Banky.sk

Bankové poplatky

Alexander Čepiga


Pýtajte sa Alexandera Čepigu, vedúceho oddelenia depozitných produktov OTP banky. Vaše otázky prijímame od 1. do 29. februára 2012.  
Otázka:
28.02.2012 - Kríza ma vplyv na úroky. Má vplyv aj na výšku poplatkov?  
Odpoveď:
29.02.2012 - Kríza je veľmi široký pojem. Aktuálne Slovensko nie je v recesii, v 4. štvrťroku 2011 HDP Slovenska rástlo podľa predbežného odhadu štatistického úradu o 3,40%, čo je oveľa lepší rast ako sa pôvodne odhadovalo. V Slovenskej republike je taktiež veľmi zdravý bankový sektor, na rozdiel od mnohých krajín počas finančnej krízy v rokoch 2008-2009 žiadna banka na Slovensku nepotrebovala pôžičku od štátu.
Aktuálne je vývoj poplatkov závislý hlavne od konkurencie na trhu. Napríklad väčšina bánk síce v poslednom čase neznížila poplatky za vedenie bežných účtov, ale stále sa rozširuje ponuka bežných účtov s balíkom služieb, pri ktorých môže mať klient po splnení určitých podmienok balík služieb zdarma alebo zo zľavou. OTP Banka Slovensko ponúka klientom Vernostný program, v rámci ktorého môže klient veľmi jednoducho získať 50% až 100% zľavu z poplatku za balík. Novinkou v ponuke je manželská zľava, v rámci ktorej klienti môžu získať 50% zľavu z balíka služieb a túto zľavu je možné kombinovať so zľavami vo Vernostnom programe.
 



Otázka:
27.02.2012 - Aký podiel na príjmoch banky majú poplatky? 
Odpoveď:
27.02.2012 - Netto podiel poplatkov na výnosoch (predstavuje len výnosy) je na bankovom trhu cca 20 % a v OTP Banke Slovensko je tento podiel 19 %. Brutto podiel poplatkov na výnosoch (výnosy očistené o náklady) je na bankovom trhu cca 17 % a v OTP Banke Slovensko je to 17 %. 



Otázka:
27.02.2012 - Aký je podiel poplatkov od firemných klientov a retailových? 
Odpoveď:
28.02.2012 - Pomer netto podielu poplatkov (predstavuje len výnosy) firemných a retailových klientov je 46 % ku 54 %. Pomer brutto podielu poplatkov (výnosy očistené o náklady) firemných a retailových klientov je 33 % ku 67 %. 



Otázka:
23.02.2012 - Počul som, že aj za pohyby na účte sa platí. Napríklad ak mi príde na účet výplata koľko ma to bude stáť? A prečo je za to poplatok ak to ide elektronickou formou? 
Odpoveď:
24.02.2012 - Ak ide o prijímanie platieb, v OTP Banke Slovensko je pri všetkých účtoch otp KONTO s balíkom prijatá bezhotovostná platba bezplatná. Rovnako bezplatná je aj prijatá bezhotovostná platba pri produkte pre mladých - otp READY konte a pri produkte pre seniorov - otp SENIOR konto. Výnimkou sú niektoré produkty, hlavne už nepredávané otp KONTO bez balíkov služieb sa platí za prijatú bezhotovostnú platbu poplatok 0,30 € (0,10 € pri elektronickom prevode v rámci OTP Banky). Prijaté bezhotovostné platby sú vo väčšine bánk bezplatné.
 



Otázka:
21.02.2012 - V OTP banke som si pred pár rokmi zobrala pôžicku, ku ktorej mi otvorili aj účet. Pôžičku som splatila a do mesiaca som mala účet zrušiť, na čo som zabudla. Odvtedy som sa dostala do mínusu až 66 eur. Na to ma listom upozornila spoločnosť vymáhajúca záväzky. Za dva roky som od banky nedostala žiadny výpis z účtu, či upomienku. keď som sa na to pýtala v banky, tá tvrdila, že som si chcela výpisy preberať osobne v banke. V zmluve o založení účtu je, že výpisy mi budú doručované poštou. Má banka právo odo mňa vymáhať poplatky, na ktoré ma počas dvoch rokov neupozornila?  
Odpoveď:
22.02.2012 - Klient v momente podpísania Zmluvy o účte je informovaný vo forme Obchodných podmienok a Všeobecných obchodných podmienok o podmienkach vedenia jeho účtu. Zmluvu je možné vypovedať písomnou formou. Vo všeobecných obchodných podmienkach OTP je v článku III. Bankové produkty, III.1. Všeobecné zmluvné podmienky, bod 11 napísané, že klient je na účte povinný udržiavať minimálny zostatok. Klient má taktiež zmeniť si spôsob zasielania výpisov tak, ako to vyhovuje jemu. Výpisy z platobných účtov banka vyhotovuje mesačne v súlade so Zákonom o platobných službách. Ak spôsob a frekvencia zasielania výpisov klientovi nevyhovuje, resp. zistí, že po celý zmluvný čas tieto nedostáva, je potrebné tieto skutočnosti reklamovať čo najskôr. 



Otázka:
20.02.2012 - Koľko zaplatím za výber kartou z iného bankomatu ako mojej banky na Slovensku? 
Odpoveď:
20.02.2012 - Za výber hotovosti platobnou kartou z bankomatu inej banky na Slovensku klient v OTP Banke Slovensko zaplatí 1,30€. Majiteľ otp READY konta za rovnaký výber zaplatí 1,15€. 



Otázka:
16.02.2012 - Účtuje si banka poplatok ak si pozriem v bankomate stav môjho účtu a nevyberiem si hotovosť? 
Odpoveď:
17.02.2012 - OTP Banka Slovensko, a.s. náhľad na zostatok na účte prostredníctvom bankomatu klientom nespoplatňuje. 



Otázka:
14.02.2012 - Aké poplatky ste zaviedli ako nové? 
Odpoveď:
15.02.2012 - Poplatok za hotovostný vklad splátky úveru s platnosťou k 1.1.2012, ktorý je 2 €. 



Otázka:
13.02.2012 - Aké poplatky ste zrušili v minulom roku alebo v posledných rokoch? 
Odpoveď:
13.02.2012 - V posledných rokoch bolo pre spotrebiteľov s bežným účtom zavedené bezplatné zasielanie mesačných výpisov poštou, takže prakticky bol zrušený poplatok za túto konkrétnu službu v mesačnej frekvencii. 



Otázka:
07.02.2012 - Aké základné rady by ste dali klientovi, aby neplatil na poplatkoch viac ako musí? 
Odpoveď:
08.02.2012 - Pre klienta je dôležité vybrať si bežný účet s balíkom služieb, ktorý je najbližší reálnym transakciám ktoré klient realizuje. V prípade, že realizuje len málo transakcií, tak mu postačí menší balík služieb, kde je nižší mesačný poplatok za balík. Ale v prípade, ak má viac transakcií a využíva rôzne bankové služby, oplatí sa mu zaplatiť si väčší balík, kde sú zahrnuté tie transakcie a služby ktoré využíva. V prípade, že by mal menší balík služieb a využíval väčšie množstvo služieb a transakcií, tak by zaplatil v konečnom dôsledku viac ako keby mal väčší balík s väčším mesačným poplatkom za balík. Preto je dôležité prejsť si s poradcami na pobočke, ktoré služby klient využíva a koľko transakcií realizuje.






1 2 »
Ďalšie témy v poradenstve
Mali sme v poradenstve