Silný frank ničí švajčiarske lyžiarske rezorty

Autor: Stanislav Pánis, analytik J&T BANKY
15.02.2012 (18:00)

Švajčiarsko je medzi investormi vnímané ako krajina so silnou ekonomikou a zdravými verejnými financiami. Toto postavenie v čase dlhovej krízy zatraktívnilo jeho menu, ktorú trhy označujú ako bezpečný prístav.  

Od konca roka 2007 posilnil frank o vyše 25 percent voči euru, vyše 35 percent voči libre a približne o 15 percent voči doláru. Silný frank má však aj svoju odvrátenú tvár. Začal robiť problémy nielen švajčiarskym exportérom, ale aj lyžiarskym strediskám, kde sa točí ročne vyše 1,5 miliardy frankov.

Kombinácia rastu hodnoty platidla alpskej krajiny a európskej fiškálnej krízy mali negatívny dopad na rezervácie niektorých hotelov a chát. Ich obsadenosť klesla v ostatných rokoch aj o 30-40 percent, tvrdí Guy Chanel, marketingový riaditeľ ski centra Villars nachádzajúceho sa 123 kilometrov od Ženevy. Dodáva, že v minulosti boli izby na Vianoce vypredané už v auguste, no dnes nie je problém zohnať voľné miesta ešte v decembri.

Rezorty od Saint Moritzu až po Verbier začali znižovať ceny, aby udržali zahraničných návštevníkov, ktorí tvoria až 60 percent všetkých lyžiarov. Nižšie ceny navyše znižujú motiváciu domácich prekročiť hranice do Rakúska alebo Francúzska, ktoré sú vďaka silnému franku pre Švajčiarov lacné. K zlacňovaniu sa pridali aj reštaurácie. Rovnako nie je ojedinelé nájsť počas pracovných dní až 30-percentný diskont cien ski passov alebo lyžiarskej školy. Silná domáca mena umožnila obchodníkom zhruba o 20 percent lacnejší nákup lyžiarskej výbavy. Táto redukcia bola zároveň posunutá na zákazníkov.

Inou stratégiou je ponúknuť za rovnakú cenu viac. Touto cestou sa vydal napríklad Chesi Salis Hotel v Saint Moritz, ktorý ponúka zadarmo jazdu na saniach ťahaných koňmi. Lyžiarske stredisko Davos-Klosters, ktorého pravidelným návštevníkom je aj britský princ Charles, poskytuje pri včasných rezerváciách ski passy zadarmo. Verbier ponúka výmenu niektorých cudzích mien za frank v kurze, ktorý je o 20 percent lepší ako bežne dostupný.

Všetky uvedené stratégie sa vytvárajú len za jedným účelom, a to zastavenia negatívneho trendu poklesu tržieb. Aj napriek zľavám však vnímajú turisti Švajčiarske Alpy stále ako drahé. Podľa nemeckého dovolenkového portálu Ab-in-den-urlaub.de. je kantón Graubuenden, pod ktorý spadá aj Davos či Saint Moritz, druhý najdrahší zimný rezort v Európe. Pred ním je už len nórsky Hemsedalom. Potvrdila to v prieskume agentúry Bloomberg aj Američanka Loralie Barker. Tvrdí, že ak by v centre Villars nevlastnila chatu, dala by pre „drahotu“ krajine helvétskeho kríža košom.

Zhmotnením tohto názoru sú štatistiky BakBasel Economic Institute. Poukazujú na pokles počtu návštevníkov vo švajčiarskych strediskách o 12 percent na 13 miliónov návštevníkov. Tento pokles sa týka obdobia medzi rokmi 1993 a 2011. Ešte rýchlejší je však zaznamenaný za posledné štyri roky. Ide presne o opačný trend voči Rakúsku, ktoré za rovnaké obdobie rástlo o šesť percent na 16 miliónov turistov.

Švajčiarski lídri si uvedomujú, že nadhodnotená mena robí miestnemu hospodárstvu problémy. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo centrálna banka vyhlásila, že bude brániť kurz franku voči euru na hladine 1,20 po tom, čo sa v auguste 2011 tieto meny obchodovali takmer jedna k jednej. Niektorí domáci podnikatelia však hovoria, že aj kurz 120 eurocentov za frank je pre nich stále nevýhodný.
 
Zdroj: J&T BANKA, Foto: jpmoser.com