Finančné inštitúcie sú vystavené konkurencii firiem mimo regulovaného trhu

14.12.2018 (13:00)

Finančné inovácie môžu podľa centrálnej banky prispieť k vyššej kvalite, dostupnosti a diverzite i nižšej cene finančných produktov a služieb.




V oblasti digitálnych inovácií sú finančné inštitúcie vystavené rastúcej konkurencii zo strany firiem mimo regulovaného finančného trhu. Podľa Národnej banky Slovenska (NBS) ide najmä o firmy pôsobiace v oblasti informačných technológií. Tie sa v rastúcej miere zameriavajú na poskytovanie finančných služieb, tzv. finančné technológie alebo FinTech. V prípade slovenského trhu ide napríklad o oblasť platobných služieb, priameho financovania a virtuálnych mien.

Finančné inovácie môžu podľa centrálnej banky prispieť k vyššej kvalite, dostupnosti a diverzite i nižšej cene finančných produktov a služieb. Na druhej strane z hľadiska finančnej stability môžu vo viacerých rovinách predstavovať riziko. Okrem možného dopadu na obchodnú stratégiu finančných inštitúcií v dôsledku priamej konkurencie ide najmä o ochranu finančných spotrebiteľov, regulatórnu arbitráž a potrebu úpravy regulačného rámca a operačné riziko.

Prostredie nízkych úrokových marží vytvára podľa národnej banky silný tlak na udržateľnosť obchodných modelov finančných inštitúcií. Prejavuje sa to najmä v bankovom sektore, kde čisté úrokové príjmy tvoria viac ako tri štvrtiny celkových hrubých príjmov. Banky sa snažia výraznou úverovou aktivitou kompenzovať pretrvávajúci pokles úrokových marží, ktorý je navyše spojený s vysokou mierou konkurencie. Táto snaha súvisí aj s tlakom materských bánk na udržanie vysokej miery ziskovosti domácich bánk.

Jedným zo spôsobov kompenzácie klesajúcich marží je zvyšovanie prevádzkovej efektivity. Za posledné dva roky sa počet pobočiek bánk znížil o 6 %. Snaha o optimalizáciu pobočkovej siete mala plošný charakter a týkala sa väčšiny domácich bánk. So snahou o vyššiu prevádzkovú efektivitu súvisí aj rastúca miera digitalizácie a automatizácie procesov. Inštitúcie zároveň upravujú svoje poplatkové schémy tak, aby motivovali klientov k väčšiemu využívaniu služieb, ktoré je možné vo väčšej miere digitalizovať.
 
Zdroj: SITA, Foto: Ivan Sedlák