Takmer polovica slovenských manažérov je ochotných dať úplatok

25.05.2018 (08:30)

Korupcia vo svojom dôsledku výrazne ovplyvňuje podnikanie, silu ekonomiky i sebavedomie spoločnosti. Problematika korupcie vo verejnom sektore i v každodennom živote sa úzko prelína s fungovaním firiem na trhu, ale aj s mierou korupcie a podvodov vnútri firiem. Pozrime sa, čo ukázal prieskum spoločnosti EY Global Fraud Survey zameraného na podvody a korupciu.

Riziko podvodu považujú respondenti celosvetovo za najzávažnejšie, hneď za rizikami spojenými s vývojom makroekonomického prostredia (42 %) a za zmenami legislatívy upravujúcej podnikanie (43 %). Priemerná hodnota 36 % však ukrýva veľké rozdiely. Zatiaľ čo v rozvinutých krajinách považuje korupciu za problém iba 20 % manažérov, v strednej a východnej Európe je to 47 % a v Latinskej Amerike dokonca 74 % respondentov. V Slovenskej republike je toto číslo oproti priemeru výrazne vyššie, v korupcii vidí vysoké riziko pre podnikanie až 54 % respondentov. Spoločne s Českou republikou, kde hodnota dosahuje 48 %, sa tak v tejto oblasti pohybujú na vrchole rebríčka európskych štátov. Toto číslo dlhodobo neklesá napriek tomu, že regulačné orgány vo svete od roku 2012 udelili firmám za korupciu pokuty vo výške viac ako 11 miliárd amerických dolárov.

Rozdiely medzi Českom a Slovenskom sú prekvapivo vysoké

Rozdiely medzi Českom a Slovenskom v ochote podplácať v biznise sú prekvapivo vysoké. Najmarkantnejším rozdielom je, že s cieľom získať či udržať kontrakt v období ekonomického poklesu je pripravených podplácať 44 % slovenských respondentov. Horší výsledok zaznamenali iba Saudská Arábia (54 %) a Indonézia a Malajzia (46 %). V Českej republike dosahuje táto hodnota 12 %, celosvetový priemer je 13 %.

Niektorú z foriem neetických praktík (úplatky, drahé darčeky alebo výlety za zábavou) je pripravených využiť až 82 % slovenských a 64 % českých manažérov. Slovensko sa dokonca v tejto kategórii umiestnilo globálne na prvom mieste, a to pred Malajziou (76 %) a Indonéziou (74 %). Priemer pre strednú a východnú Európu je pritom iba 40 %, v západných krajinách dokonca len 29 %.

V ochote poskytnúť obchodným partnerom zábavu ako nástroj na získanie kontraktu sú si Česká a Slovenská republika, naopak, stále veľmi blízke. Túto formu pripúšťa 60 % českých a 66 % slovenských respondentov, v oboch prípadoch teda oveľa viac, než je celosvetový priemer (21 %).

Výrazný rozdiel medzi Českou a Slovenskou republikou panuje aj v znalosti všeobecného nariadenia o ochrane osobných údajov (GDPR). Kým dobrú znalosť tohto nariadenia uvádza len 54 % českých respondentov, na Slovensku je to 74 %, čo je šiesty najlepší výsledok. Na opačnom konci rebríčka je napr. Rusko, kde nariadenie poznajú iba 4 % firiem, z krajín EÚ potom Rumunsko s 38 %.

Spoločné pre obe krajiny je aj nedocenenie rizika kyberútokov a ich dôsledkov na podnikanie. V Česku hrozbu kyberútoku ako vysokého rizika pre podnikanie označilo 26 % respondentov, čo je najmenej v Európe. Na Slovensku to bolo stále podpriemerných 32 % respondentov.

Česká republika od roku 2014 vykázala najväčšie zlepšenie zo všetkých skúmaných krajín, Slovensko, naopak, kleslo.

O tom, že korupcia je v podnikaní bežne rozšírená, je presvedčených 56 % českých manažérov, čo je stále vysoko nad priemerom sledovaných krajín (38 %). Z krajín strednej a juhovýchodnej Európy sú na tom horšie len Slovensko a Maďarsko (obe krajiny 66 %) a Ukrajina (74 %). Česká republika však zároveň vykázala od roku 2014 najväčšie zlepšenie zo všetkých sledovaných krajín, a to o 13 percentuálnych bodov. Slovensko sa, naopak, v tejto kategórii oproti roku 2014 o 10 percentuálnych bodov zhoršilo. Výsledky ukazujú výrazné zhoršenie v krajinách ako je Veľká Británia, Kanada či v Austrália a Nový Zéland.

Možno podvody vo firmách odhaliť?

V otázke, či sa firma stala obeťou závažného podvodu v posledných dvoch rokoch, dosahujú Česko aj Slovensko prekvapivo dobré výsledky. Evidenciu spáchaného podvodu potvrdzuje iba 6 % českých a 4 % slovenských firiem. Napríklad v Belgicku je to 20 %, v Nemecku a Dánsku 18 % firiem. Otázne je, či nízky počet podvodov u nás nesvedčí len o tom, že firmy podvody nevedia správne detekovať.

Kompletná správa je k dispozícii na webových stránkach:
http://www.ey.com/sk/sk/services/assurance/fraud-investigation---dispute-services

O prieskume

15. ročník prieskumu pre EY vykonala globálna výskumná agentúra Ipsos MORI, ktorá od októbra 2017 do januára 2018 uskutočnila v 55 krajinách/regiónoch celého sveta v miestnom jazyku 2 550 telefonických alebo osobných rozhovorov s manažérmi vybraných veľkých spoločností. Do prieskumu boli zaradení vrcholoví manažéri, ktorí majú na starosti boj proti podvodom, t. j. predovšetkým finanční a obchodní riaditelia, vedúci právneho oddelenia a vedúci interného auditu.
 
Zdroj: EY, Foto: Ivan Sedlák