Mercedes sa chce prebrať zo spánku a zaútočiť na BMW a Audi

Autor: Stanislav Pánis, analytik J&T BANKY
24.10.2011 (16:00)

V stuttgartskom koncerne Daimler bijú na poplach, hoci tento rok očakávajú rekordné tržby. Predaje luxusných automobilov Mercedes Benz zaostávajú nielen za mníchovskou konkurenciou z BMW, ale aj za ingolstadtským Audi.  

BMW a Volkswagenom vlastnené Audi rástli za ostatnú dekádu päťnásobne rýchlejšie ako Mercedes najmä preto, že dokázali rýchlejšie rozširovať a inovovať svoju ponuku. V roku 2005 tak 125-ročná automobilka odovzdala vedúcu pozíciu v predaji luxusných áut v prospech BMW a tento rok ju pravdepodobne predbehne aj Audi. Pomalší rast tržieb sa odzrkadlil aj v ziskovosti. Za druhý kvartál dosiahol zisk pred úrokmi a daňami 10,7 percenta príjmov, zatiaľ čo Audi reportovalo maržu 11,8 percenta a BMW dokonca 14,4 percenta.

Odborníci tvrdia, že Mercedes mal v ostatných rokoch problém s prilákaním najmä mladších zákazníkov, ktorí preferovali športovejšie ladené vozy. Profitovalo z toho práve BMW, ktoré aktuálne dosahuje rekordné zisky. Neskorá expanzia značky s trojcípou hviezdou v logu je tiež na rýchlo rastúcom čínskom trhu hodnotená ako jedna z príčin zaostávania automobilky koncernu Daimler. Mercedes nie je konkurencieschopný ani na „dolnom konci“ ponuky v segmente malých áut. Stuttgarťanom unikol vlak aj na poli kompaktných SUV, kde za desaťročie 2001 - 2010 dokázal zvýšiť ročné predaje len o 64 tisíc kusov. BMW a Audi však pridali vyše 300 tisíc.

V Mercedese si väčšinu nedostatkov uvedomujú. Pripravujú preto veľké plány a dynamický útok na zvyšnú nemeckú konkurenciu. Vedenie spoločnosti chce, aby sa od roku 2013 stal nový model jej vlajkovej lode triedy S lídrom v predajoch a ziskovosti luxusných limuzín. Pomôcť by k tomu mohlo aj rozšírenie ponúkaných variant výbavy. Zo zákulisia automobilky prenikli aj správy, že sa plánuje kabrio verzia športového CL Coupé. Rozpracovaná je tak verzia nového SUV. Divízia AMG by mala dostať viac peňazí a slobodu na vývoj viacerých modelov po tom, ako zožala veľký úspech s modelom SLS s „lietajúcimi dverami“.

Automobilka chce zároveň demonštrovať, že aj veľké vozidlá sú životaschopné v prostredí rastúcich obmedzení emisných limitov a spotrieb paliva. Jej stratégia hovorí o príprave vývoja palivovými článkami poháňaného veľkého sedanu. Koncept takého automobilu bol nedávno predstavený na autosalóne vo Frankfurkte. Jeho spotreba vodíka je podľa simulácií ekvivalentná 2,2 litrom nafty na 100 km. Zrýchliť z 0 na 100 km/h by mal pritom za 4,2 sekundy, čo za daný čas dnes nezvládne ani 5,5 litrový dvanásť valec S 600.

Nemecká automobilka si uvedomuje svoje resty aj v prípade menších automobilov. Snaží sa prenikať na rastúci európsky trh s kompaktnými MPV, čo dokazuje novou generáciou triedy B. Marketingové oddelenie Mercedesu vie, že na rast predajov je potrebný práve dolný koniec ponuky. Aj štatistiky hovoria, že v top modeloch sa predalo za rok 2010 spolu 80 tisíc kusov „S-Klasse“, CL Coupé, či SL roadstera, čo prekonalo takmer 66 tisíc „sedmičiek“ od BMW a 17 tisíc A8 od Audi.

Audi a BMW však nebudú stáť so založenými rukami. Luxusná divízia Volkswagenu plánuje skorý debut ostrej verzie sedanov S6 a S8. S cieľom predbehnúť BMW uvedie na trh aj kompakt SUV Q3, ktoré vyzve mníchovskú X1 v segmente, kde zatiaľ Mercedes nie je prítomný. Bavori predstavia novú verziu modelu 1 a inovované „šestkové“ kupé spolu s elektrickým modelom mestského auta i3 a hybridom i8 schopným zrýchliť na stovku pod päť sekúnd.

Podľa konzultačnej spoločnosti IHS Automotive by si však do roku 2015 malo udržať vedúce postavenie v počte predaných áut BMW pred Mercedesom a Audi. Predseda predstavenstva Daimler AG Dieter Zetsche však tvrdí, že s tým sa rozhodne neuspokojí. Fanúšikovia luxusných „strojov“ sa tak už teraz môžu tešiť, aké novinky a technický pokrok prinesú Šváby, aby sa čo najrýchlejšie vrátili na čelo pelotóna.
 
Zdroj: J&T BANKA,