Banky.sk

Platobné karty a platby na dovolenke

Tomáš Barbarič
Na vaše otázky do 25.7.2018 odpovedal Tomáš Barbarič, Head of Business Development 365.bank.
 
Otázka:
23.07.2018 - Prečo si musím svoju kartu podpísať? Pripadá mi to ako zbytočnosť.
Odpoveď:
24.07.2018 - Podpis na zadnej strane karty slúži na overenie totožnosti jej majiteľa. Niektorí obchodníci môžu vyžadovať pri platení kartou aj podpis, ktorý následne porovnajú s tým na karte. Je to bezpečnostný prvok, a preto by si si mal kartu podpísať hneď, ako ju dostaneš od svojej banky. Takže určite nie zbytočnosť, ale bezpečnosť.



Otázka:
18.07.2018 - Môže moju platobnú kartu používať aj moja manželka?
Odpoveď:
19.07.2018 - Tvoju platobnú kartu by si mal používať len ty, keďže je vydaná na tvoje meno. Banky štandardne k účtom poskytujú možnosť pridať tzv. disponentov, ktorí takto môžu mať kartu k tvojmu účtu vydanú na svoje meno. V 365 zatiaľ klasickú možnosť „disponentov“ neposkytujeme, no uvažujeme o alternatívnom riešení pre partnerov aj rodinných príslušníkov, vďaka ktorému by mal každý svoju vlastnú kartu a zároveň aj kontrolu nad svojimi financiami pod „jednou strechou“.



Otázka:
16.07.2018 - Minulý týždeň 12.7. som chcela na dovolenke zaplatiť za nákup kartou MasterCard a nepodarilo sa mi to kvôli "technickým problémom". Zachránila ma kamarátka, ktorá zaplatila svojou VISA kartou. Obchodník akceptoval aj Visa aj MasterCard. Ako je to možné? Ak bol problém na strane MasterCardu, vybrala by som peniaze aspoň z bankomatu, alebo ani to nie?
Odpoveď:
17.07.2018 - S najväčšou pravdepodobnosťou išlo o celosvetový výpadok, ktorý nastal na strane Mastercard. V dôsledku neho mali problémy s platením klienti všetkých bánk, ktoré využívajú karty Mastercard. Spoločnosť sa za komplikácie aj ospravedlnila. V dôsledku týchto technických problémov by sa Ti nedalo, bohužiaľ, ani vybrať peniaze z bankomatu. V podobných prípadoch môže byť riešením mať pri sebe karty aspoň od dvoch rôznych kartových spoločností. Človek sa tak vyhne nepríjemným komplikáciám.



Otázka:
09.07.2018 - Moja banka mi zrušila účet. Je možné, aby mi ho znova zriadili a mal by som to isté číslo ako predtým?
Odpoveď:
11.07.2018 - S najväčšou pravdepodobnosťou nie :) Pri žiadosti o založenie účtu spravidla dostaneš vždy nové číslo účtu. Každá banka má však svoje interné pravidlá, ako takéto prípady rieši, a preto Ti odporúčam informovať sa priamo v nej.



Otázka:
04.07.2018 - Ku kreditke mám aj cestovné poistenie, no nemám k tomu žiadne doklady a teda ani číslo na asistenčnú službu. Kde mám volať v prípade, že sa mi niečo stane? Na hotline banky?
Odpoveď:
05.07.2018 - Pokiaľ máš poistenie ako doplnkovú službu, ktorú poskytuje Tvoja banka ku kreditnej alebo debetnej karte, odporúčam v prípade potreby kontaktovať priamo banku. Tá by Ti na svojej infolinke mala poskytnúť všetky dôležité informácie o poistení aj o čísle na asistenčnú službu.



Otázka:
28.06.2018 - Chcem sa opýtať, dajú sa nastaviť sms notifikácie k platbám vo vašej appke? Neviem to v nej nájsť.
Odpoveď:
29.06.2018 - U nás v 365 banke používame na komunikáciu primárne push notifikácie (tzv. „pushky“), rovnako ako všetky moderné appky (napr. Google Pay, WhatsApp, Instagram, a pod). SMS notifikácie nevyužívame, pretože je to náklad navyše a my chceme poskytovať aj naďalej účet zadarmo. „Pushky“ používame aj ako notifikácie o platbách, sú tiež bez poplatku a na rozdiel od iných bánk ich posielame aj pri tých najmenších transakciách, aby klienti vedeli o každom jednom pohybe na svojom účte.



Otázka:
25.06.2018 - Ako je to s bezkontaktnými POS terminálmi v zahraničí? Som zvyknutý platiť telefónom, je to možné aj v Chorvátsku a Bulharsku?
Odpoveď:
26.06.2018 - Platiť bezkontaktne resp. telefónom môžeš aj v zahraničí, a to všade, kde majú obchodníci POS terminály. Chorvátsko aj Bulharsko sú obľúbené dovolenkové destinácie a väčšina obchodov je spravidla vybavená terminálmi. Samozrejme, môžeš natrafiť aj na menšie obchodíky, ktoré nie sú touto technológiou vybavené, a tak je praktickejšie mať pri sebe aj hotovosť. Pokiaľ je to ale možné, vždy je bezpečnejšie uprednostniť platbu mobilom, resp. kartou pred hotovosťou. Pri platbe kartou však netreba zabúdať na konverziu menového kurzu, ak neplatíš v eurách. To znamená, že spravidla je výhodnejšie zvoliť si platbu bez konverzie, teda v lokálnej mene.



Otázka:
25.06.2018 - Už som niekoľkokrát čítala, že do zahraničia je dobré brať si aj obyčajnú kartu aj kreditnú kartu. Kreditku nemám. Myslíte, že je naozaj potrebná? Oplatí sa mi požiadať o ňu len kvôli dovolenke?
Odpoveď:
26.06.2018 - V zahraničí sa môže zísť mať po ruke kreditnú kartu, aj keď vo väčšine prípadov si vystačíš s obyčajnou debetnou kartou. Ak by som Ti mohol poradiť, skontroluj si pri rezervácii ubytovania, či daný hotel náhodou nevyžaduje kreditnú kartu. Môže sa to stať aj v prípade, že si plánuješ požičať auto, pretože niektoré autopožičovne tiež vyžadujú kreditnú kartu. Preto odporúčam zistiť si túto informáciu dopredu, aby človek nebol na mieste zaskočený. Na ostatné, neplánované výdavky, by Ti mala spravidla stačiť aj debetka. Avšak to, či daný obchodník nebude akceptovať výhradne kreditku, sa nikdy nedá úplne vylúčiť.



Ďalšie témy v poradenstve
Mali sme v poradenstve