Toto si overte predtým, ako niečo kúpite/predáte cez online bazár alebo FB marketplace

Autor: redakčne upravené
17.04.2024 (14:30)

Podvodníci na internete sú stále rafinovanejší a chvíľka nepozornosti vás môže vyjsť draho. Pri inzercii či nákupe na sociálnych sieťach sa preto oplatí preveriť si záujemcu a venovať pozornosť aj najmenším detailom.

Preklepnite si užívateľský profil

Aj v tejto situácii sa oplatí problému predchádzať, ako ho následne zložito riešiť. „Skôr ako začnete s niekým na sociálnych sieťach komunikovať ohľadom nákupu či predaja tovaru, overte si jeho užívateľský profil,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Zistite si jeho predchádzajúcu aktivitu na Marketplace či obdobnej službe, skontrolujte, či máte spoločných priateľov a opýtajte sa na ich skúsenosti. Zamerajte sa tiež na predchádzajúcu inzerciu a hodnotenie používateľa a všimnite si, kedy si založil profil. Veľa vám môže napovedať aj fakt, či záujemca/predávajúci používa na FB svoje vlastné meno a či náhodou v profile nemá uvedené nezmysly ako napríklad, že pracuje pre Gucci alebo Armaniho a študoval na Oxforde. Zároveň skúste zadať jeho meno alebo číslo účtu do internetového vyhľadávača, alebo špecializovaných FB skupín (skupiny, ktoré zverejňujú nepoctivých predajcov i kupujúcich), či sa neobjavia negatívne skúsenosti ostatných používateľov, alebo dokonca varovanie polície.

Pod tlakom nenakupujem

Obľúbeným trikom všetkých podvodníkov je vytváranie nátlaku. Cieľom je dostať vás do stavu, keď víťazia emócie nad zdravým rozumom. „Kuriér už ide! Za tovar som zaplatil, peniaze si vyzdvihnite tu: http://nastroj-podvodnika/akozvasvytiahnut/100-2000/eur.web.sk“ Pri podobnom spôsobe komunikácie si môžete byť istí, že obchodujete s manipulátorom, ktorý sa vás snaží pripraviť o peniaze. Ak vám predávajúci či kupujúci zasiela akékoľvek odkazy, neotvárajte ich. V lepšom prípade odovzdáte osobné údaje nevedno kam, v horšom prídete o peniaze. Celú komunikáciu veďte tak, aby bola zaznamenaná pre eventuálnu neskoršiu potrebu ako dôkaz, napríklad cez messenger, SMSky, čiže písomnou formou. Obsah telefonátov ťažko budete niekomu dokazovať.

Pre koho je dobierka bezpečná?

Záujmy predávajúceho a kupujúceho sú často opačné. Platba vopred na účet je výhodná, keď tovar predávate, pri kúpe tovaru sa jej, ak je to možné, vyhnite. Mnohí predávajúci na základe vlastnej negatívnej skúsenosti na dobierku odmietajú predávať. Výnimočné totiž nie sú prípady neprevzatých a vrátených zásielok, čím odosielateľovi vzniknú náklady za zbytočné odoslanie tovaru. Stretnúť sa preto môžete s požiadavkou na zaplatenie zálohy na účet vo výške poštovného. Najideálnejšie je osobné prevzatie tovaru, čo však často nie je možné kvôli vzdialenosti medzi predávajúcim a kupujúcim.

Zamerajte sa na detaily

Pri konverzácii si všímajte vyjadrovanie, slovné spojenia, slovosled, gramatické chyby a úroveň jazyka všeobecne. „Kostrbaté formulácie alebo podivné znaky môžu v textovej komunikácii odhaliť nevydarený strojový preklad z cudzích jazykov, čo opäť ukazuje, že záujemca nie je ten, za koho sa vydáva. Dôležitý je aj kontext uvádzaných informácií. Neváhajte preto niektoré svoje otázky aj opätovne zopakovať. Nie je vylúčené, že sa záujemca do svojho prejavu zamotá,“ uzatvára riaditeľka dTestu. Zbystrite tiež, ak vám v priebehu ďalšej komunikácie oznámi iné informácie ako na začiatku, napríklad o spôsobe platby a doručení.Podozrivý je aj fakt, ak kupujúci nechce žiadne fotky tovaru. Podvodníka odhalíte aj tak, že skôr či neskôr, pod rôznymi zámienkami, vám pošle link, na ktorý máte kliknúť a vyplniť svoje údaje. Toto znamená absolútnu STOPKU, akokoľvek dôveryhodne kupujúci/predávajúci vystupuje. V ďalšej komunkácii nepokračujte.
 
Zdroj: dTest, Foto: Shopify Partners, Burst.shopify.com