Platobné karty by mali zostať službou a nie zdrojom zisku

21.03.2001 (00:00)

Banky už dávnejšie avizovali, že sa budú snažiť podľa vzoru svojich západných kolegov "vyhnať" klientov z pobočiek a naučiť ich používať iné, pre nich i pre banku lacnejšie spôsoby komunikácie.

Banky už dávnejšie avizovali, že sa budú snažiť podľa vzoru svojich západných kolegov "vyhnať" klientov z pobočiek a naučiť ich používať iné, pre nich i pre banku lacnejšie spôsoby komunikácie.

Na masovejšie využívanie produktov elektronického bankovníctva, ktoré tomuto účelu majú slúžiť, si budú musieť banky ešte nejaký čas počkať. Na platenie kartami a na výber hotovosti v bankomate si však Slováci už pomerne dobre zvykli. Klientov tak z pobočiek ubúda, čoraz viac ich vlastní platobné karty a čoraz viac ľudí ich aj používa. Klient i banka by teda mali byť spokojní.

Aj preto mnohých prekvapilo nedávne zvýšenie poplatkov za použitie platobnej karty v Slovenskej sporiteľni. Klient tejto banky, ktorý si vyberie peniaze napríklad z bankomatu Istrobanky alebo Všeobecnej úverovej banky, zaplatí za túto transakciu 30 korún. Ak si vyberie peniaze z bankomatu banky, v ktorej má účet, za výber neplatí. "Áno, viem o tom 30-korunovom poplatku," reagovala na našu otázku staršia pani pred pobočkou sporiteľne v Bratislave. "Peniaze si vyberám väčšinou pri nákupoch v centre mesta, tu je bankomatov dosť. Aj keď to bolo 15 korún, oplatilo sa prejsť pár metrov, tamto za rohom je bankomat Slovenskej sporiteľne, tam je to bez poplatku."

Slovenská sporiteľňa odôvodnila zvýšenie poplatku rozhodnutím Združenia pre bankové karty (ZBK). Banky, ktoré sú členmi tejto organizácie, sa dohodli, že medzibankový poplatok, ktorý si banky navzájom účtujú, ak ich bankomat použije klient inej banky, zvýšia na 30 Sk. Niektoré ho teda prenášajú na klienta, iné nie. "Keďže nebolo možné presne určiť, kedy rozhodnutie ZBK nadobudne účinnosť, poplatky sme zvýšili už začiatkom februára," uviedol riaditeľ odboru platobných kariet Istrobanky Ľuboš Kováčik. Za výber z cudzieho bankomatu účtuje Istrobanka klientovi poplatok podľa bonity karty, a to 15 alebo 20 Sk.

"Sadzobník bankových poplatkov upravujeme viackrát do roka. K dnešnému dňu ostávajú poplatky pre klientov v oblasti používania platobných kariet nezmenené. Pri najbližšej úprave sadzobníka však budeme nad zmenou poplatkov uvažovať," uviedol špecialista pre platobné karty v Prvej komunálnej banke Jozef Turcel. Poplatky zatiaľ nebudú meniť ani ostatné banky, úprava sa čaká pravdepodobne na jeseň tohto roka.

Keďže v menších bankách, s menej rozvinutou sieťou bankomatov používa bankomat inej banky približne každý druhý klient, stojí za zamyslenie, komu zvýšenie poplatku vlastne prospeje. "Je to smutné, používanie platobnej karty by mala byť služba banky klientovi a nie obchod, ktorý má banke zvýšiť zisk," poznamenal jeden z bankárov, ktorý si neželal byť menovaný.


Zdroj: Pravda,