Výmena rolí v nákupe luxusu

Autor: Stanislav Pánis, analytik J&T BANKY
23.11.2012 (12:30)

V nákupoch luxusných tovarov vidieť podľa výskumu konzultačnej spoločnosti Bain & Company narušenie tradičných schém správania sa medzi pohlaviami.  
 
Trendom je, že muži sa čoraz viac zaujímajú o predtým výsostne ženské módne domény ako topánky alebo tašky. Na druhej strane rastie podiel žien kupujúcich mužské hračky ako šuperšportové automobily.

Moderným mužom začína viac záležať na výzore a celkovej estetike, a stierajú tak veľký percentuálny náskok nežnejšieho pohlavia. Dokazujú to aj slová módneho dizajnéra obuvi Christiana Louboutina, ktorý tvrdí, že dopyt po luxusných na mieru šitých topánkach pre mužov rastie „neuveriteľne“ rýchlejším tempom ako po tých dámskych. 

Highendový americký výrobca módnych doplnkov, spoločnosť Coach, rovnako súhlasí a pripomína, žepredaje pánskych peňaženiek či kufríkov sú hlavným ťahúňom rastu jej ziskovosti. Firma zároveň predpokladá, že jej módny biznis pre pánov sa v priebehu troch až piatich rokov späťnásobí, čo bude pravdepodobne viesť aj k rozširovaniu častí jej butikov pre pánov oproti doteraz dominantným štvorcovým metrom pre dámy. 

„Feminizácia“ Ferrari
Rastúci vstup žien na mužskú pôdu ukazuje výrobca talianskych športových áut Ferrari. Automobilka signalizuje, že ženy predstavovali dlhé roky len jedno percento ich zákazníkov v Severnej Amerike. V ostatných rokoch nastal však posun, keď dámy tvoria až 10 percent nových majiteľov maranellskej pýchy so vzpínajúcim sa koníkom v znaku. Ešte väčšiu „feminizáciu“ Ferrari vidieť v Číne, kde sa podiel žien na nákupoch vyšplhal až na 30 percent.

Ženské vyrovnávanie sa s mužmi však nekončí len pri vozidlách, ale pokračuje aj v prestížnych technologických novinkách. Podľa analytickej spoločnosti Parks Associates si v roku 2010 v Spojených štátoch oproti 83 percentám mužov až 88 percent žien kúpilo nejaký výrobok spotrebnej elektroniky ako tablet či bystrý telefón. Z mnohých produktov sú pritom najpredávanejšie tie s typicky ženskou ružovou farbou.

Zmena stereotypov správania sa pohlaví v nakupovaní predstavuje veľkú príležitosť. Tí producenti luxusu, ktorí budú na ňu reflektovať a prispôsobia sa jej, by mohli byť úspešní a ešte viac ziskovejší.
Zdroj: J&T BANKA, Foto: J&T BANKA