonca o 199%.

Napriek tomu, že sa väčšina nákupov valentínskych darčekov stále realizuje v kamenných obchodoch, láska už vstúpila aj do digitálneho sveta: nárast online transakcií medzi Valentínom 2014 a Valentínom 2016 predstavoval u nás 176%.
 

Tradičné darčeky

Predaj tradičných valentínskych darčekov, ako sú kvety, sa na Slovensku za posledné tri roky zvýšil o 62%. Špeciálny večer mimo domov alebo iný neobvyklý zážitok sa však stávajú tým hlavným spôsobom ako povedať: „Milujem ťa“. Výdavky v reštauráciách sa za posledné tri roky zvýšili o 90%, čo predstavuje 57% všetkých transakcií uskutočnených v deň svätého Valentína.
 
Hoci spôsob, akým vyjadrujeme svoje ,Milujem ťasa v posledných rokoch mohol tak trochu zmeniť, dávať svoje city 14. februára najavo je populárnejšie než kedykoľvek predtým. Ukazovateľ Mastercard Love Index poukazuje na celosvetové i regionálne trendy a azda tak poskytuje obchodníkom neoceniteľné informácie o tom, ako chcú spotrebitelia tráviť najromantickejší deň v roku,“ uviedla marketingová manažérka Mastercard® pre Slovensko a Česko Martina Piskorová.
 
Štúdia, ktorá analyzovala správanie nakupujúcich vo viac ako 200 oblastiach po celom svete, poukázala i na ďalšie nákupné trendy.

Odklon od tradičných darčekov

Akokoľvek sa môžu priania a kvety považovať za obvyklý spôsob vyjadrenia citov, dáta ukazujú, že výdavky na tradičné kytice klesajú na polovici najvýznamnejších trhov, s poklesmi predajov v Ázii a Tichomorí (-34%), Kanade (-32%) a Spojených štátoch (-25%). Rovnako sa znižujú výdavky na valentínske priania v piatich významných oblastiach, vrátane Ázie a Tichomoria (-21%), Kanady (-38%), Európy (-21%), Spojených štátov (-23%) a krajín Stredného východu (-22%). Na predaj kvetov a prianí pripadli v sledovanom období len tri percentá valentínskych výdavkov.
 

Osobný výber je stále dôležitý

I keď online predaje naďalej rastú, plných 95% transakcií v období okolo svätého Valentína stále prebieha v kamenných predajniach a len 5% darčekov sa predá online. Najväčší posun k online nákupom sa odohral v krajinách Latinskej Ameriky, kde medzi rokmi 2014 a 2016 došlo k nárastu o 250%. Ďalší v poradí je región Stredného východu, kde v rovnakom období došlo k nárastu online výdavkov o 56%. Hoci v objeme online transakcií došlo celkovo k nárastu o 37%, všetky trhy vykázali nárast predajov v kamenných predajniach, konkrétne o 75% za sledované trojročné obdobie.

17 02 MAstercard tabulka


Zdroj: Mastercard, Foto: redakcia