Skrachoval ďalší internetový obchod s telefónmi

28.05.2019 (14:20)
Čo ak ste za tovar zaplatili a neprišiel vám? Máte nejakú šancu dostať sa späť k peniazom? Ponúkame niekoľko rád ako môžete postupovať.
Pred pár dňami média informovali o krachu e-shopu Mobiluj.sk, cez ktorý ľudia nakupovali lacné smartfóny. Už v apríli začali mať zákazníci problémy s dodaním zaplateného tovaru. Po čase internetový obchod poslal zákazníkom email, že firma zodpovedná za objednávky skončila v konkurze. Prípadom sa už zaoberá Slovenská obchodná inšpekcia, tá však nemá kompetenciu vymáhať pre spotrebiteľov náhradu škody. Ponúkame niekoľko rád, ako sa nenechať oklamať a čo robiť, ak ste už podvodníkom nechtiac naleteli.
Na Slovensku aj v zahraničí sa množia prípady, keď e-shopy ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o e-shopy, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich zdieľajú. To, že išlo o podvod, zistia ľudia až vtedy, ak tovar zaplatia, ten nepríde a e-shop zmizne. Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť môžu podvodníci takto od Vás nielen jednorazovo vylákať peniaze, ale aj zbierať Vaše osobné údaje – teda meno, priezvisko, e-mail a samozrejme aj údaje o platobnej karte, ktorú môžu následne ďalej zneužiť.
Nedôveryhodný e-shop sa dá spoznať
Podľa odborníkov sa dá falošný alebo nedôveryhodný e-shop niekedy spoznať už na prvý pohľad: zlá gramatika (nepresný preklad do slovenčiny), neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou.„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie (httpS na začiatku www adresy), prípadne problémy s elektronickým certifikátom (na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač). Žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje Peter Stančík, špecialista na digitálnu bezpečnosť spoločnosti ESET.
- Ako bezpečne nakupovať na internete?
- Bezpečnosť pri platbách kartou (nielen na internete)
- Zaplatili ste online za tovar a nedorazil? Takto budete postupovať
Čo ak vám tovar nedorazil?
Čo robiť v prípade, ak natrafíte na nepoctivého obchodníka a objednaný tovar vám jednoducho nepríde? Pokiaľ ste tovar nakúpili cez internet a platili ste platobnou kartou, môžete využiť službu chargeback a máte šancu, že svoje peniaze ešte uvidíte. Dokonca aj vtedy, keď ste nestihli nedodanie tovaru reklamovať. "Áno, v takomto prípade má klient možnosť požiadať svoju banku o sprostredkovanie vrátenia peňazí. Je potrebné, aby si podal žiadosť, pričom banke pomôže akákoľvek dokumentácia, ktorú má k dispozícii. Môže to byť napríklad e-mailová komunikácia, kde je uvedený zakúpený tovar, prípadne predchádzajúca komunikácia s obchodníkom a pod. Banka kupujúceho na základe toho vyšle žiadosť o vrátenie finančných prostriedkov kartovej spoločnosti, ktorá odpíše finančné prostriedky z účtu v banke obchodníka a pripíše ich banke držiteľa účtu. Tá ich následne vráti klientovi spať na účet," vysvetľuje Linda Gáliková z 365.bank.Samotný chargeback nemusí byť vždy úspešný, preto je dôležitá spolupráca klienta s bankou. Viac sme o nej písali v tomto článku: Čo je to chargeback?
Čo v prípade, ak ste za tovar zaplatili prevodom na účet? Máte vôbec šancu, že svoje peniaze ešte uvidíte? "V zásade je to možné, ale v tomto prípade vrátenie peňazí závisí iba od vôle protistrany. Pokiaľ by išlo o podvodný e-shop, je veľký predpoklad, že klient svoje peniaze späť nedostane," hovorí L. Gáliková.
Vo všeobecnosti treba postupovať tak, že najprv by mal klient požiadať svoju banku o sprostredkovanie vrátenia platby. Táto služba býva spravidla spoplatnená. Banka príjemcu preverí prijatie danej platby a pokiaľ je tento účet ešte otvorený, požiada jeho majiteľa, aby dal súhlas na vrátenie platby. Peniaze však môžu byť vrátené kupujúcemu len v prípade, že predávajúci na to dá súhlas. Pokiaľ bol účet medzičasom už zrušený, banka príjemcu tak nemá technicky odkiaľ vrátiť peniaze, a tak automaticky pošle banke kupujúceho zamietavé stanovisko. "Pokiaľ by išlo o platbu v rámci SR, banka klienta, ktorý požaduje späť vrátenie peňazí, môže vyžiadať od banky protistrany identifikačné údaje o majiteľovi účtu, ktoré poskytne svojmu klientovi. Následne je možné na základe toho začať trestné konanie, avšak tu už banka nevie byť nápomocná a je to v réžii daného klienta," uzatvára L. Gáliková z 365.bank. V tomto prípade sa treba pripraviť na poplatky banke, náklady na advokáta a súdne trovy. Viac sme o tom písali v tomto článku.
Ak ste za tovar zaplatili prostredníctvom služby Paypal, môžete ju požiadať o pomoc. Viac o Paypal sa dočítate tu.
V prípade, že sa stanete obeťou podvodu alebo sa sporíte s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, máte nárok na finančnú a právnu pomoc z poisťovne, pokiaľ máte k poisteniu domácnosti pripoistené aj kybernetické riziká. Takého poistenie ponúka napríklad poisťovňa UNIQA.
Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Kontrolná činnosť SOI sa totiž týka iba podnikateľských subjektov so sídlom na území SR.
Výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov online nákupu
Spôsob platby | Výhody | Nevýhody |
Platba a odber priamo v obchode | - Ak tovar nezodpovedná vašim predstavám, necháte ho v predajni a nemáte s ním ďalšie starosti | - Časová náročnosť - Náklady s dopravou do predajne |
Platba na dobierku | - Zaužívaný spôsob platby - Platba oproti dodávke tovaru – nízke riziko nedodania objednaného tovaru - Rýchle vybavenie – obchod môže tovar zaslať okamžite |
- Neposkytujú všetci obchodníci - Nedá sa použiť pri nákupe zo zahraničného eshopu - Možný poplatok navyše - Nutnosť mať hotovosť, v prípade ak kuriér neumožňuje platbu kartou |
Faktúra a klasický prevod z účtu cez internetbanking | - Dlhšia doba dodania (ak obchod nemá účet vo vašej banke) - V prípade nedodania tovaru riziko na strane kupujúceho |
|
Online platba prostredníctvom platobnej brány vašej banky | - Rýchle vybavenie – obchod môže tovar zaslať okamžite - Nižšie riziko nedodania tovaru (aj keď banka v prípade nedodania tovaru peniaze nevráti, e-shop je jej overeným klientom, čo riziko zneužitia znižuje) |
- Len pre tuzemské e-shopy, ktoré majú zmluvu s vašou bankou |
Platba kartou | - Rýchle vybavenie – obchod môže tovar zaslať okamžite - Ochrana v prípade nedodania tovaru (banka vám vráti peniaze) - Možná platba kdekoľvek na svete - Doplnkové služby – poistenie tovaru, vrátenie časti ceny späť na účet, zľava z nákupu u partnerov |
- Riziko zneužitia pri platbe na neoverených a rizikových stránkach |
Elektronická peňaženka, napr. PayPal | - Rýchle vybavenie – obchod môže tovar zaslať okamžite - Možná platba kdekoľvek na svete |
- V prípade nedodania tovaru riziko na strane kupujúceho |
Zdroj: Poisťovňa UNIQA, 365.bank, Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com
Tweet