Slovenskí spotrebitelia nemajú podľa NKÚ dostatočnú ochranu zo strany štátu
Ochrana práv spotrebiteľov na Slovensku stagnuje, existuje pritom výrazný priestor na jej zvýšenie. Také sú závery Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, ktorý skúmal ochranu spotrebiteľa v rokoch 2017 až 2021.
Gestorom tejto problematiky je Ministerstvo hospodárstva SR, do ktorého pôsobnosti patrí aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Za jeden zo zásadných problémov pritom kontrolóri považujú fakt, že SOI výrazne narástla agenda, nad ktorou má dozor, no počet jej zamestnancov sa naopak znížil.
„K najvyššiemu nárastu agendy prišlo v súvislosti s prebratím európskych pravidiel medzi rokmi 2016 – 2017, keď počet kontrolovanej legislatívy stúpol až o 130 %. Na konci roku 2021 spadalo do pôsobnosti inšpekcie až 487 národných i európskych právnych predpisov," uviedol NKÚ. Zodpovedným inštitúciám sa pritom nedarí presvedčiť občanov, aby využívali alternatívne riešenie sporov, ktoré môžu byť rýchlejšou a lacnejšou cestou na riešenie problémov s predajcami. Rezortu i inšpekcii zároveň podľa kontrolórov chýba strategický dokument, ktorý by reagoval na aktuálne zmeny v správaní sa predajcov aj spotrebiteľov.
„Ochrana práv spotrebiteľov je významnou oblasťou, ktorá sa týka každého občana. Žijeme v dobe, v ktorej prichádza k rýchlym zmenám v správaní sa predajcov aj spotrebiteľov. Nie bezvýznamný vplyv má na to lepšia orientácia ľudí v online priestore. Tejto skutočnosti je potrebné prispôsobiť smerovanie zodpovedných inštitúcií,“ zdôraznil predseda NKÚ Ľubomír Andrassy. Národná autorita pre externú kontrolu odporúča parlamentnému výboru pre hospodárstvo, aby zaviazal ministra hospodárstva predložiť poslancom novú stratégiu spotrebiteľskej politiky, vrátane nevyhnutných opatrení na zabezpečenie funkčného systému.
Na základe kontrolných zistení klesol v rokoch 2017 až 2021 počet vykonaných kontrol. Pokiaľ v rokoch 2017 – 2019 robila SOI v priemere 17-tisíc akcií ročne, v rokoch 2020 – 2021 to bolo cez 10-tisíc. Pokles bol podľa inšpektorov spôsobený pandemickou situáciou. Výraznejšie sa znížil počet vydaných prvostupňových rozhodnutí a rovnako aj celková výška pokút. V roku 2017 bolo na pokutách vybraných bezmála 2,5 mil. eur, v roku 2021 to bol 1 mil. eur. V ostatných rokoch je podľa NKÚ možné sledovať taktiež trend znižovania počtu podnetov, oznámení, či žiadostí o radu zo strany občanov. Počet podnetov klesol pod desaťtisíc ročne. V kontrolovanom období sa znížil aj počet prešetrených podnetov.
Zdroj: SITA, Foto: redakcia
Tweet
