Luxus rastie napriek spomaleniu ekonomiky. Čo ho ohrozuje?
17.05.2019 (09:35)Trh s luxusným tovarom je ušetrený recesie, musí sa však prispôsobiť hlboko meniacej sa ekonomike, ak nechce stratiť svoj výnimočný štatút.
Napriek údajnej rarite sú všade! Luxusné výrobky, od šampanského až po hodinky, autá, šperky, haute couture či kozmetiku. Sú okázalo zobrazované v mnohých časopisoch, na televíznych obrazovkách, či vo verejných priestoroch. „Ich všadeprítomnosť odráža ekonomické zdravie, ktoré mnohí považujú až za drzé vzhľadom na spomalenie, ktorému čelia iné odvetvia priemyslu. Dlhodobo sa trh s luxusom javil ako výnimka, ktorého sa recesia nedotýka. Situácia však nie je taká jednoduchá,“ konštatuje v najnovšej analýze nadnárodná spoločnosť Coface, ktorá sa zaoberá poistením pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika.
Špecifický trh
Luxus je tradične charakterizovaný vysoko kvalitnými produktmi, ako aj vysokou cenou pre pár „šťastných“, ktorí chcú ukázať svoje sociálne postavenie. Pestovanie tejto vzácnosti a výnimočnosti je zamerané na obyvateľstvo, ktoré by malo byť schopné odolať spomaleniu globálnej ekonomickej aktivity. Táto mantra sa však mení s novou populáciou, ktorá chce tiež ukázať svoj úspech.- Dodržte tieto zásady pri investovaní a zarobíte
- Whisky kraľuje zberateľským aktívam. Za rok zarobila 40 percent
- Počet miliardárov klesol. Prečítajte si, na čom zbohatli a kde žijú
- Kde dnes peniaze zarobia viac než na bežnom účte?
- Kde vložiť 10-tisíc eur, aby ste zarobili viac ako na termínovanom vklade
- Exkluzívna investičná poradňa
Falšovanie a e-obchod – riziká či príležitosti?
Luxus čelí aj iným hrozbám, ako napríklad falšovaniu. Trh s luxusnými výrobkami, ktorý by podľa odhadov mal v roku 2020 dosiahnuť 1,8 bilióna USD, totiž naráža na to, že falšovanie často okrem poškodzovania imidžu spôsobuje aj finančné škody značkám, ktoré sú falšované. Spotrebitelia poháňaní túžbou po sociálnom uznaní totiž nákupom falšovaného luxusného tovaru ovplyvňujú nielen samotnú značku, ale následne aj dôveru ostatných kupujúcich. Štúdia v Spojenom kráľovstve ukázala, že 66 % spotrebiteľov, ktorí si zakúpili falšovaný výrobok bez svojich vedomostí, už viac nedôverovalo danej značke a 44 % zašlo až tak ďaleko, že prestalo kupovať značkový tovar zo strachu z falšovania. Na druhej strane, niektoré falšované tovary posilňujú povesť pôvodnej značky a vytvárajú túžbu vlastniť pôvodnú položku tejto značky.E-commerce má takisto osobitný vplyv na luxusný priemysel. Zatiaľ čo v roku 2018 predstavoval iba 10 % tržieb, očakáva sa, že v roku 2025 sa zvýši na 25 %. „Mnohé značky však odolávajú elektronickému obchodu. Na jednej strane je to zo strachu z hospodárskej súťaže, najmä ak verejnosť vie, že značka nepredáva online, má kupujúci menšiu šancu byť oklamaný. Na druhej strane chcú aj samotné značky zachovať jedinečnú väzbu vytvorenú so zákazníkom počas jeho nákupnej skúsenosti vo svojich predajniach, čo je kľúčový prvok lojality a odlišnosti,“ podotýka.
Trh s luxusným tovarom je nateraz v dobrej kondícii. Je dobre prepojený s rôznymi globálnymi faktormi a nie je úplne oddelený od zvyšku hospodárstva. Vyhliadky sú dobré napriek očakávanému globálnemu spomaleniu ekonomiky. No čínska ekonomická aktivita, e-obchod a falšovanie tovaru predstavujú riziká, ktoré môžu penalizovať trh s luxusom, ale aj vytvárať príležitosti. Je na luxusných značkách, aby boli ostražití, aby si zachovali svoju špecifickosť a zároveň zohľadňovali vývoj prostredia.
Zdroj: Coface, Foto: Sarah Pflug, Burst.shopify.com
Tweet