Smartphone banking má potenciál na rozvoj

27.03.2012 (14:45)

Smartphone banking bude mať čoskoro väčšina bánk. 
 
Smartphone banking, ktorý v súčasnosti zaznamenáva najväčší rozvoj, začnú banky skutočne efektívne využívať na komunikáciu s klientmi až o niekoľko rokov. "Aj preto si myslíme, že noví hráči majú šancu sa na trhu presadiť," uviedla informačno-konzultačná spoločnosť Softec. Naproti tomu internet banking sa postupne prispôsobí konkrétnemu používateľovi. Tradičné kanály ako pobočky alebo bankomaty nezaniknú, budú sa ďalej rozvíjať. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti Softec, ktorá sa venovala budúcnosti bankových distribučných kanálov v Českej republike a na Slovensku.

Mnohé české a slovenské banky uviedli službu smartphone banking na prelome rokov 2011 a 2012. Inteligentný telefón s touto službou dokáže podľa Softecu oveľa viac než domáci počítač s internet bankingom. Jeho potenciál nie je preto zďaleka využitý. Riaditeľ Softec CZ Michal Kubáň verí, že české a slovenské banky čoskoro ponúknu aj aktívnejší správu účtu a väčšiu integráciu služieb. 

Smartphone banking bude mať čoskoro väčšina bánk. Nie každá však rieši jeho začlenenie do svojej stratégie. Bankám nebude stačiť len ponúknuť smartphone banking klientom, budú musieť veľmi precízne zapracovať túto novú distribučnú cestu do celkovej stratégie predaja produktov. "Nevylučujeme, že by mohla vzniknúť nová banka primárne postavená na smartphone bankingu a doplnená ďalšími kanálmi," uvádza spoločnosť Softec. 

V zahraničí sú vo smartphone bankingu najďalej v Škandinávii, Nemecku a Spojených štátoch. "Tam už je dnes bežné prostredníctvom telefónu sledovať stav hypotéky, nasnímať si zloženku alebo šek a ten nechať preplatiť. Využívajú sa k tomu nielen nám už známe QR kódy, ale aj bezkontaktné NFC technológie, ktoré sa u nás už tiež postupne zavádzajú. Na popularite získavajú aj tzv. person-to-person služby, kedy je možné napr. medzi dvoma osobami bez čísla účtu vykonať platobný príkaz," povedal riaditeľ divízie telekomunikácií a bankovníctva spoločnosti Softec Roman Janota.

Podľa spoločnosti Softec sa dá očakávať, že v Česku a na Slovensku sa smartphone banking postupne stane jedným z hlavných komunikačných kanálov bánk. Nasvedčuje tomu podľa nich aj svetový vývoj, keď všetko smeruje k tomu, že inteligentný telefón postupne do veľkej miery nahradí nielen peňaženku a plastové karty, ale bude poskytovať aj rôzne ďalšie informácie. 

Oproti počítačom je navyše problém s jeho bezpečnosťou menší. Nad inteligentným telefónom hackeri ťažšie získavajú kontrolu, samozrejme, ak im to klienti sami neumožnia tým, že si sťahujú neoverené aplikácie. Avšak, s rastúcim významom inteligentných telefónov budú rásť aj riziká, preto sa poskytovatelia bezpečnostného software touto problematikou aktívne zaoberajú. 

V oblasti internet bankingu, ktorého prvé verzie boli v Česku a na Slovensku sprístupnené pred 15 rokmi, sa podľa Softecu žiadne revolučné zmeny v tejto chvíli nedajú očakávať. Banky sa budú snažiť do neho integrovať širšie portfólio služieb a viac ho prispôsobiť osobnosti konkrétneho klienta. Zaujímavým zistením štúdie bolo, že na Slovensku je výrazne väčší počet užívateľov tohto distribučného kanála. Táto skutočnosť môže podľa Softecu pomôcť zvýšiť efektivitu slovenských bánk. 

Tradičné kanály ako sú pobočky, bankomaty alebo platobné karty nezaniknú. Banky ich budú udržiavať a v rozumnej miere aj ďalej rozvíjať, aby si udržali konvenčné spôsoby komunikácie s klientom a klasickú formu predaja svojich služieb. Príkladom môžu byť vkladové bankomaty a bezkontaktné karty. 

Pozrite si tiež: 
Tatra banka zavedie bezkontaktné platby cez mobil 
Slovenská sporiteľňa ponúka nové aplikácie pre iPhone 
ČSOB SmartBanking mieri do iPadov 
Zdroj: SITA,