Štvrtina potravín na slovenských pultoch obchodov je pod privátnou značkou

22.11.2021 (18:40)

Najväčšie zastúpenie privátnych značiek na pultoch v maloobchode má už tradične reťazec Lidl.

Podiel privátnych značiek dosiahol na pultoch slovenských obchodov v roku 2021 podiel 25,1 %. Oproti roku 2020 narástol o 0,9 p.b.. Podiel zahraničných privátnych značiek narástol od roku 2015 až o 5 p. b., pričom preferovanie privátnych značiek oproti značkovým výrobkom ovplyvňuje hodnotu značkových výrobkov a ich ďalšie inovácie. Vyplýva to z prieskumu podielu vystavenia privátnych značiek potravín na pultoch obchodov od Potravinárskej komory Slovenska (PKS), ktorá ho uskutočňuje už od roku 2013.

Dlhodobé merania ukazujú, že podiel vystavenia privátnych značiek už štvrtý rok osciluje na úrovni približne jednej štvrtiny zo všetkých vystavených výrobkov. „Až štvrtina výrobkov na pultoch obchodov je ponúkaná pod privátnou značkou. Privátne značky však oberajú spotrebiteľa o možnosť voľby a spomaľujú inovácie v potravinárstve. Pokiaľ je výrobca nútený svoje potraviny predávať pod obchodnou značkou reťazca bez primeranej marže zohľadňujúcej skutočné výrobné náklady, prichádza tým o finančné prostriedky na investície do ďalších inovácií. Zároveň znehodnocuje hodnotu vlastnej značky a budovanie dôvery spotrebiteľov k jeho kvalite a dobrej povesti ako výrobcu,“ povedal prezident PKS Daniel Poturnay.

Najväčšie zastúpenie privátnych značiek na pultoch v maloobchode má už tradične reťazec Lidl (50,5 %), nasleduje Kaufland (22,6 %) a COOP Jednota (19,9 %). Najnižší podiel privátnych značiek je v sieti predajní Terno (3,9 %). Bežne je teda v slovenských obchodoch vystavených niečo medzi šestinou a pätinou privátnych výrobkov. Z hľadiska typu predajní sú najviac zastúpené privátne potraviny v diskontných predajniach (51 %) a hypermarketoch (21 %). V malých predajniach a supermarketoch je podiel privátnych značiek najnižší, navyše v týchto formátoch zaznamenal prieskum medziročne mierny pokles.

Najvyšší podiel zastúpenia privátnych výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (60 %), mäsové výrobky – balené, nemrazené (43 %), mliečne výrobky – prírodné syry (41 %), konzervované produkty (38 %). Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách pivo (9%), víno (10 %), liehoviny a destiláty (11 %) a cukrovinky nečokoládové (12%). Významnejší nárast podielu privátnych značiek sa zaznamenal len v dvoch kategóriách – víno až 4 p.b. a vody a minerálky neochutené a ochutené. Pokles na úrovni 2 percentuálnych bodov bol zaznamenaný v kategóriách nealko nápojov a konzervovaných produktov. Pri podiele 25 % privátnych značiek je 17 % zahraničných privátnych značiek a 8 % slovenských privátnych značiek.

Potravinárska komora Slovenska uskutočnila spomínaný prieskum aj tento rok prostredníctvom agentúry Go4Insight. Prieskum uskutočňuje už od roku 2013, pričom kvôli relevantnosti dát používa stále rovnakú metodológiu. Prieskum sa uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach potravinových reťazcov v celej SR. Terénny zber údajov prebiehal v mesiaci marec 2021. Oproti predchádzajúcim rokom boli v roku 2021 prvýkrát do prieskumu zaradené maloobchodné siete Fresh (Fresh a Fresh+) a skupina Terno (Terno, Moja Samoška, Kraj). Zároveň bola v aktuálnej vlne prieskumu z monitorovania vyradená špecializovaná sieť Metro.
 
Zdroj: SITA, Foto: Ivan Sedlák