V decembri sme míňali viac ako pred rokom a častejšie sme nakupovali online
Autor: redakcia Banky.sk
02.01.2017 (10:00)
Podľa údajov o platbách kartami klientov Slovenskej sporiteľne a ČSOB naše nákupy vrcholili v poslednom týždni pred Vianocami. Najviac sme míňali v potravinách a nakupovali sme tiež oblečenie a kozmetiku.
Míňali sme viac ako pred rokom
Zo štatistík používania 1,3 milióna debetných kariet Slovenskej sporiteľne vyplýva, že počas adventu
naše útraty stúpli medziročne o vyše 5 %. Priemerný držiteľ debetnej karty si z bankomatu vybral počas adventu 295 eur a ďalších 185 eur minul pri platení v obchode. Celkovo tak Slováci minuli počas adventu priemerne 480 eur. „
Kým výbery z bankomatov sa oproti vlaňajšku menili len minimálne, kartami sme platili oveľa častejšie. Celkovo naše útraty stúpli medziročne v priemere o 25 eur,“ hovorí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.
Nákupy vrcholili pár dní pred Vianocami
Podľa údajov ČSOBzažili obchodníci
najväčší nápor vo štvrtok 22.decembra. Klienti banky v ten deň realizovali v obchodoch najviac platieb kartou a nechali v nich aj najviac peňazí - až o 44 % viac, ako je bežný priemer počas roka.
Pre klientov
Slovenskej sporiteľne bol rekordným dňom 19. december – jej klienti urobili 626 tisíc platieb v celkovej výške takmer 17,5 mil. eur a 135 tisíc výberov v hodnote 18,5 mil. eur.
V „hodine dvanástej“, teda
24. decembra, už klienti ČSOB nakupovali
skôr výnimočne. Počet transakcií aj ich výška boli totiž výrazne nižšie ako je bežný priemer počas roka. „
Na Štedrý deň už Slováci nakupovali oveľa menej a v skôr neštandardných prevádzkach. Tretie v poradí, po obchodoch s potravinami a čerpacími stanicami totiž skončili obchody s PC a príslušenstvom, čo môže súvisieť aj s nákupmi darčekov na poslednú chvíľu. Ešte zaujímavejšia bola štvrtá priečka, na ktorej sa umiestnili platby v stávkových kanceláriách či herniach a kasínach,“ uvádza hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.
Najviac v klenotníctvach a v predajniach s elektronikou
Ako uvádza Slovenská sporiteľňa, najviac - takmer
80 eur na nákup - minuli jej klienti v klenotníctvach a obchodoch s elektronikou. Len o niečo nižšia bola
priemerná platba v športových obchodoch – v priemere 75 eur. Obchodníci so športovými potrebami sa tiež mohli tešiť z vysokého medziročného rastu objemu platieb, ktorý dosiahol takmer 25 %.
Rástli aj reštaurácie a fast-foody, rekordérom bol digitálny tovar
Z rastu predaja sa podľa Slovenskej sporiteľne však mohli tešiť nielen obchodníci, ale aj prevádzkovatelia stravovacích zariadení. V
reštauráciách, baroch či kaviarňach vzrástol objem platieb kartami
o 30 %, platby v prevádzkach
rýchleho občerstvenia stúpli dokonca až o 200 %.
Absolútnym rekordérom sa však stali
predajne digitálneho tovaru - audio kníh, filmov a hudby, ktorým sa
tržby z platieb kartami zvýšili o 214 %.
Rýchlo rastie aj on-line nakupovanie
Trendom posledných rokov je nákup darčekov cez internet a podiel online transakcií neustále stúpa. „
Aj tento rok zaznamenali platby kartami na internete výrazný nárast. Počas adventu urobili klienti Slovenskej sporiteľne 553 tisíc on-line nákupov debetnými kartami, čo je o tretinu viac ako vlani,“ hovorí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. Podiel internetových nákupov na celkovom počte kartových platieb tak dosiahol už takmer 6 % v porovnaní s 5,1 %-tami v minulom roku.
Zdroj: Slovenská sporiteľňa, ČSOB, Foto: redakcia