Predsudky Slovákov k financiám a svojej banke - Neverte všetkému, čo sa vraví!

Autor: UniCredit Bank
27.01.2017 (13:00)

Posielajú mladí si peniaze len cez smartfóny? Schovávajú si ich prarodičia hotovosť pod vankúšom, lebo moderným technológiám vôbec nerozumejú? Sú Slováci v produktívnom veku natoľko finančne konzervatívni, že svoju banku takmer nemenia, investovať sa nenaučili a ani to neplánujú?


Nielen na tieto, ale aj na mnohé ďalšie predsudky, ktoré majú Slováci voči svojmu bankovému správaniu, sa zamerala UniCredit Bank vo svojom projekte "Neverte všetkému!" A rozhodla sa ich raza navždy vyvrátiť. V unikátnom prieskume* finančného správanie slovenskej online populácie banka odhaľuje zažité stereotypy mnohých z nás a na tvrdých dátach ukazuje, že už dávno neplatia.

Pobočky sú u mladých stále hitom

Mladých Slovákov a technológie môžeme pri troche fantázie označiť za synonymá. 95% mladých klientov UniCredit Bank do 26 rokov pravidelne používa Online alebo Smart Banking. To ale neznamená, že by mladí Slováci úplne zanevreli na klasické "analógové" bankovníctvo. Naopak, až takmer polovica (47 %) mladých podľa tohto prieskumu o bankových predsudkoch dokonca výslovne preferuje ovládať bankové služby osobnou návštevou pobočky. To je dokonca viac, než u ich rodičov (43 %) a len o čosi menej, ako u ich prarodičov (53 %).
"Aj keď sa v online svete pohybujú s istotou skúsených matadorov, vo financiách je to presne naopak. Sú často neistí a stále sa s nimi učia zaobchádzať. Na pobočky sa chodia hlavne poradiť o zložitejších produktoch alebo zistiť potrebné informácie. Po ukončení štúdií riešia mladí Slováci napríklad vlastné bývanie a s ním spojenú hypotéku, alebo chcú poradiť ako zhodnotiť svoje pravidelné investície," vysvetľuje Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank. Trend potvrdzujú aj bankári na pobočkách, ktorí v posledných rokoch nezaznamenávajú zásadný prepad návštev mladej generácie Slovákov.
 

Mládež je k financiám zodpovedná

Podobne prieskum vyvracia aj častý predsudok o nezodpovednom správaní mladých k peniazom. Keď sa ich totiž spýtate, čo je pre nich z pohľadu financií dôležité:
  • až sedem z desiatich označí dlhodobé zhodnotenie ich peňazí
  • až 82 % tvrdí, že chce finančne zabezpečenie pre prípad nečakaných udalostí
  • podobné percento myslí na riešenie svojho bývania
  • 57 % mladých Slovákov má v rebríčku hodnôt vysoko aj nutnosť zabezpečiť sa na starobu, hoci dôchodok je pre nich ešte ďaleko
"Že sa mladí ihneď nezadlžujú, ukazujú aj naše štatistiky. Len každý desiaty z našich klientov do 25 rokov má dohodnutý spotrebiteľský úver a len 15 % aktívne využíva kontokorent," potvrdzuje Ďuďáková.
 

Nová banka? Žiaden problém.

O Slovákoch sa tiež často vraví, že sú svojej banke verní a len neradi ju menia. Prieskum banky však naznačuje, že tento postoj sa za posledné roky rýchlo mení. Až tretina Slovákov totiž za posledných päť rokov vyskúšala novú banku. A hľadať ideálneho poskytovateľa bankových služieb sa nebojí najmä ekonomicky aktívna generácia súčasných rodičov. „Dnes má takmer polovica Slovákov viac ako jeden účet a skúša, čo im ďalšie finančné inštitúcie môžu ponúknuť," vysvetľuje Zuzana Ďuďáková.
 

Sporí viac ako polovica z nás

Veľké predsudky sa spája aj so sporením investovaním. Všeobecne sa tvrdí, že Slováci ani jedno poriadne nevedia a nerobia. Pritom viac ako polovica z nás si sporí na sporiacom účte (52 %), štvrtina na termínovaných vkladoch (24 %) a tretina na penziu (celkom 35 %, Slováci vo veku medzi 40-55 rokov dokonca až v 52 % prípadov). O zriadení sporiaceho účtu pritom uvažuje ďalšia štvrtina ľudí v produktívnom veku (26 %).  

Investujeme, hoci máme rezervy

Pravidelne investuje 15 % Slovákov, ktorí sa pohybujú na internete. To je len o trochu menej, než napríklad Česi či Briti. Väčšie, jednorazové investície, si už vyskúšal každý desiaty Slovák (12 %) a ďalších 5 % ich plánuje v budúcnosti realizovať. Prieskum UniCredit Bank tiež ukázal, že Slováci sa pri investíciách skôr stránia rizika, a investujú tak do bezpečnejších aktív. Priemerný klient banky každý mesiac investuje zhruba 46 eur. Viac pritom investujú muži, 53 eur, ženy potom okolo 40 eur. Najčastejšie volia formu dlhopisových, akciových alebo komoditných fondov.
 
"V Spojených štátoch investuje do podielových fondov až polovica ľudí, Slovákov len šestina. Aj keď záujem o investičné produkty rastie, Slováci sa skôr podobajú svojim českým susedom alebo Nemcom. Tí tiež v drvivej väčšine preferujú konzervatívne sporiaci nástroje, ako napríklad sporiace účty alebo sporenie na penziu. Rolu hrá potreba mať svoje peniaze rýchlo dostupné i väčšia averzia Slovákov k riziku, ktoré za investovaním stále vnímajú. Z dlhodobého hľadiska však môže pravidelné investovanie často dosahovať vyššie výnosy ako peniaze na sporiacom účte," dodáva Zuzana Ďuďáková.
 

„Žiadne peniaze vo vankúšoch nemáme!“ odkazuje generácia starých rodičov

Najsilnejšie predsudky v súvislosti s bankovníctvom a ich vzťahom k peniazom zvyčajne prevládajú o senioroch. Nevedia používať bankové služby, doma si do vankúša alebo skrine odkladajú celoživotné úspory a technológie sú pre nich veľkým strašiakom, ktorému nerozumejú. Prieskum UniCredit Bank ale ukazuje výrazný opak.
 
Vyvracia najmä veľkú fámu o senioroch a ich ukladanie si celoživotných úspor doma do vankúša. Naopak, väčšina má doma peniaze len na najnutnejšie výdavky. Iba každý štvrtý senior (23 %) má totiž doma hotovosť vyššiu ako 200 EUR, čo je veľmi podobné číslo ako pri ostatných generáciách. Svoje peniaze tak už bežne ukladajú do banky. A navyše neváhajú k ich správe skúšať nové technológie.
 
"Seniori búrajú zaužívaný predsudok o svojej technologické nevyspelosti. Až polovica ľudí nad 55 rokov s prístupom k internetu sa online bankovníctva dávno nebojí a preferuje spravovať svoje financie prostredníctvom internetového bankovníctva. A obľúbili si aj používanie platobných kariet. Takmer polovica seniorov (46 %) sa v obchode snaží kartou zaplatiť vždy, keď je to možné. Každý desiaty si navyše už skúsil vložiť peniaze do banky prostredníctvom bankomatu," približuje Zuzana Ďuďáková, tlačová hovorkyňa UniCredit Bank.
 
 
* Prieskum UniCredit Bank o predsudkoch Slovákov v bankovníctve bol realizovaný v septembri 2016 formou online dotazníku. Zúčastnilo sa ho celkovo 900 respondentov s prístupom k internetu, a to zo všetkých vekových skupín obyvateľov starších ako 18 rokov.
Zdroj: UniCredit Bank, Foto: Ivan Sedlák