V decembri sme míňali viac ako pred rokom a častejšie sme nakupovali online

Autor: redakcia Banky.sk
02.01.2017 (10:00)

Podľa údajov o platbách kartami klientov Slovenskej sporiteľne a ČSOB naše nákupy vrcholili v poslednom týždni pred Vianocami. Najviac sme míňali v potravinách a nakupovali sme tiež oblečenie a kozmetiku.



Míňali sme viac ako pred rokom

Zo štatistík používania 1,3 milióna debetných kariet Slovenskej sporiteľne vyplýva, že počas adventu naše útraty stúpli medziročne o vyše 5 %. Priemerný držiteľ debetnej karty si z bankomatu vybral počas adventu 295 eur a ďalších 185 eur minul pri platení v obchode. Celkovo tak Slováci minuli počas adventu priemerne 480 eur. „Kým výbery z bankomatov sa oproti vlaňajšku menili len minimálne, kartami sme platili oveľa častejšie. Celkovo naše útraty stúpli medziročne v priemere o 25 eur,“ hovorí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Nákupy vrcholili pár dní pred Vianocami

Podľa údajov ČSOBzažili obchodníci najväčší nápor vo štvrtok 22.decembra. Klienti banky v ten deň realizovali v obchodoch najviac platieb kartou a nechali v nich aj najviac peňazí - až o  44 % viac, ako je bežný priemer počas roka.  

Pre klientov Slovenskej sporiteľne bol rekordným dňom 19. december – jej klienti urobili 626 tisíc platieb v celkovej výške takmer 17,5 mil. eur a 135 tisíc výberov v hodnote 18,5 mil. eur.  

V „hodine dvanástej“, teda 24. decembra, už klienti ČSOB nakupovali skôr výnimočne. Počet transakcií aj ich výška boli totiž výrazne nižšie ako je bežný priemer počas roka. „Na Štedrý deň už Slováci nakupovali oveľa menej a v skôr neštandardných prevádzkach. Tretie v poradí, po obchodoch s potravinami a čerpacími stanicami totiž skončili obchody s PC a príslušenstvom, čo môže súvisieť aj s nákupmi darčekov na poslednú chvíľu. Ešte zaujímavejšia bola štvrtá priečka, na ktorej sa umiestnili platby v stávkových kanceláriách či herniach a kasínach,“ uvádza hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.

Najviac v klenotníctvach a v predajniach s elektronikou

Ako uvádza Slovenská sporiteľňa, najviac - takmer 80 eur na nákup - minuli jej klienti v klenotníctvach a obchodoch s elektronikou. Len o niečo nižšia bola priemerná platba v športových obchodoch – v priemere 75 eur. Obchodníci so športovými potrebami sa tiež mohli tešiť z vysokého medziročného rastu objemu platieb, ktorý dosiahol takmer 25 %.

Rástli aj reštaurácie a fast-foody, rekordérom bol digitálny tovar

Z rastu predaja sa podľa Slovenskej sporiteľne však mohli tešiť nielen obchodníci, ale aj prevádzkovatelia stravovacích zariadení. V  reštauráciách, baroch či kaviarňach vzrástol objem platieb kartami o 30 %, platby v prevádzkach rýchleho občerstvenia stúpli dokonca až o 200 %.

Absolútnym rekordérom sa však stali predajne digitálneho tovaru - audio kníh, filmov a hudby, ktorým sa tržby z platieb kartami zvýšili o 214 %.

Rýchlo rastie aj on-line nakupovanie

Trendom posledných rokov je nákup darčekov cez internet a podiel online transakcií neustále stúpa. „Aj tento rok zaznamenali platby kartami na internete výrazný nárast. Počas adventu urobili klienti Slovenskej sporiteľne 553 tisíc on-line nákupov debetnými kartami, čo je o tretinu viac ako vlani,“ hovorí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. Podiel internetových nákupov na celkovom počte kartových platieb tak dosiahol už takmer 6 % v porovnaní s 5,1 %-tami v minulom roku.
Zdroj: Slovenská sporiteľňa, ČSOB, Foto: redakcia