Zvyšujú módne ikony ceny nehnuteľností?

Autor: Stanislav Pánis, analytik J&T BANKY
08.11.2012 (07:00)

Značkové hotely dizajnované veľkými módnymi domami, ako napríklad Luis Vuitton, by sa mohli stať novým štandardom bývania medzi bohatými, podobne ako luxusné oblečenie či kabelky.  
 
Prieskum realitnej spoločnosti Knight Frank hovorí o rastúcom dopyte po “high end“ rezidenciách medzi milionármi, tak z rozvinutých krajín, ako aj z rozvojového sveta. 

Pôvodný koncept nehnuteľností s módnymi menami bol založený na vybudovaní špeciálne navrhnutých apartmánov v renomovaných hotelových sieťach. Vývoj sa však posunul a dnes majetní ľudia s rastúcim bohatstvom bažia po reštauráciách, baroch či iných miestach na trávenie voľného času podpísaných “spoľahlivými značkami“, ako napríklad Armani. Solventní zákazníci si prajú kompletné hotely či aspoň niekoľko ich poschodí. Špeciálne to platí o rozvíjajúcich sa trhoch ako Rusko alebo Južná Amerika. Logickým vyústením takéhoto dopytu je vznik Versace hotela v Dubaji či Brisbane, alebo Bulgariho rezidencií v Londýne.

Z analýzy Knight Frank robenej na vzorke 17 svetových metropol vyplýva, že nehnuteľnosti, ktoré majú vo svojom názve veľké a známe mená svetovej módy, sú až o tretinu hodnotnejšie ako podobné neznačkové susedné budovy. Nadhodnota však značne kolísala, a to od 5,7 percenta v Jakarte, 45 percent v Portoriku až po 120 percent v takej destinácii ako Dubaj.

Vybraná skupina klientov je totiž ochotná si za prestíž a nekopírovateľný dizajn a luxus priplatiť. Ďalšími dôvodmi cenovej prémie voči ostatným projektom je aj líderská pozícia v inováciách a vysoká kvalita a rozsah služieb, ktoré idú s takýmito nehnuteľnosťami ruka v ruke. Podobne ako dôvera spojená s kúpou niečoho od známej značky.

Značkovým ubytovaním sa solventní dokážu odlíšiť od zvyšku milionárov a identifikovať sa s určitým, ľahko rozoznateľným životným štýlom a komunitou, ktorá ho vyznáva. Potreba odlíšenia stavieb „značkovaním“ vzniká aj u developerov v dôsledku rastúcej konkurencie a prehrievania sa realitného trhu v niektorých končinách sveta napriek kríze v eurozóne či pomalého rastu americkej ekonomiky.

Neprehliadnite:
Najatraktívnejších 710 kilometrov štvorcových na Zemi
Dopyt bohatých po investíciách z vášne má rastúci trend
S vekom rastú aj nároky na boháčov
Zdroj: J&T BANKA, Foto: J&T BANKA