Slováci najčastejšie nakupujú na čínskom AliExpress, slovenské e-shopy z rebríčka vypadli

04.01.2017 (09:00)

Internetová banka mBank, ktorej klienti patria k internetovo zdatnejším používateľom a elektronické transakcie využívajú vo zvýšenej miere, analyzovala takmer milión internetových platieb kartou. Prečítajte si, k akým výsledkom dospela.





Na Slovensku stále rastie obľuba zahraničných e-shopov. Medzi najnavštevovanejšie z nich patrí napríklad čínsky AliExpres - za posledné tri roky sa počet transakcií smerujúcich na tento čínsky e-shop zvýšil štrnásťnásobne.
 

Zahraničné e-shopy, ale aj zábava a tipovanie

Počet platieb smerujúcich na AliExpress je v súčasnosti vyšší ako objem peňazí zaplatených cez platobné brány PayPal a GoPay, ktoré klienti využívajú pre nákup v európskych e-shopoch. Slováci na AliExpress nakupujú často, no po malých čiastkach. Priemerná výška jednej platby dokonca z roka na rok klesá – v roku 2014 bola 16 eur, o rok klesla na 12 eur a minulý rok 2016 sa pohybovala okolo 10 eur.  
 
Z pohľadu objemu tvorili platobné portály ako PayPal či GoPay viac ako tretinu (36%) platieb realizovaných kartou na internete.
Priamo do elektronických obchodov smerovala necelá tretina (31 %) z celkového objemu internetových transakcií platieb. V minuloročnom rebríčku sa nachádzali aj domáce e-shopy ako Alza.sk alebo Mall.sk, avšak do toho aktuálneho sa neprebojovali.
Nasledujú stránky spojené so zábavou a tipovaním, kam mierilo 26 % všetkých platieb. V tejto oblasti je lídrom slovenský Tipos, nasledovaný Tipsportom, Fortunou a B365.
 

Najslabším mesiacom nie je január

Počas decembra rastú obraty nielen klasickým e-shopom, ale napríklad aj zľavovým portálom – počas tohto mesiaca im stúpajú až na dvojnásobok ročného priemeru.
 
Čísla mBank zároveň vyvracajú obchodnícky pojem„slabý január“, keďže práve ten je podľa analýzy najsilnejším mesiacom v roku. Ľudia počas neho minú dokonca o 15 % viac prostriedkov ako v decembri, čo zrejme súvisí s novoročnými výpredajmi. Naopak, najslabšími mesiacmi sú júl a september, kedy nastáva 12 % pokles internetových platieb kartou voči celoročnému priemeru.
 
Z analýzy mBank vyplynula tiež zaujímavosť, že klienti tejto banky za rok minuli podobnú sumu za nákupy elektronických diaľničných známok, ako za všetky priame platby na Amazon.
 
Medzi Top10 spoločností podľa objemu platieb kartou na internete sa prebojovala tiež Student Agency či Nike.
Zdroj: mBank, Foto: redakcia