Mobilný banking začína porážať bankovanie na internete

Autor: redakcia
11.02.2019 (10:25)

Niekedy platilo, že človek si chcel spravovať financie v pokoji, najlepšie doma za počítačom cez internet banking. To sa už mení. Ľudia nemajú problém posielať si peniaze aj z mobilu na ulici. A banky im to umožňujú. Dokonca si takto môžu už aj založiť účet.

Kto mal dobrý zrak riešil internet banking v minulosti aj na prehliadači v mobile. Funkcie aj linky mu pri dotyku preskakovali, a často stratil čas a nič nevybavil. Dnes už to robiť nemusí. Skoro každá banka má mobilnú aplikáciu, v ktorej sú veci dôležité pre klienta prispôsobené veľkosti displeju, sú prehľadné a relatívne veľké.

Prehľad a rýchlosť

Navyše kvalitný mobile banking cez aplikáciu prináša človeku aj oveľa vyšší používateľský zážitok. „V mobile vybaví všetko oveľa rýchlejšie a komfortnejšie, prakticky na pár klikov. Svoju banku má vďaka telefónu kedykoľvek na dosah ruky,“ dodáva Linda Gáliková, hovorkyňa 365 banky.

690x65-A

Cez mobil si dnes človek môže nielen skontrolovať stav na účte, čo bolo bežné aj v minulosti, ale aj založiť účet, poslať peniaze, jednorázovo presunúť peniaze zo sporenia, alebo navýšiť limit či zablokovať kartu. Zároveň vďaka notifikáciam v mobile má používateľ dokonalý prehľad o svojom dennom bankovníctve.

Neprehliadnite
Mobil banking ponúka obrovskú úsporu času a peňazí. U nemusíte zapínať počítač či notebook, stačí len vytiahnuť telefón z vrecka, odomknúť ho a začať si spravovať svoje osobné či firemné financie. „Dnes si už pomaly nikto nespomína, ako vyzeralo podanie platobného príkazu na papieri na pobočke banky. Mobilné bankovníctvo praktickosť a rýchlosť internet bankingu posunulo na ďalšiu úroveň,“ vysvetľuje Pavel Vlček, hovorca mBank. Napríklad zistenie zostatku na účte či platba dnes človeku nezaberú viac ako niekoľko desiatok sekúnd od vybratia smartfónu z vrecka.

Výhody a nevýhody

Mobilné bankovníctvo má v porovnaní s klasickým internetovým viacero výhod. Okrem prehľadnosti, rýchlosti je aj jednoduchšie – od samotného prihlásenia do aplikácie až po zadávanie platobných príkazov či vyhľadávanie v histórii transakcií.

„Napríklad platenie vám podstatne urýchli aj zjednoduší IBAN skener, prípadne skener čiarových a QR kódov, ktoré internet banking neposkytuje,“ vysvetľuje Gáliková.

Podľa odborníkov, kto vyskúša mobilné bankovníctvo, ten zvyčajne do IB chodí len niekoľkokrát do roka. „Mobilné bankovníctvo má asi 10-krát vyšší priemerný počet prístupov než internetové bankovníctvo,“ tvrdí Vlček.

Kým IB je viac menej reaktívny, mobilný banking je proaktívny. Kým do IB zadáte prihlasovacie údaje, heslo, prípadne kód z sms-ky, trvá to dlho a je to menej "user friendly". Do apky v mobile stačí zadať PIN a hotovo. Mobilná aplikácia ponúka lepšiu používateľskú skúsenosť a intuitívne riešenie bežných vecí, ktoré potrebuje človek od banky zistiť.

Prvé verzie mobilných aplikácií, ktoré sa objavili na trhu pred niekoľkými rokmi sa s tými dnešnými nedajú porovnať. Banky neustále pracujú na vývoji svojich apiek, vylepšujú dizajn, integrujú nové funkcionality, aby uspokojili stále stúpajúce nároky klientov.

Riziko je, ale menšie

Laik by tvrdil, že mobilné bankovníctvo je rizikovejšie, keďže človek bežne nemá v mobile antivírus, čo na domácom počítači má. Ľudia oveľa menej vnímajú svoj smartfón ako plnohodnotný počítač a oveľa častejšie podceňujú práve ochranu pred škodlivým softvérom.
 

Výhody MB oproti IB

  • prehľadnejší a jednoduchší
  • rýchlejšie a komfortnejšie platenie
  • proaktívny a bezpečnejší
  • kontaktnejší cez push notifikácie
  • ľahšie prihlásenie

Experti však tvrdia, že mobilné bankovníctvo je dokonca bezpečnejšie ako internet banking. Mobilné aplikácie už dnes pracujú s takým stupňom zabezpečenia, že jej napadnutie je veľmi okrajovou záležitosťou.

„Klient má v bankovej aplikácii 100 % istotu, že sa nachádza v prostredí banky, ktoré spĺňa stanovené bezpečnostné štandardy. Toto sa pri internetovom prehliadači povedať nedá,“ vysvetľuje Linda Gáliková z 365 banky.

Zároveň mobilné zariadenia sú dnes spravidla vybavené aj ochranou proti tzv. rootu teda proti špeciálnym právam. S rootom používateľ získava prístup aj k dátam, ktoré by mohli ohroziť jeho bezpečnosť a o tieto dáta môže samozrejme aj prísť. Aj preto lepšie bankové aplikácie z bezpečnostných dôvodov nepodporujú takéto rootnuté zariadenia. Pokiaľ root máte na mobile, tak sa aplikácia nedá ani nainštalovať. Samozrejme aj do mobilu sa vám môžu dostať rôzne podvodné stránky či vírusy pri bežnom surfovaní na internete. Preto treba byť opatrný. Banky klientom odporúčajú sťahovať mobilné aplikácie vždy len z oficiálnych zdrojov, teda z obchodov s aplikáciami ako Apple store alebo Google Play. Ako prevencia môžu poslúžiť aj antivírové programy v mobile. „V prípade vzniku vírusu odporúčame si aplikáciu odpárovať a spárovať s novým zariadením,“ dodáva Gáliková.
 
Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com