Online obchod v 1. kvartáli tohto roka oproti roku 2022 prepadol o 12 %
Slovenský e-commerce sa v 1. kvartáli tohto roka oproti roku 2022 prepadol o 12 percent. Výsledná hodnota je síce signifikantná, no vývoj po mesiacoch hovorí v prospech budúceho rastu.
Najväčší nárast až 405 percent nastal v predaji toaletného papiera, ktorý potvrdzuje, že na internete kupujeme všetko. Najväčší pokles zaznamenali sporáky na tuhé palivá s poklesom 77 percent. Vyplýva to z analýzy prvého štvrťroka z dát portálu Heureka.
Január nového roka zaznamenal zníženie dopytu, vo februári sa objavili známky zvýšeného záujmu zákazníkov o online nákupy, ktoré pokračovali aj v marci. „Stále to však nie sú čísla, na ktoré sme boli zvyknutí z minulých rokov. Neistota a inflácia spôsobujú, že ľudia sú opatrní a väčšina z nich nakupuje predovšetkým nutný tovar,“ hovorí CEO Heureka Group Tomáš Braverman. Vysoký nárast zaznamenali v predaji prípravkov do umývačky riadu 250 percent, prášky na pranie 93 percent a aviváže 72 percent. „V tabuľke máme aj voľnopredajné lieky, čo sú všetko typické produkty z kamenných predajní. E-commerce je dnes plnohodnotným spotrebiteľským trhom, ktorý má stále priestor na výrazný rast,” podotkol Braverman. Dodal, že mnohí zákazníci sa po skončení pandemických opatrení nevrátili do kamenných predajní. Svedčí o tom aj medziročný rast krmív pre domácich miláčikov 20 percent, z toho nárast krmivá pre mačky dosiahol až 46 percent.
Priemerná hodnota objednávky bola v roku 2022 na úrovni 70 eur, tento rok nastal pokles o 9 percent na 64 eur. „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky 59 eur. Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” upresnil Braverman. Slovenské e‑shopy dosiahli najlepší výsledok za posledné 4 roky, spokojnosť zákazníkov je na úrovni 95,5 percenta. „Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ. Slovenské aj české e‑shopy poskytujú skutočne špičkový servis a služby. Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie alebo možnosť vybrať si zo siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete štandardom," hovorí Braverman.
Podľa neho apríl bude zlomovým obdobím a ľudia sa vrátia k online nakupovaniu. "Potvrdzuje sa tak náš výhľad z minulého kvartálu, zostávame optimistickí a očakávame, že v máji sa trh vráti do normálu. Aj napriek súčasným problémom má e-commerce na Slovensku veľký priestor rásť,” uzatvára Tomáš Braverman.
Zdroj: SITA, Foto: redakcia
Tweet
