Banky.sk

IBAN, SEPA a prevody medzi účtami

Ingrid Kosibová
Na Vaše otázky odpovedá Ingrid Kosibová, riaditeľka Odboru platobných služieb ČSOB. Poradňa je otvorená do 21.2.2016.

CSOB
Otázka:
18.02.2016 - Funguje IBAN skener aj na rukou napísané číslo účtu?
Odpoveď:
18.02.2016 - IBAN skener je veľmi praktická inovácia a uľahčuje ľuďom procesy v praxi tým, že nemusia prepisovať 24-miestne číslo účtu v tvare IBAN. IBAN skener skenuje číslo napísané v počítači. Nakoľko písmo rukou špecifické, ručne napísaný IBAN zoskenovať nejde.  IBAN skener je implementovaný na čítanie tlačenej formy textu, kvalitne funguje aj zoskenovanie z mobilného zariadenia.



Otázka:
17.02.2016 - Ako funguje platba cez QR kód? Vyplní sa jeho naskenovaním celý platobný príkaz sám? Stačí mi mať nainštalovanú aplikáciu skenovania QR kócov, alebo musím QR kód z faktory naskenovať v mobilnej aplikácii banky?
Odpoveď:
18.02.2016 - Pre skenovanie platobného QR kódu je nutné použiť službu v aplikácii banky. Táto má zaimplementovanú špecifikáciu umožňujúcu napasovať jednotlivé hodnoty z kódu platobného príkazu. Bežný skener zároveň neprečíta všetky dáta, nakoľko knižnica používa kryptovanie hodnôt a, samozrejme, ich ani nedoplní do príkazu. Slovenské banky používajú jednotný štandard generovania kódu, čo umožňuje kód vygenerovaný jednou bankou prečítať skenerom aplikácie inej banky.



Otázka:
16.02.2016 - Ako dlho trvá prevod peňazí mimo SEPA priestor?
Odpoveď:
18.02.2016 - Platba mimo SEPA krajín je pripísaná na účet banky príjemcu zvyčajne o dva pracovné dni po dni odpísania z účtu klienta.



Otázka:
16.02.2016 - Dobrý deň, chcem sa spýtať, či je možné sa nejako dostať k adresátovi na základe čísla účtu, prípadne jeho číslo telefónu. Boli mu omylom poslané peniaze a chceli by sme ich späť, ale nemáme na neho nič, len číslo účtu. Poradíte mi nejako?? Ďakujem vopred.
Odpoveď:
18.02.2016 - V prípade chybne zaslanej platby máte možnosť  podať žiadosť o vrátenie zrealizovanej platby. Banka na základe Vašej žiadosti požiada banku príjemcu o vrátenie chybne zaslanej platby zaslaním tzv. klientskeho storna. Banka, ktorá platbu prijala, osloví príjemcu platby za účelom jeho súhlasu s vrátením platby. Banka príjemcu v prípade súhlasu príjemcu platbu vráti, alebo v prípade nesúhlasu príjemcu oznámi, že platbu nevráti.                                                                                                                                       Ak ide o SEPA platbu v rámci Slovenska, máte následne možnosť požiadať o zaslanie identifikačných údajov o príjemcovi platby na základe vyhlásenia, že Vám vznikla majetková ujma. Vaša banka zašle do banky, ktorá platbu prijala, kópiu vyhlásenia spolu s listom „Žiadosť o identifikačné údaje príjemcu platby“. Po doručení identifikačných údajov o príjemcovi platby si ďalej môžete vymáhať chybne zaslanú platbu späť od príjemcu platby sám.



Otázka:
15.02.2016 - Dobrý deň, ako rýchlo budú peniaze prevedené na účet v Poľsku?
Odpoveď:
18.02.2016 - Ak ide o SEPA platbu, teda platbu v mene EUR, platba je pripísaná na účet banky príjemcu nasledujúci pracovný deň. Ak  ide o cezhraničnú platbu, teda platbu v cudzej mene, platba je pripísaná na účet banky príjemcu zvyčajne o dva pracovné dni po dni odpísania z účtu klienta.



Otázka:
03.02.2016 - Ak mi zo zahraničia má prísť platba na účet vo výške 2 000 CHF, platím nejaký poplatok aj ja?
Odpoveď:
04.02.2016 - Ak je na platbe zo zahraničia označený kód spoplatnenia OUR (všetky poplatky hradí platiteľ), v tomto prípade neplatíte žiadny poplatok.
Ak je na platbe zo zahraničia označený kód spoplatnenia SHA (platiteľ aj príjemca hradia poplatky každý svojej banke), v tomto prípade platíte poplatok v súlade so sadzobníkom banky.
Ak je na platbe zo zahraničia označený kód spoplatnenia BEN (všetky poplatky hradí príjemca), v tomto prípade Vám príde platba v sume zníženej o poplatky zahraničnej banky.
V rámci ČSOB balíkov služieb sú pre fyzické osoby zdarma všetky prijaté platby v mene euro (SEPA platby).



Otázka:
02.02.2016 - Pri IBAN kalkulačkách je vždy napísané, že výpočet slúži iba pre informatívne účely - znamená to, že sa na výsledné IBAN číslo nemôžem spoľahnúť a poslať naň peniaze?
Odpoveď:
04.02.2016 - Spoľahlivejšie je dostať číslo účtu v tvare IBAN priamo od toho, komu platbu zasielate. Konvertor vyráta IBAN matematicky na základe zadaných čísiel, neoveruje jeho správnosť a existenciu v danej finančnej inštitúcii. Takže ak napríklad použijete do výpočtu číslo účtu, ktoré už bolo medzičasom zrušené, tak Vám konvertor vypočíta matematicky korektný IBAN, ale neoveríte si tým jeho existenciu.



Otázka:
01.02.2016 - Za prevody peňazí medzi účtami v rámci SEPA neplatím žiadne poplatky iba ak je prevod v EUR, alebo aj v inej mene (napr. v českých korunách)?
Odpoveď:
04.02.2016 - Za SEPA platbu do zahraničia platíte rovnaký poplatok, ako platíte za SEPA platbu v rámci Slovenska. Podmienkou SEPA platby je mena euro,  IBAN,  SEPA krajina a poplatok.
Ak máte ako fyzická osoba napríklad balík služieb s účtom od ČSOB, máte všetky odoslané SEPA platby zadané elektronicky a prijaté SEPA platby bez poplatku. V balíku ČSOB Extra Pohoda sú bez poplatku aj SEPA platby zadané v pobočke.
Čo sa týka podnikateľov a právnických osôb, v sadzobníku zverejnenom napríklad na internetovej stránke sa presne dočítajú, koľko SEPA platieb majú bez poplatku.

Platby v cudzej mene, teda aj v českých korunách, máte spoplatnené v zmysle sadzobníka. Poplatky za tieto platby sú vyššie ako poplatky za SEPA platby.  Zvýhodnený poplatok máte v prípade platieb do ČSOB ČR, kde platba v akejkoľvek mene, teda aj v českých korunách, je za rovnakú cenu ako platba v rámci ČSOB SR.



Otázka:
28.01.2016 - Koľko ma bude stáť prevod zo slovenského účtu na anglický v hodnote 4 000 eur?
Odpoveď:
29.01.2016 - Prevod v mene euro z účtu vedeného v banke na Slovensku do banky v Anglicku bude stáť rovnako ako prevod v eurách v rámci Slovenska.



Otázka:
27.01.2016 - Zmení banka čísla účtov na mojich trvalých príkazoch do tvaru IBAN automaticky, alebo to mám v každom trvalom príkaze urobiť ja?
Odpoveď:
29.01.2016 - Banka v existujúcich trvalých príkazoch zmení klientom čísla účtov do tvaru IBAN automaticky, klient s tým nemá žiadne starosti. Banka to urobí zaňho.



1 2 »
Ďalšie témy v poradenstve
Mali sme v poradenstve