Tržby v maloobchode sa v úvode roka zvýšili len minimálne
Tržby v maloobchode sa v januári medziročne zvýšili len o 0,1 %. Podielovo najvýznamnejšia zložka maloobchodu, hyper a supermarkety, začali rok reálnym medziročným poklesom tržieb.
Tržby v maloobchode sa v januári medziročne zvýšili len o 0,1 %. Podielovo najvýznamnejšia zložka maloobchodu, hyper a supermarkety, začali rok reálnym medziročným poklesom tržieb. Nominálna hodnota ich tržieb síce medziročne podľa Štatistického úradu SR vzrástla, no v stálych cenách sa ich hodnota zredukovala vplyvom rekordnej inflácie o 6 %. Podobne na tom boli aj hobymarkety, či predajne nábytku a spotrebnej elektroniky, ktoré v stálych cenách klesli o 10,7 %.
Celé odvetvie sa dostalo do nevýrazného plusu najmä vplyvom 45-percentného rastu tržieb predajní pohonných látok. No na tento výsledok podľa úradu významne vplývalo rozšírenie počtu spravodajských jednotiek od začiatku roka 2023, a to preklasifikovaním ich hlavnej činnosti do maloobchodu. Rast podporilo aj zvýšenie tržieb o tretinu v predaji s počítačmi a komunikačnou technikou a o viac ako 3 % aj v predajniach s obuvou, textilom, drogériou a tiež v zásielkovom predaji.
V rámci ostatných zložiek obchodu tržby v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov v januári dosiahli medziročný rast o 20,6 %. Vo veľkoobchode sa zvýšili v bežných cenách o 6,8 %. Tržby v ubytovaní vzrástli o 85,1 % a v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 42,7 %. Na vysoké rasty v stálych cenách vplývala nízka porovnávacia základňa, na ktorú vplývala ešte pandémia a prijaté opatrenia.
„Tržby slovenských obchodníkov v úvode roka v súlade s predpokladmi klesli. Novoročný povianočný pokles bol však miernejší, ako sme očakávali a tržby naďalej naznačujú, že spotreba domácnosti ostáva relatívne odolná i napriek masívnemu poklesu reálnej mzdy a zhoršenej spotrebiteľskej dôvere domácnosti,“ skonštatoval analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Spotreba v nasledujúcich mesiacoch bude podľa neho narážať na svoje limity plynúce najmä z rekordne vysokej inflácie. Po vyčerpaní finančných vankúšov nižšej strednej a nízkopríjmovej skupiny domácnosti a odznení vianočného efektu, kedy je vyššia motivácia siahať na úspory, analytici UniCredit Bank očakávajú ďalšie utlmovanie spotreby.
Zdroj: SITA, Foto: redakcia
Tweet
