Do akcií investuje len približne desatina Slovákov. Pokles ich hodnoty v roku 2022 je práve teraz ideálnou príležitosťou na ich nákup
02.02.2022 (11:00)Akciové investície zaznamenávajú od začiatku roka korekciu, čo z investičného hľadiska predznamenáva príležitosť na výhodnejší nákup týchto aktív. Ich nižšia aktuálna hodnota môže v budúcnosti priniesť investorom vyšší výnos. Je preto čas investičné portfólio rozšíriť o ďalšie akcie v pomere k ostatným typom aktív, začať nakupovať už teraz a odhodlať sa k dlhodobému pravidelnému investovaniu.
Akciové investície napriek vyššiemu riziku totiž stále ostávajú najideálnejším nástrojom na boj proti inflácii, ktorá bude rásť aj v nasledujúcich mesiacoch a vyšplhá sa na hodnotu 6 – 7 %. Napriek nižšej výkonnosti by mali akciové fondy tento rok infláciu predbehnúť svojím odhadovaným ročným výkonom 5 – 9 % a dlhodobým výkonom 8 – 10 % a uchrániť tak investované úspory z dlhodobého hľadiska pred stratou ich hodnoty.
Minuloročné výnosy na akciových trhoch rástli o desiatky percent. Aj tento moment pôsobí ako motivujúci prvok pre nových investorov, ktorí chcú začať zhodnocovať svoje peniaze a neukladať ich len na bežné či sporiace účty v bankách. Investičné produkty dnes podľa prieskumu* využíva 32 % respondentov. Minimálne 10 % opýtaných, ktorí zatiaľ neinvestujú, tak plánuje urobiť v najbližšom roku. Podľa analytikov možno očakávať rast inflácie aj v najbližších mesiacoch na úroveň okolo 6 až 7 %. Za celý rok 2022 sa očakáva priemerná inflácia v rozmedzí 5 až 6 %. Záujem o investovanie preto prirodzene rastie a sporitelia čoraz intenzívnejšie vnímajú potrebu zhodnocovať svoje osobné financie týmto spôsobom.
Akcie ako najlepšie riešenie na trhu
Akciové investície aj naďalej ostávajú preferovaným aktívom oproti ostatným možnostiam na trhu, najmä v kontexte ochrany úspor pred infláciou a vytváraní dlhodobej finančnej rezervy. Robustné zisky, ktoré sa akciám podarilo dosiahnuť v minulom roku, sa však s najväčšou pravdepodobnosťou nezopakujú. Napriek tomu sú stále aktívom, ktoré by investor mal zaradiť do svojho portfólia a investovať do nich s odhodlaním pre dlhodobý investičný horizont.- Najväčšou obeťou tzv. „stalkingu“ sú mladí ľudia a ženy. Môže mať aj formu sledovania financií zo strany partnera
- Rok 2022 prinesie ďalšie zvýšenie odvodov do druhého piliera. Ako si sporiť na dôchodok efektívne a nasporiť ešte viac?
- Tretina Slovákov nemá vytvorenú potrebnú finančnú rezervu
Odborník odporúča počas dlhého investičného horizontu (7 rokov a viac), naplnenie portfólia na 80 – 100 % akciovými investíciami. Pri zámere investovať do akcií v kratšom investičnom horizonte 5 rokov môže investor vložiť do takýchto dynamických aktív približne polovicu svojich investícií, zvyšok zas investovať do iných aktív. Do akcií však podľa prieskumu investuje stále málo ľudí, len približne 11 % Slovákov, a aj to len čiastkovo. Dôvodom je obava zo straty peňazí, nízka informovanosť o téme, ale aj neochota počkať si na výnosy a investovať dlhšie obdobie, napriek tomu, že potenciál zaujímavého zhodnotenia akciových investícií sa zvyšuje so schopnosťou sporiteľa vytrvať.
Akcie si vyžadujú trpezlivosť
Jedným zo základných pravidiel investovania je schopnosť odolávať panike. Výkyvy sú neoddeliteľnou súčasťou vývoja na trhu, pričom predstavujú investičnú príležitosť. Podľa Vargu je práve teraz vhodné začať s nákupom akcií, ak tak sporitelia neurobili doteraz. Nákupy v prípade väčšej investovanej sumy odporúča rozfázovať v priebehu roka do niekoľkých častí a nechať úspory pracovať v dlhodobom horizonte. Druhou osvedčenou stratégiou, ktorá nenarúša mesačný rozpočet sporiteľov, je pravidelné dlhodobé investovanie. „Mnoho sporiteľov, či už v podielových alebo v dôchodkových fondoch, sa pri dlhodobom sporení nachádza na začiatku investičného horizontu a poklesy trhu môžu hrať v ich prospech, ak sporia pravidelne, vďaka čomu zmierňujú krátkodobé výkyvy. Počas poklesu trhu nakupujú aktíva lacnejšie a pri opätovnom stúpaní zarábajú,“ vysvetľuje Matej Varga.*Prieskum pre 365.bank a 365.invest prebiehal koncom roka 2021. Zrealizovala ho agentúra Go4insight na reprezentatívnej vzorke 1200 respondentov.
(Tlačová správa)
Zdroj: 365.bank, Foto: Shopify Partners, Burst.shopify.com
Tweet