Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov druhý rok po sebe mierne rastie

12.06.2019 (14:00)

Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov v tohtoročnom prieskume dosiahol úroveň 38,6 %.

Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov druhý rok po sebe mierne rastie a v tohtoročnom prieskume dosiahol úroveň 38,6 %. Najviac slovenských potravín nájdu spotrebitelia už tradične v COOP Jednota, kde tento podiel predstavuje 58 %. Informoval o tom v stredu na tlačovej konferencii Potravinárskej komory Slovenska (PKS) jej prezident Daniel Poturnay.

PKS uskutočňuje prieskum podielu potravín na pultoch obchodov od roku 2011. Podiel slovenských potravín kontinuálne klesal od roku 2011 z hodnoty 50 % na najnižšiu úroveň 37,2 % v roku 2017. Vlani dosiahol tento podiel po prvom raste 37,7 % a tak v roku 2019 zaznamenal podiel s hodnotou 38,6 % medziročne mierny nárast o 0,9 percentuálneho bodu (p.b.).

Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Nitrianskom, Banskobystrickom a Prešovskom kraji (42 %), najnižší podiel má Bratislavský kraj (34 %). "Som rád, že po šiestich rokoch, kedy sme sledovali trvalé znižovanie podielu vystavenia slovenských výrobkov, zaznamenávame už druhý rok mierny nárast. Musíme však zostať pri zemi, pretože celkový podiel najmä v porovnaní s okolitými krajinami stále zostáva veľmi nízky a nevyužívame dostatočne potenciál súčasného ekonomického rastu," uviedol Daniel Poturnay.

Medzi obchodmi je jasným lídrom v podiele slovenských potravín už dlhodobo COOP Jednota. V aktuálnom prieskume PKS dosiahla úroveň 58 %. Nasledoval reťazec CBA s 49 %, naopak, jednoznačne najnižší podiel slovenských potravín je dlhodobo v reťazci Lidl, len 18 %. K sledovaným reťazcom patrili Billa, CBA, COOP Jednota, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco. Vo všetkých sledovaných sieťach bol zaznamenaný nárast podielu vystavených slovenských výrobkov, s výnimkou CBA.

V medziročnom porovnaní rástol podiel domácich potravín najviac v obchodnom reťazci Metro o 4 p.b., nasledovali COOP Jednota, Billa, Kaufland a Lidl s medziročným nárastom o 2 p. b., podiel v Tescu sa nezmenil a CBA zaznamenala medziročný pokles o 1 p.b.

Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (70 %), vody a minerálky (58 %), víno a pivo (51 %) a liehoviny a destiláty (49 %). Najmenej zastúpené domáce výrobky sú v rámci kategórií cukrovinky nečokoládové (10 %), oleje a konzervované produkty (17 %) a cukrovinky čokoládové (18 %).

"Na to, aby podiel rástol významnejším tempom, je potrebné prijať zo strany vlády nevyhnutné proaktívne opatrenia na podporu potravinárskeho priemyslu, najmä finančných nástrojov na technologickú obnovu a inovácie v potravinách. Súčasné vedenie ministerstva pôdohospodárstva sa k tejto problematike stavia výrazne pozitívnejšie a sme v štádiu rokovania o konkrétnych opatreniach na rok 2019, zatiaľ nám však nebol predstavený ich finančný rámec, ktorý závisí aj od stanoviska ministerstva financií," dodal Daniel Poturnay.

Potravinárska komora Slovenska je od roku 2002 záujmovým združením právnických osôb, založeným potravinárskymi firmami pôsobiacimi na Slovensku s cieľom spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií. Táto dobrovoľná organizácia momentálne združuje 52 členov, z ktorých 7 sú kolektívni členovia. Prieskum podielu slovenských potravín na pultoch reťazcov uskutočnila v roku 2019 prostredníctvom agentúry Go4insight.
 
Zdroj: SITA, Foto: Ivan Sedlák