Banky.sk

Viete, čo je „switching“?

Autor: Prima banka
21.10.2016 (10:00)

Nevyhovuje vám vaša banka? Je čas na zmenu! Prenos účtu do inej, výhodnejšej banky je dnes naozaj veľmi jednoduchý. Vďaka možnosti tzv. switchingu účtu už klientov nemusia trápiť starosti s nastavovaním platieb, trvalých príkazov či inkasa.





Nová banka totiž všetko potrebné vybaví za nich. Až 7 z 10 Slovákov však o tejto možnosti stále netuší. Ak by sa im pritom o prechod do novej banky kompletne postarala nová banka, dali by si povedať. Ukázal to najnovší prieskum Prima banky, ktorý pre ňu zrealizovala prieskumná agentúra 2muse.
 
Podľa prieskumu Prima banky si až 73 % Slovákov myslí, že ich osobný účet je výhodný. Ostatní o tom nie sú presvedčení a napríklad 10 % ľudí priznáva, že výhodnosť svojho účtu nedokáže posúdiť. Aj keď sme navonok s podmienkami svojich účtov spokojní, skočiť po lepšej ponuke by sme neváhali. Až 61 % obyvateľov hovorí, že by boli ochotní zmeniť svoj účet za výhodnejší v inej banke. Na zmenu banky s výhodnejším účtom je dnes pritom obdobie vhodnejšie než kedykoľvek predtým. Priemerný mesačný poplatok za bežný účet s balíkom najpoužívanejších služieb (neobmedzený počet platieb kartou, výbery z bankomatu,prevody z účtu, využívanie internetbankingu a pod.) je v najväčších slovenských bankách totiž až 6,30 eur. Pred tromi rokmi to bolo napríklad pri tých istých bankách o viac ako 1 euro menej.
 
Slováci sú národ šporovlivý a aj pri rozhodovaní o zmene banky zohráva hlavnú rolu práve cena.
Najviac ľudí (63 %) by totiž k presunu účtu do inej banky motivoval nižší poplatok za vedenie účtu. Viac ako polovica klientov by sa nechala zlákať na výhody, ktoré by mohli s novým účtom, prípadne na ďalších produktoch banky, využívať a tretina obyvateľov by ocenila väčšiu dostupnosť banky, ktorej pobočku by mali po ruke.
 
Či už na strane klienta prevláda spokojnosť alebo nespokojnosť s účtom, Slováci sa zmene banky vo všeobecnosti bránia. Odrádzajú ich najmä praktické dôvody. Až 52 % ľudí uviedlo, že najväčšou prekážkou pri prípadnej zmene by pre nich bola nutnosť nastaviť si nanovo pravidelné platby a oznámiť všetkým nové číslo účtu. Polovica ľudí sa pri zmene účtu obáva aj zbytočnej byrokracie a straty času.
 
Switching ešte veľa ľudí nepozná, ale táto služba ich láka
Od 15. marca 2016 je presun účtu medzi bankami oveľa pohodlnejší. Súvisí to s novou legislatívou, ktorá priniesla ešte jednoduchší switching účtu, a tak klienti s vybavovaním presunu nemajú žiadne starosti. No mnohí Slováci túto službu stále nepoznajú. Podľa prieskumu 7 z 10 obyvateľov nevie o tom, že môže v novej banke bezplatne požiadať o tzv. switching účtu. Súčasne až 77 % opýtaných uviedlo, že keby prechod z jednej banky do druhej za nich kompletne vybavila nová banka, svoj účet by neváhali zmeniť za výhodnejší v inej banke.
 
Klient si podá žiadosť, nová banka za neho všetko vybaví
Switching účtu je pre klienta takpovediac bezstarostný, keďže nová banka za neho všetko vybaví. „Klientovi stačí na pobočke podať žiadosť o presun účtu z pôvodnej banky. Všetko ostatné už vybavíme za neho. Po presune účtu zriadime na novom účte klienta aj všetky trvalé príkazy a inkasá tak, ako ich mal nastavené v pôvodnej banke,“ vysvetľuje Henrieta Gahérová, riaditeľka divízie riadenia produktov Prima banky.
Switching je teda praktický, bezplatný a najdôležitejšou úlohou klienta je hlavne vybrať si naozaj výhodný účet, ktorý mu popri najpoužívanejších bankových službách poskytne aj množstvo výhod. Odporúčame však prihliadať aj na celkovú výhodnosť a transparentnosť banky. Aby sa z naoko výhodného účtu nestal o rok či dva maximálne nevýhodný účet.
Zdroj: Prima banka, Foto: Ivan Sedlák