Reklamovanú inkasnú platbu vám banka vráti hneď

Autor: Andrej Dorič
07.02.2014 (14:40)

Nové SEPA inkasá majú jednu veľkú nevýhodu. Po novom nemôže banka opakovať úhradu inkasa niekoľko krát ako to bývalo zvykom v minulosti.  
 
Banky tento hendikep vysvetľujú tým, že transakcia SEPA inkasa je v deň splatnosti vykonávaná súčasne na účte platiteľa aj inkasanta.

„To znamená, že buď je platba realizovaná alebo odmietnutá napríklad v prípade nedostatku finančných prostriedkov na účte,“ vysvetľuje Alena Walterová, hovorkyňa VÚB banky.

Katarína Kellenbergerová, riaditeľka platobného styku Slovenskej sporiteľne, dodáva, že SEPA inkaso má presne stanovený dátum splatnosti, ktorý nie je možné meniť.

Postup pri reklamácii inkasa

  1. Choďte do banky a nahláste nesprávne stiahnutú sumu
  2. Banka vám reklamáciu spracuje a pošle peniaze späť na účet
  3. Informujte o reklamácii svojho inkasanta
  4. Vyriešte s ním zaslanie správnej sumy

Ako reklamovať inkaso


Pri platení inkasa sa vám môže stať, že vám elektrárne či plynárne stiahnu z účtu inú sumu ako máte na faktúre. Chybu môžete reklamovať.

„Zavedenie SEPA znamená pre spotrebiteľov vyššiu ochranu. Získajú možnosť do 8 týždňov od dátumu odpísania inkasa z ich účtu platbu reklamovať. Banka automaticky stiahne túto sumu od príjemcu späť. Ak pôjde o neautorizované inkaso, lehota na reklamáciu je až 13 mesiacov,“ informuje o lehotách Ľubomíra Chmelová, hovorkyňa Sberbank v našej poradni.

Pre reklamácie môžu byť postupy v bankách odlišné. V zásade platí, že klient podá na pobočke reklamáciu inkasa a banka ju bezodkladne spracuje - teda stiahne peniaze späť z účtu príjemcu

„Keď klient reklamuje konkrétne inkaso napríklad vo februári, nasledujúce inkasá to neovplyvní, ak klient nezruší celý súhlas na inkaso pre daného príjemcu,“ dodáva Chmelová.

OTP banke reklamácia prebehne do 30 dní. „Pokiaľ má klient záujem pozastaviť platenie inkás, môže s okamžitou platnosťou zrušiť súhlas s inkasom,“ dodáva Martin Šabo, hovorca OTP banky.

Neprehliadnite

Poplatky za zmeny a zrušenie


Založenie inkasnej platby majú všetky banky zadarmo. Pri zmenách či ich zrušení však už môžete niečo platiť. Navyše za úkony mimo balíka alebo na pobočke si tiež priplatíte.

Zmenu sumy na inkase môžete urobiť online alebo na pobočke banky. Ak by ste chceli inkaso zrušiť, tiež to urobíte cez banku, ale mali by ste informovať aj svojho inkasanta. 

V Sberbank je za založenie SEPA inkasa nulový poplatok aj v prípade založenia na pobočke aj cez elektronické bankovníctvo. Realizácia neobmedzeného počtu inkasných platieb je súčasťou väčšiny balíkov služieb v tejto banke, ale zmeny inkasa sú už limitované podľa typu balíka.

Ak v tejto banke nemáte balík služieb, zaplatíte za jedno odoslané SEPA inkaso 17 centov za jeho zmenu na pobočke 1 euro a cez internet 50 centov. Za zrušenie inkasa na pobočke si banka účtuje 2 eurá a elektronicky 50 centov.

VÚB banka má tiež zriadenie, zmeny a zrušenie inkasa cez internet bezplatne, ale na pobočke zaplatíte 1 euro. Za realizáciu SEPA inkasa si táto banka vypýta poplatok 19 centov, ak ho nemáte zahrnutý v balíku služieb. 

Slovenská sporiteľňa v súvislosti so zavedením SEPA inkás zaviedla poplatkové prázdniny na pol roka až do začiatku augusta 2014. Zdôvodnila to tým, aby sa klienti mohli zoznámiť s novými štandardmi a vyskúšať si všetky možnosti, ktoré im SEPA poskytuje.

Poplatky v iných bankách sú podobné ako vyššie uvedené.
Foto: Ivan Sedlák