Pri online bankovníctve nás inšpiruje aj Amazon

Autor: Jozef Ryník
24.09.2012 (07:00)

Oyvind Oanes, člen predstavenstva ZUNO banky, ktorý má na starosti marketing hovorí, že vytváranie nových produktov v bankovníctve nie je jednoduché, a preto sa radšej sústreďuje na nové spôsoby ich posúvania klientom.  
 
Čo ste študovali na univerzite a ako ste sa dostali k bankovníctvu?
Študoval som biznisovú ekonómiu v Nórsku a marketing v Škótsku. S bankovníctvom som začínal v nórskej GE Money, kde som v roku 1999 nastúpil ako vedúci oddelenia Customer Relationship Management. Následne som v rámci rovnakej spoločnosti prijal ponuku marketingového riaditeľa vo Švajčiarsku a neskôr šéfa marketingu v Rusku. Po istom čase som sa presunul do jednej z najväčších rakúskych retailových bánk BAWAG PSK, kde som viedol produktový a marketingový tím. Môj profesionálny život by sme vlastne mohli zhrnúť trinástimi rokmi, počas ktorých som sa venoval marketingu vo finančných inštitúciách. 

Máte teda skúsenosti s bankovníctvom z viacerých krajín. Môžete uviesť nejaké najdôležitejšie rozdiely v kultúre bánk v týchto krajinách?
Rozdiely sú najmä v kultúrach a vo vyspelosti jednotlivých trhov. Presun zo Švajčiarska do Ruska bol jednoznačne najvýznamnejším v mojej kariére. Švajčiarsky bankový trh je veľmi dobre vyvinutý, zatiaľ čo klienti bánk v Rusku sú stále v štádiu, kedy sa musia veľa učiť. Veľký rozdiel je tiež v efektivite riadenia v jednotlivých kultúrach. Kým nórska kultúra je veľmi demokratická a ovplyvňovaná konsenzom, kultúra v Rusku si pre dosiahnutie dobrých výsledkov vyžaduje autokratickejší spôsob vedenia. 

A aký je hlavný rozdiel v bankových kultúra Rakúska a Slovenska?
Rakúsky bankový trh je relatívne nasýtený a do istej miery v ňom dominuje prístup “my to už všetko dávno vieme”. Naopak Slovensko je stále otvorené novým nápadom a spôsobom, akým robiť bankovníctvo. 

Čo je najdôležitejšie v bankovom marketingu. Je ťažké prezentovať bankový produkt ako súčasť seriózneho biznisu a zároveň nebyť nudný?
Rovnako ako v marketingu v akomkoľvek biznise, tak aj v bankovníctve sú prioritou zákazníci. Tých musí osloviť ponuka šitá na mieru. Všetko musí byť preto založené na dôkladnom poznaní ich správania a potrieb. Bankovníctvo môžeme zaradiť do kategórie s nízkou angažovanosťou, pretože mysle klientov bánk nezaťažuje celý deň. A to robí marketing v bankách ešte ťažšou disciplínou.

Je ťažké vymyslieť na bankovom poli nový produkt, keď sa zdá, že už bolo všetko vymyslené? Kde hľadáte inšpiráciu? 
Vytváranie nových produktov v bankovníctve nie je jednoduché. Práve preto sa v ZUNO radšej sústreďujeme na nové, modernejšie spôsoby ako sprostredkovať jednoduché a už raz vymyslené produkty klientom. Najdôležitejšou je pre nás skúsenosť, ktorú zákazníci s našimi produktmi a službami majú. 
Zvyčajne hľadáme inšpiráciu v rámci bankovníctva, keďže na svete je len zopár skutočne dobrých direkt bánk. Niekedy sa však pozrieme aj na spoločnosti z iných odvetví fungujúcich na internete, akou je napríklad Amazon. 

Slovensko je malý trh s veľa hráčmi. Oplatí sa tu podnikať s malými maržami? Nie je výhodnejšie ísť na Ukrajinu, kde sú marže vyššie?
Pre ZUNO má stále zmysel fungovať na Slovensku. Ponúkame klientom odlišný – alternatívny model bankovníctva a naše doterajšie výsledky dokazujú, že sme sa vybrali správnym smerom. V budúcnosti plánujeme expandovať aj do iných krajín regiónu strednej a východnej Európy. 

Online banky na Slovensku sú stále marginálne na trhu. Aké sú vaše plány v tejto oblasti?
Naším cieľom je získať slušný podiel na trhu online bánk a poskytnúť jednoduché bankové produkty toľkým Slovákom, koľkým to len bude možné. 

Internetové banky zvyčajne ponúkajú zaujímavé úroky na vkladoch. Ako si môžete dovoliť platiť viac ako veľké kamenné banky? 
ZUNO funguje na biznis modeli založenom na minimálnych prevádzkových nákladoch, absencii kamenných pobočiek a politike nízkych poplatkov. Čo je výdavkovou výhodou pre nás, to je cenovou výhodou pre našich klientov. 

Vidíte nejaký priestor na rozširovanie vášho produktového portfólia? 
Ako som už spomínal, sústreďujeme sa na jednoduché produkty bez zbytočných poplatkov a ich sprostredkovanie. Momentálne ponúkame bežný účet v 4 menách, sporiace účty, termínované vklady, spotrebný úver, povolené prečerpanie na účte a bezkontaktnú kreditnú kartu, ktorú sme predstavili začiatkom septembra. Portfólio našich produktov sa stále vyvíja, napríklad momentálne uvažujeme o hypotékach. Čoskoro tiež predstavíme multifunkčnú mobilnú aplikáciu pre operačné systémy Android a iOS. 

Nedávno ste predstavili novú kreditku so zaujímavými vlastnosťami. Je skutočne bez poplatkov? 
Naša kreditka je vďaka nulovým poplatkom, dostupnosti a vychytávkam patrí medzi najzaujímavejšie ponuky na trhu. Poplatok za jej vydanie a mesačný poplatok je skutočne 0 eur. Navyše s ňou klienti získajú jedno z najdlhších bezúročných období v trvaní až 55 dní a niekoľko ďalších vychytávok. 

Ako ste prišli na myšlienku zmiešať kreditku s debetkou?
Táto myšlienka vznikla v súlade s naším sloganom „Less bank, more life“. Na kreditku si môžu klienti vložiť vlastné peniaze a navýšiť si tak dostupné prostriedky. Pri platení potom využívajú prioritne vlastné peniaze. Jednoducho už nemusia nosiť v peňaženke dve karty. Je to pohodlné a šetrí to čas. 

Stále pridávate do ponuky nové produkty. Kde je vaša hranica?
Našu pozornosť sme upriamili na základné bankové produkty a na to, čo ľudia skutočne potrebujú. Neplánujeme prekročiť hranicu toho, čo klienti využívajú na dennej báze. Veríme v jednoduchosť, transparentnosť a nulové alebo len nízke poplatky.

ZUNO sa zvykla prezentovať ako banka druhej voľby, ale teraz sa zdá, že chcete byť aj jedinou bankou pre klienta. Myslíte si, že zákazníci môžu chcieť mať účet v banke, ktorá nemá pobočky a má málo bankomatov? 
Sme radi, že každým dňom je viac a viac klientov využíva ZUNO ako svoju primárnu banku a alternatívu kamenných bánk. To je totiž naším hlavným cieľom. Naše produkty a služby sú už dostatočne vyvinuté na to, aby si k nám klienti presunuli všetky svoje bankové záležitosti. Naša banka je správnou voľbou pre všetkých, ktorí sa odvrátili od tradičného bankovníctva a hľadajú niečo nové, relevantnejšie pre dnešnú internetom ovplyvnenú dobu. 

Neprehliadnite:
Online banky sa púšťaju do kreditiek
Našou ambíciou nie je spoločnosť vlastniť
Niektoré vlády reguláciu bankového sektora preháňajú
Foto: ZUNO bank