Čo nevybavíte cez internet a mobil banking?

Autor: redakcia
20.02.2019 (09:10)

Banky tlačia do popredia svoje online služby, ušetria náklady a navyše poskytnú klientom pohodlie. Ale ani v dobe internetu neostávajú ich pobočky úplne prázdne. BANKY.sk zisťovali, ktoré služby nevybaví človek cez internet či mobil a musí ísť do pobočky.

Na začiatku chceme upozorniť na fakt, že každý internet banking a mobilná aplikácia zahŕňajú rôzne služby. Kým v jednej banke niečo v pohode vybavíte cez apku, v inej zas musíte navštíviť pobočku. Zamerali sme sa na úkony, ktoré sa nedajú vybaviť online v každej banke.

Zmena údajov

Ak si zmeníte osobné údaje, vymeníte občiansky preukaz, tak nahlásenie týchto zmien môžete vo väčšine bánk urobiť len v pobočkách. Pri tomto úkone stále pracovníci banky používajú kopírku. Len v niektorých bankách sa dá občiansky preukaz naskenovať či nakamerovať, bez nutnosti návštevy pobočky. Slovenská sporiteľňa používa webkameru a Tatra banka tvárovú biometriu. V ČSOB môžu klienti požiadať priamo cez mobilnú aplikáciu o zmenu osobných údajov akými je meno, priezvisko, titul, adresa trvalého pobytu, údaje občianskeho preukazu.

Vo väčšine bánk musíte ísť na pobočku aj pri založení účtu, no sú aj výnimky.

Hypotéky a iné úvery

Bez návštevy pobočky sa človek nezaobíte aj v prípade, ak si vybavuje hypotéku, predčasné splatenie úveru, konsolidáciu pôžičiek alebo ich refinancovanie. Pri týchto úveroch banky vyžadú veľa papierových dokladov aj podpisov na dokumnetoch. Elektronický podpis pri týchto procesoch zatiaľ nefunguje.

„V súčasnosti nie je možné cez žiadny kanál elektronického bankovníctva vybaviť hypotéku, keďže ide o komplexný produkt, ktorý si stále vyžaduje osobný kontakt klienta s bankovým poradcom,“ vysvetľuje Dominik Miša, hovorca VÚB. Dodáva, že ich cieľom je postupne aj tieto produkty dostať do online prostredia.

Spotrebný úver síce môžete dostať aj online, ale väčšinou ide len o predschválené úvery, kde sa predpokladá, že ste už dlhšie klientom banky.
 
2019-02-20-JR-Ktoré služby nevybavím cez IB-OBR

690x65-A

Poistenie

Pri hypotéke zvyčajne potrebujete aj životné poistenie, ktoré tiež vybavíte len v pobočke banky alebo poisťovne.

Odchod z banky

Odchod z banky tiež zvyčajne vyžaduje čas na pobočke, kde musíte podpísať rôzne dokumenty o zrušení účtu či platobnej karty.
 

TIP: O úveroch by vás ešte mohlo zaujímať toto

Zmeny limitov na účte

Zmeny limitov na platobných kartách či účte si v mnohých bankách dokážete nastaviť sami v mobilnej apke, či v internetbankingu. Ak by ste si chceli meniť výšku limitov v UniCredit banke musíte naklusať do pobočky. V UniCredit banke musíte ísť na pobočku aj kvôli operáciam, ktoré súvisia s online službami.

„Napríklad ak si chcete vybaviť k účtu online banking a smart banking a tiež v prípade, ak si tieto služby chcete zrušiť,“ dodáva Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit banky. Návšteve banky sa nevyhnete aj vtedy, ak si chcete zmeniť bezpečnostný kľúč na SMS. Tieto operácie sa robia v pobočke najmä kvôli bezpečnosti klienta.

Poradenstvo, hotovosť aj mobily

Napokon do banky chodia klienti aj kvôli poradenstvu pri zložitejších produktoch či investovaní. „Klienti sa chodia informovať o možnostiach sporenia a investovania, či rozšíriť informácie k dodatočným produktovým otázkam. Často chodia ohľadne kariet naviac alebo kampaňových ponúk,“ vymenúva Z.Ďuďáková.

Neprehliadnite
Pobočky sa budú podľa odborníkov čoraz viac sústreďovať na odborné a finančné poradenstvo klientom, kým bežné operatívne veci sa presunú do mobilu či počítača.

Ak ste podnikateľ a máte denné tržby, zvyčajne ich musíte tiež nosiť do banky osobne. Navyše zaplatíte za vklad na účet v hotovosti poplatok. Tu niektoré banky vyšli klientom v ústrety a majú vkladomaty, kde si hotovosť môže klient vložiť na účet bez poplatku. Vkladomaty má napríklad VÚB či Slovenská sporiteľňa.

Zaujímavý dôvod návštevy pobočky je aj kvôli poradenstvu pri obsluhe internet či mobil bankingu. „Je stále skupina klientov, ktorí sa ešte nezoznámili s formami elektronického bankovníctva a riešia veci radi osobne,“ dodáva D.Miša.

V UniCredit banke chodia ľudia často do pobočky aj napríklad pri výmene mobilného zariadenia kvôli zmene aktivačných kódov.

Odporucame

Banky bez pobočiek

Banky bez pobočiek v podstate na Slovensku nie sú. Online banky Fio bank aj mBank ich majú, hoci nie veľa. Jedine mobilná 365.banka nemá pobočky, ale tá zatiaľ neposkytuje zložitejšie produkty (ako napríklad hypotéky). Otázky klientov rieši cez telefónnu infolinku alebo cez online kanály ako chat, sociálne siete či email.
 
Foto: redakcia