Aj vo finančnom svete platí, že rýchly, kvalitný a lacný produkt neexistuje

Autor: redakčne upravené
03.07.2024 (10:15)

Ak nájdete produkt, ktorý je kvalitný a okamžite dostupný, určite nebude lacný. Ak nájdete kvalitu za dobrú cenu, určite si na ňu budete musieť počkať. Ako si s tým poradiť pri výbere finančných produktov?

Ak vám niekto núka produkt, alebo službu (nielen finančnú) a sľubuje vám rýchlosť, kvalitu a lacnú cenu, zbystrite pozornosť. V reálnom svete sa jedného z týchto troch parametrov musíte vzdať.

„Za rýchlosť pri pôžičke sa platí. Kým banka pri úveroch pýta od 4 % do 16 % ročne, splátkové spoločnosti požičajú za 15 % až 22 % ročne a niektoré nebankovky majú cenovku nastavenú až na 11 tisíc percent,“ upozorňuje Pavel Škriniar, finančný analytik Swiss Life Select. Cenové rozdiely vyplývajú z rýchlosti – kto chce peniaze rýchlo a bez podrobného overenia príjmu, priplatí si. Za rýchlosť sa platí aj pri investíciách. „Dobrá investícia je nuda a preto neprináša rýchle zisky. Rýchle zisky sú však dostupné pri určitých stratégiách, ktoré sú však na druhej strane spojené s potenciálom vysokých strát,vysvetľuje analytik. Kvalita pri investíciách sa označuje ratingom. Neznamená to, že kto nemá rating je automaticky nekvalitný, no rating si môžu dovoliť zaplatiť skutočne kvalitné spoločnosti. Kvalitné spoločnosti neponúkajú vysoké výnosy. Nekvalitné firmy sa snažia prilákať investorov práve vysokými výnosmi.

Lacné poistenie znamená jediné – nízku pravdepodobnosť výskytu poistnej udalosti. Mať lacné poistenie, ktoré zahŕňa veľa rizík znamená, že poistné plnenie najskôr nebude. Nejedná sa o podvod, ale o pravdepodobnosť.

„O kvalite sa dá hovoriť aj pri poistení. Jej úroveň však človek zistí až v čase poistného plnenia, kedy sám vidí, čo všetko potrebuje poisťovni dodať a v akej podobe. Niekto potrebuje s poisťovňou komunikovať a dokazovať týždne, inému stačí odfotiť stav poškodenej veci a fotky nahrať cez klientsky prístup na stránke poisťovne,“ vysvetľuje Pavel Škriniar.
 
Zdroj: Swiss Life Select Slovensko, Foto: Shopify Partners, Burst.shopify.com