Pri platbách za dovolenku online si dajte pozor na podvodné weby

Autor: Andrej Dorič
07.07.2014 (14:40)

Keď platíte za pobyt cez internet všímajte si aj detaily webu, veľmi nízke ceny môžu byť podozrivé. 

Na Banky.sk sa obrátila naša čitateľka, ktorá si kúpila cez podvodný web lacný dovolenkový pobyt. Platba prebehla priamo cez internet banking jednej zo slovenských bánk, kde ju podvodný portál šikovne presmeroval. Zisťovali sme či má šancu sa dostať ešte k vlastných peniazom a ako sa týmto podvodom vyhnúť.

Banky tvrdia, že v takýchto prípadoch neexistuje univerzálne riešenie, ale určite by ste mali kontaktovať vašu banku, aby prešetrila podozrivú platbu.

Každý prípad riešime osobitne. Musíme preveriť, či portál bol našim zmluvným partnerom alebo nie a zistiť podrobnosti o platbe,“ vysvetľuje Zuzana Povodová, z oddelenie komunikácie a stratégie značky Tatra banky.
 
dobra-pozicka

Banka vystupuje ako sprostredkovateľ medzi vami a bankou prijímateľa. Postup je taký, že na základe vašej žiadosti pošle žiadosť o vrátenie platby do banky príjemcu. Tá potom kontaktuje prijímateľa platby o obdŕžaní uvedenej požiadavky.
 
MS 2014 so stávkami zadarmo až do 500 €!

Problém je v tom, že „banka príjemcu si musí vždy pýtať súhlas od príjemcu platby s debetovaním jeho účtu o príslušnú čiastku. Je len na príjemcovi, či bude súhlasiť alebo požiadavku zamietne,“ vysvetľuje Lukáš Tomis, hovorca online banky Zuno. Tiež dodáva, že zodpovednosť za úhradu konkrétnemu príjemcovi nesiete vy ako zadávateľ platby.

Povodová tvrdí, že vyššiu šancu na vrátenie platby máte pri domácich bankách, ale garantovať vrátenie platby Tatra banka nevie.

V prípade neúspešnej žiadosti vieme klientke sprostredkovať kontaktné informácie na príjemcu platby, pričom si môže túto pohľadávku vymáhať v občianskom súdnom konaní,“ dodáva.

Ak platba odišla do banky v rámci Európy je tiež šanca na vrátenie vyššia, ale úspešnosť závisí najmä od toho, či má príjemca stále účet v danej banke a aký tam má zostatok. Podvodný účet totiž mohol byť vybielený a zatvorený.

Ak ste poslali peniaze podvodníkovi mimo Európy je veľká pravdepodobnosť, že svoje peniaze už neuvidíte.

Z praxe vieme, že príjemca mnohokrát nesúhlasí s vrátením platby a takéto žiadosti sú preto veľmi často neakceptované,“ dodáva Povodová.
 

Ako predísť podvodom pri online platbách

  • Overite si, komu posielate svoje peniaze
  • Všímajte si aké informácie má o sebe príjemca na webe
  • Nebojte sa zavolať si do podozrivej firmy a overiť si lákavú cenu zájazdu
  • Čítajte recenzie na webe o príjemcovi
 

Platbu treba reklamovať rýchlo


Ak chcete byť úspešný pri vrátení platby mali by ste situáciu riešiť čo najrýchlejšie. Pri SEPA platbách žiadosť o storno musíte banke doručiť do 10 dní od odoslania platby. Banka má na vybavenie tejto požiadavky 10 pracovných dní.

Ak by ste túto lehotu prešvihli je potrebné aby ste túto transakciu riešili ako reklamáciu. Transakcia sa môže reklamovať v lehote 13 mesiacov.

Reklamovať nedodanie služieb alebo tovaru možete aj u obchodníka, ale keďže ide o podvodníka zrejme neuspejete.

V prípade, že sa ste stala obeťou podvodu má možnosť podať trestné oznámenie na obchodníka. Banka štandardne poskytne potrebnú súčinnosť na prešetrenie prípadu,“ dodáva Lenka Lendacká, hovorkyňa Poštovej banky.

Neprehliadnite

Ako podvodom predchádzať


Tomis zo Zuno bank radí, že vždy je dobré overiť si, komu posielate svoje peniaze, najmä ak ide o vyššiu čiastku. Treba si napríklad všímať aj rôzne recenzie webov na internete.

Lendacká poukazuje aj na to, že pri nákupoch cez internet je dôležité, aby si zákazník všímal, aké informácie sú na stránke zverejnené.

Každý obchodník by mal na stránke uvádzať povinné údaje, ktoré stanovuje legislatíva, a to najmä kontaktné údaje, registračné údaje z obchodného/živnostenského registra, reklamačný poriadok, popis tovaru, spôsob a podmienky doručenia a platby. Ak sú tieto údaje nedostatočné a web vyzerá aj inak podozrivo, radšej cez neho nič nenakupujte.
 
Foto: BANKY.sk