Privátni klienti bankám napriek kríze pribudli

25.05.2010 (15:30)

Niektoré banky zaznamenali nárast počtu najsolventnejších klientov, ako aj nárast objemu spravovaných aktív.

Kríza sa v minulom roku podpísala aj pod zmenu správania privátnych klientov bánk. Tí sa priklonili k väčšej opatrnosti pri investovaní a prejavili záujem aj o stabilizáciu svojich investičných aktív. Napriek dopadom krízy však z vyjadrení bánk vyplýva, že počet ich privátnych klientov stúpol. Rovnako vzrástol aj objem prostriedkov, ktoré bankám zverili.

Tatra banka napríklad eviduje medziročný nárast počtu klientov o 38 % na viac ako 3 100. Nárast počtu klientov v tomto segmente bankových služieb zaznamenala aj VÚB banka, a to o 18 %. Počet klientov, ktorí využívajú služby privátneho bankovníctva Privatbanky, v minulom roku stúpol o takmer 300 %. Dlhodobo stabilný počet klientov privátneho bankovníctva eviduje Slovenská sporiteľňa. Konkrétne počty klientov však niektoré banky vzhľadom na citlivosť údajov nezverejnili.

Banky rovnako zaznamenali aj nárast objemu aktív klientov v ich správe. Výška klientskych aktív v správe Tatra banky napríklad medziročne narástla o 34 % na viac ako 1,5 mld. eur. "Objem aktív v správe privátneho bankovníctva VÚB sa v roku 2009 medziročne zvýšil takmer o 20 %,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa banky Alena Walterová. Privatbanka zaznamenala vlani nárast objemu vkladov pod jej správou o 80 %, pričom banka zhodnotila klientske aktíva v priemere o viac ako 6 %.

J&T BANKA, pobočka zahraničnej banky Bratislava, ktorá sa zameriava práve na oblasť privátneho bankovníctva, spravovala ku koncu vlaňajška klientske prostriedky v objeme prevyšujúcom 400 mil. eur. Ročný nárast spravovaných prostriedkov tak prevýšil 30 %. "J&T BANKA sa zameriava na komplexnú starostlivosť o klientov a tak nespravuje len klientske prostriedky na bežných a terminovaných účtoch, ale zabezpečuje aj iné, výnosnejšie formy investovania," dopĺňa prokurista banky Andrej Zaťko.

Dopady finančnej a neskôr aj hospodárskej krízy sa podpísali aj pod investičné správanie klientov. Podľa Andreja Zaťka sú badateľné veľké rozdiely v spôsobe aj forme investovania pred a počas krízy. "V zásade ide u všetkých klientov pod vplyvom krízy o väčšiu opatrnosť pri investovaní všeobecne. Klienti sa viac zameriavajú na bezpečnejšie formy investovania akými sú investície s fixným výnosom, napríklad vklady v bankách, dlhopisy, zmenkové programy," konštatuje Zaťko. Ako dodáva, investori vo väčšej miere ukladajú prostriedky aj napríklad do nehnuteľností či komodít. "Každý rozumný investor však svoje portfólio diverzifikuje a keď aj v tomto čase nakupuje akciové tituly, pri ktorých je dlhodobo najväčší potenciál rastu, tak netvoria nikdy viac ako 50 % jeho portfólia," dopĺňa prokurista J&T BANKY.

So zlepšujúcimi sa ekonomickými vyhliadkami sa však správanie klientov postupne mení. Očakávaný vývoj v tomto segmente odráža podľa riaditeľa privátneho bankovníctva UniCredit Bank Raymonda Kopku predpovede makroekonómov o postupnom oživovaní ekonomiky. Banka preto predpokladá rast záujmu o investície do akcií a akciových fondov. Podobný trend zaznamenala aj Tatra banka. "Od momentu obratu na akciových trhoch sledujeme nárast rizikového apetítu klientov. Spočiatku bol pozvoľný, dnes narástol v mnohých prípadoch na predkrízovú úroveň a ďalej rastie,“ uvádza riaditeľ odboru privátneho bankovníctva Tatra banky Peter Bobik. Vývoj investičného správania klientov bude aj v budúcnosti podľa jeho slov ovplyvnený situáciou na finančných trhoch tak ako to bolo nielen pri tejto ale aj pri predchádzajúcich turbulenciách.

Služby privátneho bankovníctva poskytujú banky najsolventnejšej časti svojich klientov. V rámci individuálneho prístupu sa týmto klientom snažia okrem produktov poskytnúť aj nadštandardné služby. Aby sa klient mohol stať súčasťou privátnej klientely banky musí najčastejšie spĺňať podmienku určitého objemu aktív, ktoré vlastní.
Zdroj: SITA, Foto: J&T BANKA