Čo letí pri spravovaní účtu cez mobil

Autor: Andrej Dorič
19.01.2015 (15:00)

Cez mobilné aplikácie si sledujete účet, urobíte platby, ale aj vyhľadáte bankomat.  

Klienti bánk stále častejšie využívajú pri spravovaní účtu aj svoj mobil, kde majú mobilné aplikácie. BANKY.sk zisťovali, aké funkcie z aplikácií sú medzi bankovými klientmi najobľúbenejšie. 

Podľa oslovených bánk sú klienti zvedaví najviac na prezeranie zostatkov a pohybov na účte, ale robia cez mobil aj platby či hľadajú bankomat.

Podľa Jozef Orgonáša, redaktora PC revue, patria medzi najpoužívanejšie funkcie zisťovanie aktuálneho stavu, prevod peňažných prostriedkov, histórie platieb, správa trvalých príkazov a vyhľadávanie najbližšieho bankomatu.

Porovnajte si mobilné aplikácie vo všetkých bankách

ČSOB cez mobilnú aplikáciu SmartBanking sú najpoužívanejšími službami platby, prezeranie zostatkov a pohybov na účte, zadávanie platobných vzorov a trvalých príkazov.

Veľký záujem je aj o službu Mimoriadna splátka hypotéky, kde človek môže urobiť bezplatnú mimoriadnu splátku každý mesiac až do zostatku 1,5 % istiny,“ dodáva Zuzana Eliášová, hovorkyňa ČSOB.

V tejto banke sú aplikácie využívané aj podľa sezóny. V letnom období si ľudia najčastejšie prezerajú kurzový lístok, vyhľadávajú si najbližšiu pobočku či bankomat, uzatvárajú si cestovné poistenie a manažujú platobné karty.

Z celkového počtu používateľov aplikácie využíva prezeranie si účtov, zostatkov a históriu platieb takmer 100% týchto klientov,“ dodáva Eliášová.

Zadajte otázku do poradne o účtoch

Online výber z bankomatu


Tatra banke klienti najčastejšie využívajú aplikáciu na kontrolu zostatku a pohybov na účte a robia platby. 

Od uvedenia služby Výber hotovosti z bankomatu mobilom výrazne rastie aj počet používateľov tejto funkcionality,” informuje Pamela Babuščáková, vedúca oddelenia rozvoja mobilných aplikácií a webov v Tatra banke.

Mbank dokonca percentuálne vyčíslila, ako jej klienti používajú mobilné aplikácie. 

Až 89% klientov najčastejšie používa mobilnú aplikáciu na zistenie stavu účtu, 69% na prevod peňazí, 55% klientov si cez mobil kontroluje históriu platieb, 32% zakladá trvalý príkaz a 21% si cez aplikáciu vyhľadáva bankomat.

Podľa Františka Cimbálika, špecialistu na Mobile Banking online banky Zuno, klienti tejto online banky najčastejšie využívajú funkciu platby, prevody medzi vlastnými účtami, nastavenie limitov na kartách či povolenie a zakázanie platieb kartami na internete. 

Dá sa povedať, že prostredníctvom mobilnej aplikácie zisťuje svoj zostatok na svojom účte a zadáva úhrady každý klient, ktorý ju aktívne využíva, čo je približne 30 % našich klientov. Z nich takmer tretina používa funkciu ATM lokátor a pracuje s trvalými príkazmi,“ dodáva Cimbálik. 

Odporucame

Zostatky a platby


Klienti Slovenskej sporiteľne pri bankovaní cez mobilné aplikácie najviac využívajú prezeranie zostatkov a pohybov na svojich účtov a posielajú platobné príkazy. Obľúbené je aj dobíjanie kreditov mobilných operátorov. 

Obľubu si aktuálne získavajú aj novospustené Platby na mobil, pomocou ktorých si klienti môžu medzi sebou posielať peniaze,“ uvádza Branislav Jarábek, vedúci oddelenia elektronických kanálov a platieb Slovenskej sporiteľne.

V Slovenskej sporiteľni takmer 10% z aktívnych používateľov elektronického bankovníctva pravidelne používa aj mobilné aplikácie. 

Medzi nimi je približne pätina takých, ktorí využívajú len aplikáciu „Účty“ – tá slúži na zobrazenie účtov a pohybov na účtoch a nemá funkcionalitu platobných príkazov. Ostatní klienti aktívne využívajú obe aplikácie – aj „Účty“ aj „Platby“, ktorá slúži na aktívne zasielanie platobných príkazov,“ dodáva Jarábek. 

Novinky v tomto roku


Banky veľmi nechcú prezrádzať, ake novinky v mobilných aplikáciach chystajú - najmä kvôli konkurencii. Otvorenejšie sú len online banky.

Môžem prezradiť, že v tomto roku rozšírime aplikáciu o čítačku QR kódov, ktorá po naskenovaní automaticky vyplní všetky údaje potrebné pre platbu,“povedal Lukáš Kiac, produktový manažér mBank.

Zuno bank plánuje zrýchliť prácu s aplikáciou a prihlasovanie do nej. Klienti sa tiež môžu tešiť na nové funkcie z viacerých oblastí, či už sú to platby, karty alebo zmeny týkajúce sa dizajnu a zjednodušenia práce s aplikáciou. 

Viac pohodlia a bezpečnosť


Nie všetko majú banky v svojich aplikáciách vychytané. Orgonášovi z PC revue napríklad chýba viac pohodlia pri ovládaní mobilnej aplikácie. 

Chýba mi komfortná práca s potvrdeniami o platbe, možnosti platby na telefónne číslo (napr. zdieľanie nákladov na obed) či priama platba cez NFC z mobilu na mobil,“ uvádza.

Tiež by ocenil, ak by banky prepojili platby cez mobil aj na PayPal a rozšírili by používanie QR kódov (pay-by-square), čo by výrazne pomohlo pri dnešných zložitých IBAN číslach účtov.

Čo sa týka trendov, Orgonáš očakáva, že banky na Slovensku budú rozširovať portfólio dostupných aplikácií pre smartfóny s operačným systémom nielen pre Android a iOS, ale aj Windows Phone. 
Trendom do budúcnosti je podľa neho aj orientácia na bezpečnosť a najmä používateľská jednoduchosť.  
Foto: Banky.sk