Seniori dávajú väčšinu peňazí na potraviny a bývanie

02.10.2015 (15:00)

Dôchodca na Slovensku mal v minulom roku priemerné mesačné výdavky na úrovni asi 354 eur. Viac ako polovica z jeho rozpočtu samozrejme putovala na potraviny, bývanie a energie.

Domácnosti dôchodcov vynaložili mesačne na tieto položky spolu v priemere zhruba 178 eur na osobu. V porovnaní s rokom 2013 sa výdavky na tieto kľúčové položky znížili o takmer 10 eur. "Podpísal sa pod to pravdepodobne celkový cenový vývoj na Slovensku, v rámci ktorého ceny potravín, bývania a energií v ostatnom období prevažne klesali. Veľký vplyv na ceny má najmä stále o zhruba polovicu lacnejšia ropa ako pred rokom," vysvetľuje analytička Poštovej banky Dominika Ondrová.

Celkovo sa za uplynulú dekádu zvýšili priemerné hrubé výdavky jedného seniora o 45 %. Priemerná výška vyplácaného starobného dôchodku sa od roku 2004 zvýšila o viac ako 70 %.

Staršia generácia si sporí častejšie, chýbajú jej však informácie


Poštová banka sa v spolupráci s prieskumnou agentúrou 2muse pozrela bližšie na to, aké sú preferencie ľudí starších nad 55 rokov a ako sa orientujú na trhu finančných produktov. Až 6 z 10 opýtaných v prieskume uviedlo, že sa v otázke financií a poistenia skôr alebo vôbec nevyzná. "Napríklad len 4 % opýtaných vedeli, či a ako sú úročené peniaze na ich bežnom účte," spresňuje hovorkyňa Poštovej banky Anna Jamborová. V rámci testu finančnej gramotnosti dopadli horšie najmä pri otázkach týkajúcich sa konsolidácie financií, kreditnej karty, americkej hypotéky či povinného zmluvného poistenia.

Z výsledkov tiež vyplynulo, že staršia generácia si odkladá peniaze častejšie ako tá mladšia. Sporenie v banke totiž využíva takmer 60 % z nich, kým v prípade mladších ročníkov je podiel nižší, na úrovni 45 %. "Pri využívaní internet bankingu sa však rozdiely medzi generáciami stierajú. Záujem o túto službu s pribúdajúcim vekom klesá len mierne a používajú ho tri štvrtiny opýtaných, starších ako 58 rokov. Starší klienti Poštovej banky posielajú prostredníctvom internet bankingu v priemere vyššie sumy ako tí mladší," dopĺňa Jamborová.

Aké problémy majú klienti pri narábaní s peniazmi najčastejšie?


Platobná karta sa už udomácnila v našich peňaženkách bez ohľadu na vek. Často sa však klienti pýtajú na to, ako si majú zapamätať PIN kód k nej. "V žiadnom prípade neodporúčame nosiť v peňaženke či priamo na karte napísaný PIN kód. Je to to najjednoduchšie, čo môžete urobiť pre zlodeja. Navyše, evidujeme aj prípady, keď si klient nechal doma platobnú kartu spolu s PIN kódom na stolíku a hoci ju on sám ani raz nepoužil, z účtu mu odchádzali peniaze za rôzne internetové platby. Kartu si totiž požičiaval vnuk," vysvetľuje hovorkyňa.

Na pobočkách a v call centre sa pracovníci Poštovej banky neraz stretávajú aj s otázkou, že by klienti chceli pomôcť svojim blízkym a vziať si na seba spotrebný úver určený pre najbližších. Skúsenosti však dokazujú, že slovný prísľub o splácaní nemusí stačiť a snaha pomôcť sa môže obrátiť v ich neprospech. "Rovnako platí, že ak si chce klient vziať pôžičku, mal by si dobre prečítať podmienky a urobiť si prehľad svojich príjmov a výdavkov. Zistí tak, či bude mať peniaze na splácanie úveru, a to aj v prípade, ak bude mať mimoriadne výdavky, napríklad na zdravotnú starostlivosť," zdôrazňuje Jamborová.

Pomerne veľká časť otázok, s ktorými sa seniori obracajú na call centrum Poštovej banky, sa týka aj ich dôchodku. Stane sa, že klient zabudne Sociálnej poisťovni nahlásiť napríklad zmenu účtu a k peniazom sa nevie dopátrať. Každú takúto zmenu by pritom mali oznámiť poisťovni, aby dostali svoj dôchodok včas.

Odporúčania, na čo by si klienti mali dávať pozor:

1. Každú zmluvu a jej podmienky si vždy pozorne prečítajte. Čomu nerozumiete, na to sa pýtajte a nechajte si podmienky vysvetliť.

2. Nenoste PIN kód k platobnej karte spolu s kartou v peňaženke alebo v jej blízkosti. Nepíšte si PIN kód ani priamo na platobnú kartu.

3. Ak si chcete vziať pôžičku, dobre si prečítajte jej podmienky a urobte si prehľad príjmov a výdavkov. Tak zistíte, či budete mať peniaze na jej splácanie, a to aj v prípade iných neočakávaných výdavkov.

4. Ak nezvládate splácať svoje záväzky, ihneď o tom informujte svoju banku a komunikujte s ňou.

5. Ak vás niekto, vrátané najbližších, požiada, aby ste si vzali namiesto neho úver a sľúbi vám, že ho bude splácať, premyslite si to. Slovný prísľub sa spätne ťažko dokazuje a môže vás dostať do finančných problémov.

6. Určenie spoludisponenta k účtu často pomáha v prípadoch, ak musí klient zostať napríklad pre chorobu pripútaný na lôžko. Vyberte však osobu, ktorej plne dôverujete. Získava totiž prístup k vašim peniazom.

7. Ak ste zmenili číslo účtu, nezabudnite to nahlásiť Sociálnej poisťovni, aby vám dôchodok prišiel na správny účet.

Zdroj: SITA, Foto: Ivan Sedlák