Nevydal vám bankomat peniaze? Takto treba správne reklamovať

Autor: Katarína Macková
02.02.2016 (15:00)

Kontaktovať banku treba čo najskôr, ale telefonát na zákaznícku linku sa za reklamáciu nepovažuje.

„Išiel som si vybrať peniaze z bankomatu ako vždy. Kartu prijal, bloček vydal, esemeska prišla, len peniaze z neho nejako nevyšli. Bankomat síce nepatril mojej banke, to by však predsa nemalo spôsobovať problémy. Zavolal som do banky, ktorej patril bankomat, tam ma však odkázali na moju banku, v ktorej mám kartu a účet. A tam mi s milým úsmevom odporúčali reklamáciu.“ Aj takýto príbeh nám prišiel do redakcie a až potiaľ by na ňom nebolo nič nezvyčajné – stáva sa. Vybavenie takejto reklamácie však chvíľku trvá.

IBAN, SEPA a prevody medzi účtami – máte otázku? Poradíme!


A práve čas reklamácie je kameňom úrazu – niekto má finančnú rezervu, niekto ju nemá. Respektíve nie dostatočne vysokú, aby mohol čakať, ak sa mu podobný príbeh stal nie so symbolickou, ale vyššou sumou. Poďme sa teda pozrieť na to, čo v takejto situácii robiť, na čo máte právo a čo treba vo vlastnom záujme dodržať.

Podajte písomnú žiadosť o reklamáciu

Prvým krokom je reklamácia. A pozor, nepovažuje sa za ňu zavolanie na zákaznícku linku, ktoré má len informatívny charakter. Je nutné dodržať stanovený postup. „Banka na základe podnetu prešetrí sporný výber a o výsledku šetrenia klienta informuje,“ hovorí Zuzana Povodová, hovorkyňa Tatra banky. „Zároveň je na bankomatoch vždy uvedený kontakt na zákaznícku linku prevádzkovateľa bankomatu, ktorú môže bezprostredne po takejto situácii kontakovať.“ Ak vám teda bankomat peniaze nevydá, ale príde vám informácia, že peniaze boli z vášho účtu stiahnuté, volanie na zákaznícku linku je správnym prvým krokom, avšak iba to nestačí. „Následne je potrebné aby klient navštívil najbližšiu pobočku banky vydavateľa karty a podal písomnú žiadosť o reklamáciu danej transakcie,“ vysvetľuje hovorca Sberbank Slovensko Jakub Mendel.

Neprehliadnite

V rámci Slovenska by vás mali vybaviť za mesiac

Samotná dĺžka vybavenia reklamácie môže byť rôzna – banka tam prihliada na viaceré aspekty. Napríklad na adresu a lokalitu, v ktorej sa bankomat nachádza. Ale aj na to, či bankomat patrí banke, v ktorej mal účet zákazník, ktorému sa nepríjemnosť stala. „Tiež na to, či je bankomat je umiestnený na Slovensku, respektíve v Európe, USA a tak ďalej,“ vysvetľuje Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank. Celkové vybavenie reklamácie by nemalo byť dlhšie ako 30 dní, pokiaľ ide o Slovensko. „V prípade reklamácie výberu v zahraničí môže byť lehota dlhšia, nakoľko tieto spory sa riadia pravidlami medzinárodných kartových spoločností,“ tvrdí Povodová.

A prečo sa takéto niečo vôbec stane? Dôvody sú rôzne. „Ide o veľmi zriedkavú udalosť, ktorá je spravidla spôsobená poruchou bankomatu, prípadne technickým problémom pri autorizácii transakcie,“ tvrdí Mendel. „Príčiny vzniku môžu byť rôzne, ale najdôležitejšie je, aby klient vždy kontaktoval svoju banku,“ dodáva Povodová. Alfou a omegou je teda okamžitá komunikácia.

Ako postupovať, ak ste peniaze nedostali, ale z účtu vám ich stiahli:

1. Zavolajte na zákaznícku linku
2. Navštívte pobočku
3. Vypíšte žiadosť o reklamáciu transakcie
4. Informujte sa, koľko potrvá jej vybavenie (v rámci SR je to mesiac, v zahraničí to môže trvať dlhšie)

Čo sa za reklamáciu nepovažuje:

volanie na zákaznícku linku

Dôvody vzniku takejto situácie môžu byť tieto:

1. Porucha bankomatu
2. Technický problém pri autorizácii transakcie
3. Prídavné zariadenie na podávači bankoviek namontované za účelom zadržania hotovosti


Foto: Ivan Sedlák