Banky.sk

Ako zvládnuť nové inkasá

Ľubomíra Chmelová
 Sberbank

Pýtajte sa Ľubomíry Chmelovej, PR manažérky a hovorkyne Sberbank Slovensko. Vaše otázky prijímame od 3. do 15.februára 2014.
Otázka:
14.02.2014 - Ak chcem inkaso zrušiť urobím to v banke alebo musím poslať žiadosť aj inkasantovi? 
Odpoveď:
14.02.2014 - Inkaso ruší klient priamo v banke. Avšak je dobre informovať aj inkasanta, aby neočakával inkaso. 



Otázka:
13.02.2014 - Ak reklamujem inkasnú platbu ako dlho to trvá a medzitým mi naďalej odchádzajú inkasné platby? 
Odpoveď:
14.02.2014 - Pre reklamácie môžu byť postupy v bankách odlišné. V zásade platí, že klient podá na pobočke reklamáciu inkasa a banka ju bezodkladne spracuje - teda stiahne peniaze späť z účtu príjemcu. Keďže klient reklamuje konkrétne inkaso napríklad v konkrétny mesiac, nasledujúce inkasá to neovplyvní, ak klient nezruší celý súhlas na inkaso pre daného príjemcu. 



Otázka:
12.02.2014 - Môžem zle odpísanú sumu z inkasa reklamovať? 
Odpoveď:
13.02.2014 - Áno, zavedenie SEPA znamená pre spotrebiteľov vyššiu ochranu. Získajú možnosť do 8 týždňov od dátumu odpísania inkasa z ich účtu platbu reklamovať. Banka automaticky stiahne túto sumu od príjemcu späť. Ak pôjde o neautorizované inkaso, lehota na reklamáciu je až 13 mesiacov.  



Otázka:
12.02.2014 - Ak sa inkaso nezrealizuje ako ho môžem dodatočne uhradiť a platím nejakú pokutu?  
Odpoveď:
12.02.2014 - Zrušenie možnosti opakovať pokus o inkaso v prípade, že na ňom nie je v čase odpísania sumy dosť peňazí, je zásadnou novinkou pre spotrebiteľov. Odporúčame im, aby si vo februári pozornejšie naplánovali svoje výdavky a ustrážili si objem peňazí na svojom účte. Ak sa stane, že platba pre nedostatok peňazí na účte neodíde, najrýchlejšou cestou, ako to môžu klienti napraviť, je zadať platbu prevodným príkazom. Majú istotu, že platba dorazí do banky príjemcu najneskôr v nasledujúci pracovný deň od odoslania platby. Záleží od konkrétnych dodávateľov, ako majú nastavené prípadné sankcie za omeškané úhrady. 



Otázka:
11.02.2014 - Ak mám povolené prečerpanie, môže banka stiahnuť inkaso z neho bez môjho súhlasu? 
Odpoveď:
12.02.2014 - Áno, ak si klient zriadil povolené prečerpanie, je súčasťou jeho disponibilných zdrojov na účte. V prípade, že spotrebiteľ nemá v čase inkasa na účte dostatok vlastných zdrojov, inkaso sa môže stiahnuť z povoleného prečerpania. Podobne, ako napríklad pri trvalých príkazoch, ktoré má klient nastavené. 



Otázka:
10.02.2014 - Posiela banka alebo inkasant avízo, že inkaso bolo zrealizované, alebo to klient uvidí iba v bankovom výpise raz mesačne? 
Odpoveď:
11.02.2014 - Banka o transakciách informuje klientov prostrednícvom služby SMS banking alebo e-mail banking. Podmienkou je, aby klienti mali uvedenú službu zriadenú v rámci elektronického bankovníctva. 



Otázka:
10.02.2014 - Ako a kde zistím aký stupeň ochrany má môj účet kvôli zadávaniu SEPA inkasa?  
Odpoveď:
10.02.2014 - Všetky účty, na ktorých pred zavedením SEPA neboli zadané žiadne inkasá a zároveň všetky novozriadené účty po zavedení SEPA sa kvalifikovali automaticky do kategórie "Zablokovaný". To znamená, že klientom, ktorí nemajú ani jedno inkaso sa nemôže stať, že im zrazu z účtu odíde inkasná platba.
Všetky účty, ktoré pred zavedením SEPA mali zriadené aspoň jedno inkaso sa kvalifikovali automaticky do kategórie "Podmienečne chránený". To znamená, že v platnosti zostávajú všetky doterajšie povolenia na inkaso. Akékoľvek žiadosti od iných, než doteraz povolených inkasantov, sú zamietnuté.
Zvoliť si ochranu svojho účtu môže každý klient pri zriadení účtu. Všeobecne platí, že meniť nastavenie ochrany na existujúcich účtoch je možné kedykoľvek pri návšteve pobočky. Avšak je treba si overiť vo vlastnej banke, či nemá stanovené určité pravidlá pre zmenu ochrany účtu.
 



Otázka:
07.02.2014 - Budem pri zadávaní SEPA inkasa potrebovať po novom aj variabilný a konštatný symbol?  
Odpoveď:
10.02.2014 - Pri SEPA inkase bolo namiesto týchto symbolov zavedené číslo povolenia mandátu (UMR), ktoré bude jednoznačným identifikátorom platby. UMR si stanovuje kreditor.  



Otázka:
06.02.2014 - Bol som u môjho mobilného operátora, kde som podpísal súhlas s inkasom. Pracovníčka mi tvrdila, že ho musím osobne odniesť do mojej banky, kde si overia môj podpis. Nedá sa banke dať vedieť o novom inkase cez internetbanking?  
Odpoveď:
07.02.2014 - Postup sa môže mierne líšiť podľa banky. No v zásade platí, že pri uzatvorení nového SEPA inkasa musí klient informovať banku o uzavretí mandátu s dodávateľom - teda banke povie, že dovolil dodávateľovi inkasovať z jeho účtu. Je možné zriadiť si SEPA inkaso aj cez elektronické bankovníctvo, v takom prípade klient nemusí navštíviť pobočku, ale priamo vo svojom elektronickom bankovníctve si zadá inkasný vzťah. Vyplní všetky povinné údaje a zvyčajne od nasledujúceho dňa, má inkaso aktívne.
V prípade, že si klient zvolí ochranu účtu v kategórii "Otvorený", nemusí banku informovať o podpísaní mandátu vôbec. Banka dovolí akémukoľvek dodávateľovi s prideleným identifikačným číslom CID inkasovať z účtu.
 



Otázka:
05.02.2014 - V prípade nedoplatku, mi inkasant nemôže stiahnuť aj viac ako mám limit? 
Odpoveď:
06.02.2014 - Inkaso sa zrealizuje len do maximálnej výšky limitu. Ak príde výzva na inkaso vo vyššej sume ako je limit, výzva sa zamietne a nezrealizuje sa ani čiastočne. To je nevýhoda presne stanovenej sumy na inkase. Pokiaľ viete, že kreditor robí aj vyúčtovacie faktúry, odporúčame klientom zadať limity aj s rezervou na prípadne vyúčtovanie. 



1 2 3 »
Ďalšie témy v poradenstve
Mali sme v poradenstve