Ochrana spotrebiteľa a reklamácie pri nákupoch zo zahraničia

Autor: redakčne upravené
22.11.2023 (11:15)

Ak nakupujete v zahraničných eshopoch a chcete tovar reklamovať, pozrite si, akým právom sa bude reklamácia riadiť.

Aby ste vedeli, aké máte práva a ako sa bude nákup, prípadne reklamácia odvíjať, musíte najskôr zistiť, právo ktorého štátu sa pri vašej objednávke použije.
1) Zistite si, či predajca svoju obchodnú činnosť zameriava na Slovensko. Poznáte to podľa typických znakov, napr. zahraničný eshop má jazykovú verziu svojej web stránky v slovenčine, alebo uvádza údaje o doprave na Slovensko. Vtedy sa dá sa povedať, že sa zameriava na slovenského spotrebiteľa. Ak existuje zameranie na slovenský trh, na vami uzatvorenú kúpnu zmluvu sa aplikuje slovenské právo a kúpa, spory aj reklamácie budú prebiehať podľa nášho práva.

2) Ak zameranie na slovenský trh neexistuje, použije sa právo štátu, v ktorom predajca sídli. V takom prípade by sa kúpa i prípadné spory a reklamácie riadili cudzím právom.

3) Ak zistíte, že sa použije právo iného štátu, je potrebné rozlíšiť ešte to, či ide o právo členského štátu EÚ, alebo štátu mimo EÚ. Štáty EÚ majú v oblasti ochrany spotrebiteľa zjednotenú právnu úpravu. Tieto pravidlá vyplývajú z európskych právnych predpisov a sú podobné. „Funguje tu aj Európske spotrebiteľské centrum ako poradný orgán, kam sa môžete obrátiť vo veciach práv spotrebiteľov na spoločnom európskom trhu,” hovorí Eduarda Hekšová, riaditeľka dTest.

Ak však objednávate zo štátu, ktorý nie je súčasťou EÚ, je pre vás situácia menej výhodná. Aj keď predajca zameriava svoju činnosť na Slovensko a použije sa slovenské právo, môže byť vymáhateľnosť vašich práv veľmi náročná po administratívnej aj finančnej stránke. Ak sa použije právo štátu, v ktorom sídli predajca, právna úprava môže byť značne odlišná a problematicky vymáhateľná.
Zdroj: dtest,