Prečo Slováci najčastejšie investujú? Pre finančný vankúš

Autor: Katarína Macková
14.06.2017 (05:00)

Splnenie si snov, aj zábezpeka do budúcnosti. A to nielen pre seba, ale i pre svoje deti. Aj toto sú dôvody, pre ktoré investujeme.




Slováci najčastejšie investujú, aby získali finančný vankúš do budúcnosti (62%). Často ale myslia aj na budúcnosť svojich detí. Prostredníctvom pravidelných investícii zhodnocuje peniaze na štart do života svojho dieťaťa už každý desiaty Slovák. Zhodnotené financie ich potomkovia využívajú napríklad na štúdium, bývanie či financovanie svadby. Niektorí rodičia chcú svojim deťom darovať väčšiu finančnú čiastku k plnoletosti, iní odkladajú na veno pre dcéru. 

„Investovanie nie je len o finančnej budúcnosti, môžeme si vďaka nemu plniť malé i veľké životné sny. Nová motorka, drahé koníčky, exotická dovolenka či návšteva olympiády alebo futbalových majstrovstiev, či dokonca plastická operácia – na to všetko si Slováci podľa ich vlastných názvov investičných programov neváhajú odkladať peniaze bokom či investovať,“hovorí Raymond Kopka, riaditeľ retailového bankovníctva UniCredit Bank pre Slovensko.
 
Ďalšou našou častou túžbou je investícia do bývania. Šetríme si na rekonštrukcie i kúpu vlastného bytu, domu či chaty, ale aj na nový bazén či záhradku. Každý dvadsiaty Slovák potom investuje pravidelne na prilepšenie si ku dôchodku - napríklad na cestovanie alebo koníčky, ktorým by sa v novonadobudnutom voľne mohli venovať.
 

Čo vás zaujímalo v poradni o investovaní?

Stále radi hráme na istotu

Na jednej strane je pravdou, že stále radi hráme na istotu, avšak aj tu je možné zaznamenať istú dynamiku. „V posledných rokoch možno vidieť zvýšený záujem aj o dynamickejšie investície, najpredávanejšie spomedzi fondov sú fondy zmiešané. Súvisí to s tým, že klienti chcú viac zarobiť a pritom nechcú veľa riskovať, preto si väčšina volí práve túto kategóriu fondov,“ vysvetľuje Pavol Vejmelka, riaditeľ úseku podpory predaja Asset Managementu Slovenskej sporiteľne.

Mladší investujú do fondov menej

Zároveň platí, že investovanie do fondov preferujú najmä vekové kategórie klientov nad 55 rokov. Do fondov investuje až 16 % z nich a celkovo v nich majú investovanú takmer štvrtinu svojich úspor (22%). Hovorí o tom prieskum ČSOB, ktorý vykonali ich analytici pri príležitosti Svetového dňa investičných fondov. „Ide o vekovú skupinu, ktorá má spravidla k dispozícii voľné finančné prostriedky a dokáže si ich odložiť na dlhší čas stranou. Nemusia totiž riešiť otázku financovania prvého bývania či podobné výdavky. Postupný nárast záujmu o investovanie do fondov však zaznamenávame aj u klientov v aktívnom veku nad 36 rokov. Spomedzi mladých do 25 rokov investujú do fondov iba 3 % z nich,“opisuje klientske správanie Mária Horváthová, riaditeľka Odboru Prémiového segmentu ČSOB.

 Neprehliadnite  Opatrný prístup mladých k investovaniu potvrdzujú aj výsledky exkluzívneho prieskumu agentúry Ipsos pre ČSOB. Hoci mladí vyhľadávajú denne množstvo informácii online, pri téme investovania volia častejšie osobné kanály. Dôvodom môžu byť práve menšie vedomosti a skúsenosti s týmto typom zhodnocovania peňazí.
 
Práve mladí však majú veľkú výhodu a tou je čas. Ak si „na dôchodok“ začnú odkladať už vo svojom prvom zamestnaní, stačí im mesačne investovať relatívne nízku sumu. Takýmto spôsobom si vedia za pár desiatok rokov našetriť slušné peniaze, hlavne pri vhodne vybranom investičnom produkte. Mladí si môžu zvoliť aj rizikovejšie – a teda výnosnejšie – investície, lebo čas hrá v ich prospech.
Foto: redakcia