Banková online poradňa

Pýtajte sa čokoľvek ohľadom účtov, úverov, hypoték, sporenia, platobných kariet. Svoje otázky posielajte na redakcia@banky.sk
-
04.09.2023 - Dobrý deň, neviem presne na koho sa môžem obrátiť ohľadom výšky poplatku za vklad hotovosti inou osobou ako je majiteľ účtu v 365 banke. Môžete mi prosím Vás povedať jeho výšku podľa Vás.
Hotovostné platobné služby: Podnikateľský účet v EUR
Vklad v hotovosti* 4,00 €
Vklad v hotovosti inou osobou ako je majiteľ účtu alebo disponent [poplatok je vyberaný v hotovosti od vkladateľa]*5,00 €
Podklady mám zo Sadzobníka, kde sa uvedený poplatok nachádza na strane číslo 5.08.09.2023 - Treba rozlišovať, či sa jedná o súkromný účet (fyzická osoba), alebo o firemný účet (podnikateľský).
Pri súkromných účtoch je vklad hotovosti na pobočke spoplatnený nasledovne:
- 1 eur ak vkladáte na svoj vlastný účet. 7 eur ak vkladáte na cudzí účet.
Pri súkromných účtoch sa riadite cenníkom: https://365.bank/media/f4pdcwz5/365_sadzobnik_poplatkov-predavane_1_9_2023.pdf
Pri podnikateľských účtoch je vklad hotovosti na pobočke spoplatnený nasledovne:
- 4 eur ak vkladáte na svoj vlastný podnikateľský účet. 5 eur ak vkladáte na cudzí účet.
Pri podnikateľských účtoch sa riadite cenníkom: https://365.bank/media/3uvfljyj/sadzobnik-poplatkov_po-a-fo-podnikatelov_01072023.pdf -
17.03.2023 - Poprosím Vás o radu. Zdedila som po otcovi peniaze, na účte v ČSOB banke. Na účte bolo 1059 eur a banka mi na môj účet poslala len 833 eur. Ako môže po dedičskom rozhodnutí svojvoľne strhnúť 226 eur? Banka má na to právo? Notár mi povedal, že dostanem sumu podľa dedičského rozhodnutia.
21.03.2023 - Odpovedá Juraj Štefanovič, PR špecialista ČSOB:
Ide o prípad, ktorý bude potrebné z našej strany podrobnejšie prešetriť, preto čitateľke odporúčame podať reklamáciu (napríklad písomnou formou na info@csob.sk). Ak to bude možné, zároveň odporúčame, aby k tejto reklamácii priložila aj právoplatne ukončené dedičské konanie. Čitateľka môže požiadať o dotlač výpisu z účtu od úmrtia klienta až do zrušenia tohto účtu, nakoľko je možné, že na výpise z účtu mohli byť zaevidované ešte obraty, ktoré vykonal disponent na účte v čase, keď ešte banka nebola informovaná o úmrtí klienta (napr. výbery platobnou kartou a pod...). Po prijatí reklamácie sa čitateľke v predpísanej lehote určite oficiálne vyjadríme.
Pozn.: Banka môže strhnúť finančné prostriedky z účtu napríklad aj na základe žiadosti Sociálnej poisťovne. -
01.03.2023 - Poprosím Vás o informáciu a radu. V rodine sme mali úmrtie uja, mal VKLADNÚ KNIŽKU, ktorú zdedila jeho manželka. V banke jej povedali, že nemôže peniaze vybrať, lebo nemá VKLADNÚ KNIŽKU - nevie ju nájsť. O existencii vkladnej knižky sa dozvedela od notára pri dedičskom konaní. V banke jej bolo povedané, že bez vkladnej knižky jej peniaze nevyplatia. Ako je to vlastne v takom prípade?
03.03.2023 - Vkladnú knižku je možné na základe právoplatného rozhodnutia o dedičstve vysporiadať osobne v pobočke banky aj bez jej predloženia. Ak by zostatok na vkladnej knižke bol viac ako 33,19 € bude nutné na pobočke spísať žiadosť o umorovacie konanie. Následne po uplynutí 2 mesačného obdobia, kedy prebieha umorovacie konanie, sa zadáva žiadosť o vysporiadanie vkladnej knižky. Poplatok za umorenie banka účtuje v zmysle platného Sadzobníka poplatkov.
Ak by bol zostatok nižší ako uvádzaný, o vysporiadanie vkladnej knižky je možné na pobočke požiadať aj bez jej predloženia. Poplatok za zrušenie/vysporiadanie vkladnej knižky banka neúčtuje. -
06.02.2023 - Máte skúsenosť s cfd účtami u plus 500 a xtb? Chcel by som tam uzavrieť účet bez toho, aby som sa v budúcnosti nedostal do nepríjemnosti. A pre istotu to dať skontrolovať odborníkovi.
07.02.2023 - S týmito účtami nemáme skúsenosti. Odporúčam Vám obrátiť sa na facebookovú skupinu: https://www.facebook.com/groups/zlataminca
V skupine sú ľudia, ktorí sa aktívne venujú investovaniu na rôznych platformách a určite vám poradia z vlastných skúseností. -
05.02.2023 - Poprosím o radu akým spôsobom mám požiadať banky a nebankové spoločnosti o výmaz osobných údajov.
06.02.2023 - Táto téma má viacero rovín:
- vymazanie udajov v banke/nebankovke
- vymazanie zápisu v úverovom registri
Ak ste mali v minulosti úver, určite o tom existuje záznam aj v úverovom registri (bankovom resp. nebankovom). Úverový register má povinnosť uchovávať údaje ešte 5 rokov po zaplatení poslednej splátky úveru. Údaje sa vymažú automaticky, netreba o to žiadať.
Banka má povinnosť uchovávať údaje aj po skončení zmluvného vzťahu po dobu 10 rokov. Túto povinnosť jej ukladá zákon. Viac informácii nájdete aj tu.
Dotknutá osoba má právo podľa GDPR požiadať o výmaz údajov, ak samozrejme spĺňa retenčné či archivačné kritériá tak banka vie realizovať aj výmaz.
Bankové informačné systémy (z väčšej časti) už majú implementovanú automatickú anonymizáciu osobných údajov.
Banky na svojich webových stránkach majú vedené bližšie informácie o GDPR a zároveň mailovú adresu na ktorú je potrebné zaslať žiadosť. Žiadosť adresovanú banke môžete podať písomne, mailom, osobne na pobočke banky, alebo vyplníte online formulár, ktorý nájdete na webovej stránke banky. -
31.01.2023 - Zo zahraničia mi chcú preposlať BTCoiny. Prijíma ich niektorá banka na Slovensku?
02.02.2023 - - kryptomeny viete prijať len do svojej virtuálnej peňaženky (nie na bankový účet)
- ak by ste ich chceli predať, aby ste sa dostali ku eurám, tak ich viete predať na kryptoburze a burza vám pošle na účet eur (do vašej banky)
Vyjadrenie od banky:
Dominik Miša, hovorca VÚB:
VÚB neobchoduje a ani nijakým iným spôsobom nepracuje s bitcoinami. Zaznamenali sme práveže veľa podvodov v súvislosti s obchodníkmi s kryptomenami, pri ktorých klienti prišli o nemalé peniaze. Z toho dôvodu sme pristúpili aj k blokácii Binance. -
13.01.2023 - Dňa 29.9.2022 som cez internet na stránke www.bonky.sk zakúpil tovar a zaplatil kartou z mBank. Ešte v ten deň mi došla správa, že platbu obdržali v poriadku a mám vyčkať od 5 do 40 pracovných dní na tovar. K dnešnému dňu sú to už takmer 4 mesiace a stále ani po urgenciách mi tovar nedošiel a ak im napíšem, tak mi príde odpoveď, aby som vydržal, že sa nemusím báť o peniaze a ani o tovar. Niekoľko ráz mi napísali, že tovar je na ceste ku mne, ale nikdy mi nič nedošlo. Po 2 mesiacoch som im napísal, že ma už nebaví neustále sa dožadovať tovaru, chcem zrušiť objednávku a žiadam vrátiť peniaze späť. Došla mi odpoveď, že som sa vzdal nároku na vrátenie peňazí (čo nie je vôbec pravda) a pokračovali v ubezpečení, že sa nemusím obávať o peniaze a že tovar je už na ceste. Dnes je to už skoro 4 mesiace a tovar nikde. Priložený link na sledovanie zásielky nikdy nefunguje. Všetku komunikáciu s nimi mám odloženú. Ako mám ďalej postupovať?
16.01.2023 - Čo sa týka vrátenia peňazí za tovar, ktorý vám nedorazil z eshopu Vám vieme poradiť toto:
Pokiaľ ste platili za tovar platobnou kartou, môžete sa obrátiť na svoju banku a požiadať ju o vrátenie platby (tzv. chargeback). Budete k tomu potrebovať objednávku a všetku mailovú dokumentáciu, že ste tovar ešte neobdržali. Pokiaľ eshop naozaj porušil reklamačné pravidlá, ktoré má zverejnené na webovej stránke, máte veľkú šancu uspieť. Viac sme o tom písali v článku: https://banky.sk/sluzbu-chargeback-mozete-vyuzit-ak-vam-objednany-tovar-nepride-alebo-pride-no-v-inej-kvalite/
Pokiaľ ste platili prevodom z účtu, tak službu chargeback nevie využiť.
Môžete sa obrátiť aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu, no tá môže konať len v prípade, pokiaľ sa jedná o slovenský subjekt. A bonky.sk nie je slovenský eshop. V tomto článku sme písali viac o Slovenskej obchodnej inšpekcii a na koho sa obrátiť v prípade zahraničných eshopov. -
06.12.2022 - Dobrý deň, potrebovali by sme poradiť v ktorej banke by sme mohli vymeniť neplatné americké bankovky.
08.12.2022 - Odpovedá Dominik Miša, hovorca VUB banky:
"Banka môže nakúpiť len bankovky, ktoré sú platné (v takomto prípade sa neuplatňuje poplatok) , resp. bankovky v preklúzii, t.j. u ktorých neuplynul čas preklúzie podľa kartotéky platidiel (v takomto prípade je nákup s poplatkom). Neplatné bankovky banka nenakupuje. V prípade USD sa s preklúziou nestretávame, takže platné sú všetky vydané bankovky, problém bude však overiť ich na kartotéku platidiel, kde iste nie sú všetky staré emisie uvedené." -
22.11.2022 - Dobrý deň, mala som u vás založenú vkladnú knižku z roku 1995 a mala som na nej zostatok len 13,70 eur. Pred 3 mesiacmi mi vkladná knižka prepadla. Vedeli by ste mi poskytnúť z archívu informácie o pohyboch?
24.11.2022 - Portál Banky.sk je informačný portál, nie sme banka ani neposkytujeme žiadne finančné služby. Na získanie informácii o vkladnej knižke sa obráťte na pobočku vašej banky. Odporúčame Vám vopred sa v banke informovať, či za poskytnutie týchto informácii si bude účtovať poplatok a v akej výške. Úkony spojené s vyhľadávaním v archíve sú zvyčajne spoplatňované.
-
24.10.2022 - Mám v banke hypotéku aj úver na bývanie. Riadne som ich platila, ale posledné mesiace (už viac ako polroka) platím len časť splátky. Som nezamestnaná. Môžem mať exekútora?
26.10.2022 - Všetky banky sledujú, či klient spláca úver načas. Každá banka ma nastavený svoj interný mechanizmus, ako v takýchto prípadoch postupuje.
Exekúcia je to posledné riešenie a v skutočnosti týka sa minimálneho počtu prípadov. Ak všetky možnosti dohody s klientom zlyhajú, resp. klient nemá prostriedky na splácanie, tak banka v prípade úverov na bývanie uprednostňuje dobrovoľné dražby pred exekučným predajom nehnuteľnosti. A to najmä z dôvodu, že takýto postup je rýchlejší a lacnejší.Určitý počet klientov sa síce dostane do omeškania so splátkou, banka však má vybudovaný viacstupňový systém kontaktovania klienta a riešenia týchto situácií. Väčšina prípadov sa v tomto procese vyrieši. Dlžník je počas tohto procesu niekoľkokrát opakovane kontaktovaný písomnými upomienkami ale aj pracovníkmi banky telefonicky a SMS-správami. Ak klient nereaguje a nie je dostupný, celý úverový prípad sa postúpi oddeleniu vymáhania pohľadávok. Preto je dôležité zo strany klienta riešiť situáciu ešte predtým ako vypukne problém a ešte počas riešenia problému (to znamená, kým sa klient nedohodne na zmene podmienok). Čo sa týka možnosti exekútora (nie dražobníka) siahnuť na dom, ktorý je zaťažený záložným právom banky z dôvodu poskytnutia hypotéky, exekútor postupuje v zmysle Exekučného poriadku a základným predpokladom je práve existencia exekučného titulu, t.j. najčastejšie právoplatného a vykonateľného súdneho rozhodnutia, na základe ktorého je vlastník takéhoto domu povinný zaplatiť svojmu veriteľovi určitú peňažnú sumu. Toto je základný rozdiel medzi postupom dražobníka v zmysle zákona o dobrovoľných dražbách, kedy tento je oprávnený dom predať na návrh záložného veriteľa, aj bez exekučného titulu, len na základe splatnej pohľadávky a platne zriadeného záložného práva k predmetnému domu.
Čo vám vieme poradiť:
- určite kontaktujte banku, aby ste im vysvetlili v akej ste situácii. Pokiaľ tak urobíte čím skôr, banka môže hladať riešenia, ktoré by vám mohli pomôcť - napríklad odklad splátky, prípadne predlženie splatnosti a tým pádom by ste platili nižšiu splátku, alebo spojenie drahších úverov do lacnejšieho. Platí však, že čím viac a čím dlhšie budete banke dlžiť, tým menej možností má banka vyjsť vám v ústrety. Niektoré riešenia sú totiž dostupné len ak nie ste v omeškaní.
Choďte do banky čím skôr a skúste sa dohodnúť. Budú to považovať za ústretový krok, že máte záujem problém riešiť.
Posielam Vám ešte link na článok, v ktorom sme písali o nesplácaní a exekútoroch: https://banky.sk/kedy-vas-banka-pre-neplatenie-uveru-da-vymahacom-dlhov/